Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 3919 ggr
[Malin3033]
0

Uppblött eller torrt?

Ni som ger hunden torrfoder, serverar ni det uppblött eller torrt?

Varför? Varför inte?

Hur många mål mat om dagen får hunden? Varför?

Niini
0

Vi ger det uppblött, egentligen skulle han säkert lika bra kunna äta det torrt men det har bara lämnat kvar sen han va valp :)
Serveras gör det två gånger per dag, morgon o kväll för det räcker till. Är inte alltid han ens äter båda gångerna, ibland äter han bara en gång. Vi har turen att begåvats med en hund som bara äter när han e hungrig.

Kitten86
0

Som valp fick River mat 3 ggr om dagen då han annars gick och va hungrig. När han blev äldre började jag vänja av honom med lunchmålet och nu äter han morgon och kväll.

Jag blöter aldrig upp fodret så det blir mjukt, men visst får han lite vatten tillsammans med fodret ibland. Ibland får han ägg blandat i och ibland blandat med lite torrfoder och ibland bara torrfoder… Varierar ganska mycket!

Om han inte är dålig i magen eller så, så äter han alltid när det serveras! Men ibland tar det lite längre tid innan all mat är uppäten Glad

Starfall
0

Mina hundar får oftast uppblött mat. Detta beror främst på att de äter Hill´s och det är rätt stora bitar tycker jag. Särskilt eftersom Frankie har blivit glupsk som en häst sedan kastreringen och gärna sväljer allt han får utan att tugga först. Är rädd att han ska sätta i halsen Obestämd
Love saknar 8 tänder och har lite svårare att tugga än "normala" hundar som är fulltandade. För hans del underlättar det mycket att maten är uppblött.
Kazper äter även han uppblött torrfoder och det beror på att han är van vid det, ser ingen anledning att ge honom torrt när de andra får uppblött. Så därför får han också uppblött mat. Glad

Hundarna äter 2 gånger om dagen, morgon och kväll, och det fungerar jättebra för mina herrar.

Chanku
0

Pix får ofta torr mat, eftersom jag brukar använda hennes måltider till träning (dvs svårt att ge blöta kulor…). Men äter hon ur skålen så brukar jag hälla på lite vatten före.

Hon äter två ggr/dag och jag tycker det funkar bra.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

SparklingTindra
0

Mina får mat två gånger om dagen, torrt.

Tindra fick uppblött mat tills hon var ca tre år gammal, men eftersom att hon inte alltid är så intresserad av att tugga tuggben så fick hon rätt ofta tandsten. Men hon har dessutom alltid varit lite för dålig på att dricka vatten för att äta torrt, så hon har ofta blivit hård i magen när man har testat.

Nu funkar det dock bra. Skälet till att jag ger det torrt är väl mest på grund av att det är enklare, då det inte gör nåt om maten inte äts upp direkt.

Dom får mat två gånger om dagen för att jag tycker att en gång är för sällan och Tindra skulle inte klara av det, och fler än två gånger är lite krångligare. Dock får dom ju ändå godis mellan måltiderna, när vi tränar så det behövs inte delas upp mer på maten.

Geena
0

Min tricolor tik får svälld mat - blöter upp torrfoder med lika mkt vatten kvällen innan. Hon kräks upp maten annars. Funkar någon enstaka gång att ge torrt foder men inte mer - då kräks hon.

Ger henne mat 3 ggr om dan - har funkat bra. Hon har känslig mage och då är det bra att sprida ut måltiderna över dagen.

falkbacke
0

Mina får vatten på maten men inte uppblött. Inez tycker inte om maten "genomsvälld" så därför brukar jag ge dom direkt efter jag satt vatten på.

Varför jag sätter vatten i maten är för att Inez kan vara lite dålig på att dricka annars, fast å andra sidan vet jag ju inte hur mycket hon skulle dricka om hon INTE fick vatten i maten. Dessutom tycker jag att det ser godare ut med lite "sås" till ;)

Dom får mat två gånger om dagen, helt enkelt för att jag har hört att hundar ska äta två gånger om dagen. Men de får en hel del godis under dagen också när vi tränar.

Ressu
0

Mina hundar får sitt foder torrt två gånger per dag, morgon och kväll. Ingen av våra shelties har velat äta uppblött foder så valet var enkelt. Samt så dricker alla våra hundar när de är törstiga så det har vi heller inte några problem med!

Det vi dock gör  är att vi morgon ger laktosfritt fil med maten och på kvällen kan de få endera hemmagjord hundmat en sked eller så grynost (laktosfritt).

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

ahlbergaren
0

Evald får mat 2 gånger om dagen. Oftast torrt, men ibland uppblött.

Maulin
0

Eddie får mat två gånger om dagen, morgon och kväll. Han får det torrt.