Storlek på bur
Hej!
På väg att bli ägare till en vuxen sheltie och håller på att leta bur att transportera i.
Hur resonerar ni med stl på buren? Vet ju att den ska ha ett visst mått i förhållande till lilla jycken men vilket mått har ni på era burar?
I dagsläget bara en hund men i framtiden troligen 2 st. Tips på hur jag ska tänka… 1 bur/hund eller kan de dela?
/Adal
Hejsan! Jag har lite olika storlekar på burarna tlll hundarna. Flygburar (transportburar i plast) är i storlek för en vuxen sheltie, tillräckligt hög så att sheltien skall kunna stå upp i den och bred och lång nog för att kunna ligga ner bekvämt. Bilburen har plats för 3 vuxna shelties. Sen har jag tygburar av diverse storlek för olika tillfällen. En bur som är i storlek med de flygburar jag nämnde, som alltså rymmer en vuxen sheltie. Sen har jag en större tygbur som rymmer 4 vuxna, och så har jag en stor stålbur för utställningar som rymmer minst 4. Så jag vet inte om jag kan ge dig de svar du söker, så det hänger på storleken på hundarna. Och hur du har tänkt att transportera. Om det är transportbur i plast som skall in och ut ur tåg/flyg/bil så rekommenderar jag en för vardera hund så är det lättare att lyfta buren och att placera den, plus att på t.ex på de flesta flyg får inte hundarna sitta tillsammans av säkerhetsskäl. Är det en bur att vara i på utställning eller som står på en plats för det mesta så tycker jag att det funkar jättebra med gemensam bur.
Vad spännande med din kommande Sheltie. Skriv gärna mer!!
/emma93
Jag har liknande funderingar i den här tråden.
Jag har försökt hitta anvisningar från jbv och det jag tycker är närmast att jämföra är det som gäller burmått för transport. Där står:
[
Minsta mått
Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:
- Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
- Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
- Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.
Om du transporterar mer än en hund i en bur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd.](http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/transporter/hundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html)
###
De andra måtten jag hittat gäller box, rastgård, hundkoja och hage/bur för tik med valpar. Det känns inte aktuellt för mig att jämföra med så därför går jag efter hur min hund ser ut att passa i buren och jordbruksverkets riktlinjer för transportbur.
Oj vad knepig text det blev 
Ursäkta!
emma93, hur stora är dina burar med plats för en sheltie?
Den jag har är jättestor nu, höjd:41 cm, bredd:41 cm, längd:60 cm. Tror du den kan funka när Ilsa är färdigväxt också?
Burar jag har för våra sheltie är 76*48*53cm och 56*33*40. Den mindre är nog inte att rekommendera för en sheltiehane av normal storlek. Den passar utmärkt till min lilla gamling på 31cm i manken men redan Ressu som är 35,5cm börjar ha de lite på trångare sidan i den.
#4 Tycker ju nog att det borde räcka till om inte hon blir en sheltie av modell större förståss =)
#4 Jättetack för citatet i #2, det är de reglerna som gäller. Jag skall mäta den flygbur som är i mellanstorlek (de är ungefär samma, men av olika märken de jag har). Återkommer:)
Tack tjejer för era svar. 
Vår kille är 37 cm i manken och frågan som jag mest funderar på är ju höjden. Blir 45 cm höjd för liten? Övrigt är den 50*60
Vi ska ha buren för vanlig biltransport och även inne som eget kryp in om han vill vara i fred.
Furrariburen jag har är l 66, b 46 och h 51. De Shelties som haft den mest är 37-38 cm i manken, så kanske att 45 är lite lågt. Jag har en bur som jag kan tänka mig är 45 på höjden men samma mått i övrigt och i den har bara mina minsta fått plats på långresorna.
/emma93
Tusen tack emma93… då ska jag sikta in mig på en högre vill ju inte att lillkillen ska ha en för låg takhöjd
#4 Förlåt, jag glömde svara på din fråga om den bur du har nu. Hur är din söta fröken i storlek nu? Det låter som på gränsen men det hänger ju helt på var din lilla dam slutar i höjd.
#11 Ja så tänker jag också.
Hon är runt 32 i höjd (5 månader), men jag är jättedålig på att mäta och hon ser pytteliten ut så hon kan vara mindre.
Tror vi får vänta och se helt enkelt, mäta och kolla hur hon rör sig i den när hon är färdigväxt.
Anledningen till att vi inte har en större är för att vi fick denna, svärföräldrarnas boxer (tror jag) hade växt ur den.
Så det är ju alltid trevligt att slippa köpa, en ny dogmanbur kostar ju lite…
#12 Rättning bara. Svärföräldrarna har ingen hund. De har vänner som har :p