"Ryktsten" till sheltie?
Jag undrar om det är någon som testat ryktsten, som man brukar ha till hästar, på sheltie? Jag såg en sådan häromdagen i djuraffären och undrar hur den skulle fungerat vid fällning osv.
Tar den underullen eller "stickhåren"?
/Nina & Holley

Jag kan tänka mig att sheltiens päls är för lång för att man ska kunna använda en ryktsten…
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Använder ryktsten till mina hästar, varav en shettis med lååång päls och den tar all päls, inte bara det understa och inte heller enbart stickhåren.
Min kompis hade ryktsten till sin blandis tik som hade bla collie i sig och det fungerade jättebra!! Samma stuk på päls som en sheltie så det borde fungera bra tycker jag…

Tack för svar! Är ju inte så dyrt att köpa så kanske något man borde prova..

Undrar dock hur mycket det sliter på pälsen… Har kört med ryktsten på shettis (ponny) och tycker att pälsen blir ganska matt innan den kommit igång igen.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Jag har aldrig hört talas om ryktstenar, kanske för att jag aldrig har hållt på med hästar. Men detta låter intressant så jag kommer följa disskussionen! 
Använder som sagt ryktsten till mina hästar, men jag har aldrig upplevt att den sliter på pälsen. Använt det på olika hästar, raser och storlekar, hela min verksamma "karriär" vilket är inne på 16 år nu…
Är som det påpekats inte dyra, så man kan ju testa! Min River är 18 månader och kommer väl fälla ordentligt för första gången här till våren så jag kanske testar 

#6 Jag har inte heller upplevt att det slitit på hästarnas päls, däremot har den varit väldigt effektiv vid fällning!
Min tik är 10 månader och jag tror också att hon kommer fälla till våren/sommaren.