rakad sheltie
eftersom lexie har damm- och förrådskvalsterallergi och ska badas ungefär varannan dag, så har jag rakat ner hans päls. det är betydligt lättare att få honom ren och pälsen torkar mycket fortare (mao, han kan gå ut och kissa utan att bli en istapp ;) ). jag tänker också att det inte samlas lika mycket damm i pälsen nu som när han hade lång, för även om den skyddade så stängde den ju också in.
jag vet att många tycker att det borde vara dödsstraff på att raka sin sheltie, men jag tycker att jag har goda skäl till att göra det. dessutom är det himla smidigt utan all den där pälsen, och det är väl inte helt otroligt att jag kommer fortsätta raka även kommande hundar.
så till mina frågor. finns det fler här inne som har rakat sin sheltie? hur kort? hur gör ni runt huvudet? svansen? vilken trimmer?
Har du en bild på din vovve?
Alltså när den är rakad.
Jag har inte min hund rakad iaf.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
absolut!
mitt internet och jag är inte riktigt bästa kompisar idag, så jag kan inte ladda upp en bild här, men en länk kan jag bjuda på :)
http://i272.photobucket.com/albums/jj166/sallihopelexie/jul%202010/DSCN0148.jpg
hihi, ser lite lockig ut 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Nej, jag rakar inte min sheltie eftersom sheltien har en så pass funktionell päls. Svår att få blöt och torkar relativt snabbt.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Rakar inte mina. Dels pga att pälsen skyddar, den är svår att få blöt och sen så gillar jag den tjocka fina pälsen.
Pälsen på sheltie är ju jättelätt att få torr! :)
Rakar heller inte mina shelties. Ett litet råd bara till sommaren. Se efter så att inte din hund bränner sig i solen, vet flera som har haft rakade sheltien som har blivit helt sönderbrända på bara en kort promenad…
Nu då till min fråga: Jag förstår att du av hälsoskäl rakar denna sheltie, men varför raka kommande? Kanske sheltien inte är rasen för dig då om pälsen är ett problem?
Jag rakar inte mina hundar, jag älskar deras underbara päls
Men om någon av dem hade haft samma problem som din sheltie har så hade jag nog också rakat ner min hund.
Såg inte så kul/ konstigt ut som jag först trott… Förstår varför du gjort som du gjort, blir ju lättare när man behöver tvätta pälsen ofta!
Min sheltie trimmar jag bara kring tassar och öron, bland "rättar" jag till fanorna oxå.
Personligen tycker jag att pälsen är svårare att hantera när den är rakad/klippt på en Sheltie. De gånger mina har behövt raka bort nåt vid skada eller operation så tovar det sig så lätt sen och skyddar inte alls lika bra mot kyla, sol och väta. Och inte heller lika bra mot smuts. Tycker att Sheltien är fantastisk som inte drar in mer "skit" utifrån och in än de gör. Dessutom så faller det av av sig själv i allra flesta fall och man behöver inte bada dem alls lika ofta som vissa andra raser där leran gärna sitter kvar.
Har klippt kortbyxor på den gamla hanen här hemma i vinter då han har så långa byxor naturligt och när snön kom så ville gärna dessa byxor lägga sig i bajset när han bajsade. Han ser väldigt hejig ut i sina friserade kortbyxor, men det tovar sig som sagt mycket lättare.
/emma93