Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 2354 ggr
Maulin
0

Mason Pearson, åsikter!

Någon som har en sådan borste?
Vad tycker ni? Är den värd pengarna? Vad gör den så bra?

Vilken är det ni har isåfall?
Är det bara en kam man behöver att ha utöver den?

medde
0

Jag personligen älskar dom borstarna!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Maulin
0

Vad heter den du använder?

SparklingTindra
0

Jag äger två stycken MP-borstar och jag personligen tycker att dom är dåliga. Dessutom så står det faktiskt i bruksanvisningen att dom inte ska användas på husdjur. ;)

Jag tyckte att den bara slet på pälsen och den kommer ju inte precis igenom en sheltiepäls. Jag vet att det är många som älskar dom borstarna men jag ser inte varför..

medde
0

#3 Mycket kan vara att jag har amerikans cocker som dom borstarna andvänd på, vi har ju en viss skillnad på päls.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SparklingTindra
0

#4 Jo det är ju skillnad men det är många sheltieägare som använder den också..

emma93
0

Jag har den minsta med blandad borts som heter mix. Flera gillar den med enbart nylon (tror jag att det är) men jag har inte provat den. Jag älskar den borsten av följande skäl:

För första gången kunde min hårömma Sheltietjej njuta av borstningen. Den går inte igenom hela pälsen om man borstar medhårs men jag borstar aldrig så utan viker fram flik för flik i pälsen och borstar mothårs (inte mothårs på byxor och svans dock) så att man kommer ner till huden och får med alla lager päls. Då får man en helt utredd päls och när de sen skakat sig så ligger den luftig och fin ett bra tag på dem. Funkar både i vardag och utställning och jag har inte behövt ha fler borstar för olika tillfällen.

Borsten verkar också hålla i alla evighet. Inte ett enda borst har gått av, tryckts in eller förstörts såsom det alltid gjort på andra borstar jag haft. Därmed har jag tjänat in priset på den ganska snabbt eftersom jag fick köpa nya borstar titt som tätt förut.

Att det står på den att den inte skall användas på djur vet jag inte skälet till. Jag reagerade också på det. Det är ju en frisörborste från start. Kanske vill/ville tillverkaren att det av image-skäl endast skulle användas på människor, eller nåt annat. Jag kan inte tänka mig att det är nåt farligt som kan påverka hunden för då skulle man ju inte vilja använda den på barn heller.

#3 Reder den inte ens ut pälsen när du borstar mothårs flik för flik?

/emma93

SparklingTindra
0

Nä jag tror inte heller att den är farlig att använda, men den är väl inte anpassad till päls egentligen.

Jag benar alltid igenom pälsen när jag borstar, men det funkade inte heller med mina borstar. Jag har också en mix. Men, visst, fluffiga blir dom..