Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 2633 ggr
Emaljoh4
0

Tikskydd

Ni med tikar, behöver ni tikskydd till era tikar när de löper?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Ressu
0

Jag använder tikskydd på våra tikar, mest för att slippa torka blod av golvet, samt underlättar det för mig att se när blodet börjar klarna =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

[Malin3033]
0

Inget tikskydd behövs användas här :) väldigt skönt faktiskt.

Chanku
0

Inget tikskydd, skulle heller inte använda det om det inte var absolut nödvändigt.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

moimoimoi
0

Använder inte det. Är ju en onödig risk för infektioner.

Ressu
0

Nu blir jag lite nyfiken… Vad är det för fel på tikskydd?

Infektionsrisken är lika liten som utan bara man byter skydd med jämna mellanrum.

// Ressu
kennel Westtorpets

moimoimoi
0

#5 Hunden har ju inte samma möjlighet att hålla rent och det är ju ett rent faktum att blodansamlingarna blir en ren bakteriehärd. Är ju som om man skulle gå med samma binda/tampong och inte kunna göra rent.

Ressu
0

#6 Visst är det så att blodsamlingar är bakteriehärd, men precis som med bindor byter man ju dem flera gånger per dag. Och rent får de ju göra vid bytet om de så vill. Så jag kan inte förstå hur det skulle vara mer risk med skyddet än utan…

Eftersom våra hundar får vara på möblerna och överallt i huset så tycker jag både för deras skull och för vår egen skull att skyddet är behändigt.

// Ressu
kennel Westtorpets

moimoimoi
0

Hur ofta byter du skyddet? Ca hur många gånger på ett dygn? Eller har dom ett och samma på natten? Säg att du byter, tja… 10ggr per dag eller är det mer/mindre? Då får dom tvätta och hålla rent vid de 10 gångerna. Om du skulle ha de utan skydd ett helt dygn, hur många gånger tvättar de och håller rent då? Det är lite det jag fiskar efter. :) Dom känner ju när dom behöver göra rent och det är det man stör.

Mina hundar är också i möblerna, men sheltien är ju så duktig på att hålla rent. Märker jag att det kommer mycket så lägger jag ut filtar i sofforna som jag kan tvätta. :)

Ressu
0

#8 Nu kan jag ju inte säga hur många gånger per dygn vi byter. Det beror på hur länge dom har skyddet på sig och hur mycket vi är utomhus. Så det kan vara mera eller mindre. Och nej, det går inte en hel natt utan att det blir bytt.

Alla sheltien är tyvärr nu inte renliga av sig, det finns de som INTE gör rent så att det kommer blodsamlingar då oxå… Är inte de då oxå en bakteriehärd som dessutom kan lämna i hundbädden / soffan / sängen?

Precis som med människor är alla tikar individer och alla gör ju inte lika =).

Missförstå mig inte nu… Jag har inget mot att folk inte använder tikskydd, men anser själv att det man kan använda sig av tikskydd utan att tiken kommer att få en infektion.

// Ressu
kennel Westtorpets

moimoimoi
0

Nej, men det är ingen fara! Missförstår dig inte, alla är vi olika som sagt och du har din  åsikt och jag min! :)

Jag menar på att jag tycker att det mest hygieniska för hunden är att inte ha skydd och filtarna i sofforna tar man ju bort och tvättar om man ser att det blivit någon fläck. :)