Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 11444 ggr
Salomea
0

Black and tan

Hej,

Har varit på nätet och letat lite info om black and tan. Vad jag förstår så försvann den via större avel på vita tecken (1991?) samt att färgen låg i en ressesiv gen som kallades s-genen?! Finns det några black and tan levande idag? Om man skulle vilja försöka få fram färgen igen skulle det gå? Är det via bi-färgerna med tre färgat i de bakre leden man skulle försöka eller med trefärgat och blue merle med så lite vitt som möjligt?

Självklart med friska rastypiska hundar i aveln.

Mvh Louise

falkbacke
0

Via bi-färgerna borde det väl inte gå..? Tänkte för Bi är väl utan tantecken. Men det hade ju varit kul om black & tan kom tillbaka :)

Starfall
0

Jag tycker också det är synd att black and tan har försvunnit. Egentligen är det rätt konstigt att det är så svårt att få fram denna färg. Jag är urkass på genetik men jag tycker att det borde kunna födas black and tan om man parar två trefärgade med väldigt lite vitt på sig. Men tydligen ska det också vara väldigt svårt, vet inte varför. Vad jag däremot vet är att jag så innerligt hoppas få se denna färg någon gång under min livstid! Det vore en dröm för mig, och en ännu större dröm vore att jag en gång kan få ha en black and tan i mitt liv Kyss

Ressu
0

Såvitt jag har förstått så är det väldigt längesen det har funnits black and tan. De försvann i aveln med vita tecken redan under tidigt skede. Så är ganska så säker på att det inte finns något levande exemplar i dagens läge.

Via bi-färgerna kommer det inte att gå att få fram black and tan. Bi är ju just att det inte finns tan ilag med i färgen. Det är ju den vita faktorn som borde elimineras…
Tipsar om denna sida som handlar just om nedärvning och färger och en massa annat intressant (dock på engelska)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

emma93
0

Jag blev lite nyfiken på årtalet 1991 Salomea. Det måste ha varit mycket tidigare som man började avla på vita tecken. Eller är det den sista registrerade black and tan som rör årtalet?

De vita tecknen på Shelties skall genetiskt vara sk irish spotting, benämns si (där i är upphöjt, men jag vet inte hur man skriver det på mitt tangentbord:-o). Om hunden är solid, dvs utan vita tecken, så anger man S som genotyp (jag tror att det är det TS menar med s-genen. Om hunden har genen sP (där p är upphöjt) så innebär det att den har piebald teckning/fläckig såsom t.ex en Springer Spaniel. På en Sheltie innebär det att den är övertecknad.

Grundfärgen Black and tan finns hos trefärgade och blue merle (med tan, dvs inte bi blue som också registreras som blm i Sverige).

Eftersom de vita tecknen anses nedärvas med viss ofullständig dominans så vet jag inte om den solida genen finns kvar alls (det gäller på alla grundfärger) hos några hundar. I vilket fall borde det vara svårt att veta. Men visst kan man avla på hundar med lite vitt och få så nära black and tan man kan komma. Så rent visuellt borde det gå att komma nära, även om inte den solida genen finns där.

Jag hittar inte nedärvningen av S-genen just nu, men återkommer med referens när jag hittat det. Det låter som om den skulle vara recessiv som TS skriver, alterntivt att si och sp är dominanta i förhållande till S.

/emma93

PS. Har hämtat uppgifter ur SSSK's handböcker.,

Salomea
0

Hej Allihopa!

Jätte intressanta svar! Det jag menade me bi färgerna var deras sätt genom att de är resesiva och att, jag tror i alla fall, att de är gener som ligger"utan på" i nedärvingen. Fast det är långsökt.

Jag har läst på denna sida http://www.suite101.com/content/sheltie-coat-color-genetics-a281211 som jag tyckte var bra. Det som jag ser som det största problemet är att det bärs vi si genen som Emma sa. Det mest logiska är ju att gå via tre färgade med lite vitt men i och med genen kanske det inte går. Jag vet inte hur de vita tecknena nedärvs.

Det jag funderar på är om man kan spåra de senaste black and tan och på så sett hitta linjerna. kan man sedan blanda bi blue t ex som är resesiv kan man kanske på sikt förstäkka dessa gener och ihop med tre färgade med lite vitt få genen att slå igenom igen?!

Låter det galet?

I hästgenetiken har du t ex skäck och skimmel som är gen anlag som ligger utanför de vanliga färgerna. Om du betäcker en fux med en svart är det gen fördelningen tillsammans med vilken som är dominant som bestämmer grund färgen fux eller svart. Är fadern fux skäck t ex nedärvs skäck anlagen med 50% chans obeoende på grund färg.

Tan tecken är dominant så egentligen kanske man ska koncentrera sig på de vita tecknena?