Att tinga valp.
Sitter och funderar ibland hur det är med att tinga en valp. Visst ska man åka runt och titta på flera kennlar. Det är mycket viktigt att hitta just den kenneln man vill ha sin hund från.
Men det är där min fråga kommer. Om man nu hittat sin kennel och vill ställa sig på kö för en valp och sedan gör det. Medelar kennel innehavaren attt det är här jag vill ha min valp i från-
Men samtigt så ställer man sig i kö på en annan kennel, i tanke om det kanske inte blir just den hanen jag vill ha. Är det rätt att stå på kö på flera kennlar? Visst vill man gardera sig att hitta just sin valp, men är det fel ändå om man gör det och väntar in vilken kennel som får vad, och inte säger till kenneln att jag står och väntar även på en annnan kennel.
Hur ska man agera som uppfödare, vem står först om alla är bra valpköpare?´Ska man då gå efter den som kom med förfrågan först? Eller ska man gå efter eget tycke och smak på person och hem? Den som stannar kvar hos just "sin" kennel och väntar och inte bokar på flera kennlar.. Jag jag tror ni kanske förstår lite hur jag menar..Hur gjorde ni då ni tingade valp?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jag tycker det är okej att stå i kö hos flera uppfödare. Speciellt i en ras där det oftast inte föds så många valpar.
I övrigt säger jag rätt valp i rätt hem. Även om det kan vara en kanonvalpköpare så kanske inte valpen skulle passa eller då tvärtom, det kanske finns överblivna valpar men valpköparna inte passar.
Jag pratade med en uppfödare (hade jag inte fått köpa valp ur den kullen så hade det inte blivit valp just då) som hade en kull ute som jag var intresserad av. Om jag har förstått det rätt så var andra intresserade också av just min hund, men jag fick ta henne :)
Men… Det finns ju också fall där uppfödare har råkat illa ut för att de nekat folk att köpa valp från dom. Man får alltså egentligen inte säga "Du får inte köpa valp från mig!", utan isånafall får man väl säga det lite snyggt… "Ingen valp passar tyvärr dig" eller "Den här valpen kostar 50.000 kr" 
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Jag tycker också att det är okej att stå i kö hos flera uppfödare speciellt med tanke på att det inte finns någon garanti att det blir just den valp jag är ute efter. Men sen tycker jag att man ska meddela uppfödaren så fort man bestämt sig, om man nu ändrar kennel, så att denna har en chans att hitta rätt hem till den valp som man "nekat". Jag håller även med att det är viktigt att rätt hund kommer till rätt ägare. Flera kan erbjuda toppen hem men det kan vara så att just den köparen inte passar individen.
Jag tycker absolut att det är ok att stå i kö hos flera kennlar. Dock tycker jag inte att det är rätt att tinga valp hos flera uppfödare samtidigt. Då kan det ju hända att uppfödaren tackar nej till andra intressenter i tron om att valpen redan har ett framtida hem.. Och självklart tycker jag att man ska meddela om man inte längre vill stå i kö hos uppfödaren.
Jag håller med SparklingTindra i #3. Okej att stå i kö hos flera men inte okej att tinga hos flera.
Annars så anser jag som de flesta att rätt valp till rätt hem.
Jag skulle personligen aldrig bara kunna dela ut valpar till de som är i tur i kön utan att veta lite mera om dem. Är det bekant folk så är kösystemet väl inget problem men med okänt folk skulle jag aldrig kunna köra med det systemet.
Det är väl det jag är ute efter, att säga jag vill ha en hane om du får det, och uppfödaren säger ok då står du som nummer bla bla och sedan får reda på man står och väntar på en hane hos en till. Då har man ju sagt nej till andra valpköpare.
En sak till jag sett väldigt mycket av är att flera uppfödare har en tingavgift på 3 till 5000 tusen och skriver att ändrar man sig har man ej rätt att få tingavgiftr åter. Detta är något som är helt fel. Men har inte rätt att behålla hur mycket som helst. Utan det är en viss procent man har rätt till. Men det verkar som många struntar i det.

#5 De kanske skriver så för att det inte ska bokas en massa valpar och sen backar köparna ut? Dvs för att verka lite avskräckande…
Både för att verka lite mer seriösa men också för att få en sorts "plåster på såren" om det blir så att det slutar med att uppfödaren står kvar med en valp som den sen får sälja till ett reducerat/ mindre pris för att lyckas sälja den… Men jag håller med # 5, enbart en viss procent har de rätt till och inte någon valfri summa!

#7 Ja, helt klart. Det jag menade var att en väldigt hög handpenning kanske avskräcker de valpköpare som tvekar inför ett köp. Det är ju skillnad på 1000 kr i handpenning och 5000 kr.
Absolut kan det bli så… Hundköpandet som är en ganska dyr affär som det är redan!

#8 Fast handpenningen dras väl av från köpessumman? Så om valpen kostar 10.000 och handpenningen är 3000, så betalar du 7000 när du hämtar valpen? Eller har jag missförstått det?
#10 Så är det =)
Tycker själv att en liten reserveringsavgift är helt okej, men inga hutlösa summor. För båda parter är det en säkerhet med reserveringsavgiften… För uppfödaren är det ju att det är betydligt mindre risk att valpköparen drar sig ur och för köparen är det ju en säkerhet att de får en valp och inte i sista minuten lämnar utan…
Bara en liten historia:
Har en bekant till mig här i Finland som skulle köpa valp av en uppfödare i Sverige och de kom överens att träffas på en större utställning i Norra Sverige för att göra upp pappren och ge över valpen. Nåväl då hon kom dit så försökte hon ringa uppfödaren men denne svarade inte och när hon väl fick tag i denne så vägrade hon ge valpen åt henne. Ingen förklaring fick hon heller. Reserveringsavgiften fick hon tillbaka efter mycket om och men…

#11 Men vilket sätt! :/
#12 Visst var det! Av någon anledning tar jag inget för givet trots reserveringsavgifter heller mera. Men detta var ju nog ett specialfall förståss, men en liten tankeställare iaf.

Som "gammal uppfödare" så kan jag ju säga att TINGA en valp är detsamma som att man bestämmer VILKEN valp man kommer köpa - alltså inget man gör innan kullen är född. Det finns inte en uppfödare i världen som kan garantera att det föds just den valp som en evt köpare vill ha, utan i det fallet anmäler man bara sitt intresse UTAN krav på köp.
För mig var det självklart att ta ut en avgift när överenskommelse/avtal om köp gjordes! En säkerhet för både mig som uppfödare och för köparen. Lika självklart var det att denna avgift drogs av vid leveransen från köpeskillingen. Om köparen av någon anledning inte höll sin del av avtalet så behöll jag bokningsavgiften. Det hände för övrigt enast en gång… Man kan kanske tro att uppfödaren inte har några kostnader vid avbokning, men det är faktiskt fel. Ett veterinärintyg får inte vara äldre än en vecka gammalt vid leverans, ytterligare kostnader för annonsering (detta var visserligen på stenåldern när internet knappt fanns…) samt evt vaccinationer ifall det dröjer med ny köpare. Jag födde upp collie, så matkostnad var faktiskt också en kostnad…
Jag gjorde skillnad på "köpare och köpare". Om någon "bara" var intresserad av en trevlig sällskapshund, så fick de faktiskt vänta att välja valp i kullen till förmån för de som önskade en tävlingshund av något slag. Men i övrigt var det "först till kvarn" som gällde. Vem som skulle få köpa hund över huvud taget från mig bestämde jag alldeles själv oavsett vilka valpar jag hade
. Vissa personer skulle jag aldrig ha sålt till - oavsett vad de sade sig vilja ha hunden till. Men de allra flesta valpintresserade var hyggliga vanliga människor som har blivit underbara hundägare
.
#14 tror det flesta vet att man tingar en spec valp. men det vi talade om var ju just att ställa sig på kö innför valköpet. och invänta "sin" hanvalp. Samt att göra det på flera ställen..
Att behålla ting/handpenning talar vi om då det finns några som tar ej en skälig avgift, Visst har man utlägg för sin valp, men det finns ju en lagstadgad del som man endast har sin rätt att behålla, Vilket är 12% av köpeskillingen.

#15 det råder säkerligen förvirring i begreppen där folk tror att de har "tingat" när de i själva verket bara har satt upp sig på en väntelista… Jag ser över huvud taget inte vad problemet skulle vara att ställa sig på flera väntelistor faktiskt… Som sagt, innan kullen är född så har man ingen aning om ifall det blir den valpen man önskar. En väntelista är sannerligen inget som en uppfödare kan "lita på", utan det hinner rinna mycket vatten under bron innan kullen är leveransklar. "På min tid" var det vanligt att handpenningen utgjorde 10% av köpeskillingen. Mer än så har jag svårt att se att man som uppfödare kan motivera att ta ut.

Jag förstår uppfödare som tar ut en större summa.
En väninna till mig hade säkert 30 spekulanter på sina valpar(minst), men det bokades/bokades av. Togs hem och lämnades tillbaka. Det blev tillslut väldigt höga kostnader för henne att sitta kvar med valparna då de som faktiskt fått nej i de flesta fell hittat andra kullar som de skulle köpa ifrån. Så hon tog ut 3000:- i handpenning efter det. Det kan man tycka är rätt och fel, men jag förstår faktiskt varför då hon fick sitta kvar med de sista ganska länge. (Det blir 25% av köpeskillingen)
Sen vet jag inte om hon kommer ta ut så mycket igen, men jag förstod mycket väl varför hon gjorde det på de här kullarna för då tänkte folk verkligen efter innan dom köpte valp, vilket var meningen.
#17 Men det "godkända" är max 12% om det blir ett ånger så blir man tvungen att återbetala resterande från 12% och uppåt.

Inte om köparen skrivit på ett kontrakt där det klart och tydligt står att handpenningen inte återbetalas väl?
Kan inte svära på det, men finns det en lag. Så då kliver man ju över lagen vilket blir ju inte ett lagligt handlande. Man ska intye tjäna på ett ångrande utan man ska gå skadelös.
Det samma gäller om man tar ett exempel att hunden inte får säljas utan att uppfödaren medelas eller godkänner säljandet av hunden. Detta är inte hållbart i rätten. Man kan inte bestämma över en hund som man ej har i sin bestittning och sålt.
Då ska det till vitesbelopp och vittnen och annat juridskta saker för att få det hållbart, räcker inte med att uppfödare och köpare skriver under.
är de någon här som vet någon bra uppfödare i stockholms trakterna som har aktuella valpar nu? :)

#21 Linndoug's och Sumburgh Head's har parade tikar just nu så där får man väl se vad som händer. Sen tror jag att Ösbygårdens har en hanvalp till salu.
Håll lite koll på valphänvisningen. Där kommer det ju ut lite då och då! :)
#21 Nodstagården har två valpar tror jag :)