Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 6140 ggr
Emaljoh4
0

Olika mycket päls?

Har sheltien olika mycket päls? Tycker jag ser Sheltisar som inte har såååå mycket päls, och vissa som har JÄTTEmycketpäls

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Starfall
0

Ja, det kan variera ganska ordentligt från hund till hund. Tex så är min Love väldigt välpälsad medan Frankie och Kazper är relativt tunnpälsade. Så det varierar rätt mycket på den fronten! Flört I utställningsvärlden går det oftast mycket bättre för de välpälsade än för de mindre välpälsade. Så mycket päls är väl att föredra antar jag.

I mitt tycke är det bättre med mindre välpälsade hundar. Allt blir så mycket enklare för både hunden och ägaren. Tex, en väldigt välpälsad sheltie drar ju in halva skogen efter promenad. En mindre välpälsad drar inte in lika mycket skräp. Det är inte bara för hundens skull jag föredrar de med mindre päls, det är även för hundens skull. En del shelties har ju så mycket päls att de nästan inte kan gå/springa/leka normalt. Nu är detta inte så vanligt som tur är, men det finns.

Hoppas inte sheltieaveln går lika långt som collieaveln som inriktar sig på utställning. Vissa collies har så mycket päls att man undrar hur de ens kan röra sig. Rynkar på näsan

Emaljoh4
0

Aha Glad Sen tycker jag att tikar ofta är mer tunnpälsade än hanar? Eller har jag helt fel?

Jag personligen tycker att de lite mer tunnpälsade är finast . Glad

Starfall
0

Ja, tikarna fäller ju ordentligt i samband med löp och efter den fällningen brukar de se rätt "nakna" ut ja Flört Hanar fäller oftare men i mycket mindre mängd åt gången. Därför brukar man inte lika tydligt se skillnaden när en hane fäller mot när en tik gör det. Men det är nog också rätt individuellt skulle jag tro.
Min tik som jag hade för några år sedan var otroligt välpälsad men efter löp såg hon ut att vara typ hälften så stor som hon när hon var fullpälsadFlört

Jag håller med dig om att de tunnpälsade är finare. Många välpälsade ser faktiskt rätt tjocka ut Oskyldig

Emaljoh4
0

Då lär ju inte min vovve ha kvar päls efter löpningen Förvånad Om hon ska fälla då alltså………. Min vovve löper just nu, hehe. Glad

Hihih, håller med om att de ser ganska tjocka ut Förvånad

Starfall
0

#4 Joho då, det kommer hon ha Flört Man tror alltid att all päls ska ramla av men av någon (väldigt bra!) anledning så ramlar inte all päls av! Glad Även om man tror att man kommer ha en nakenhund efter fällningen. Mest är det ju underullen som släpper och det mesta som blir kvar är täckhåren. Därför känns pälsen rätt sträv efter fällningsperioderna. En välpälsad sheltie har en massa underull som släpper vid fällningen medan en tunnpälsad sheltie har mindre underull. Med andra ord kan man säga att en välpälsad sheltie fäller mer än en tunnpälsad. Glad

Emaljoh4
0

#5 Jaså Glad Och då borde även en välpälsad frysa mindre på vintern? Tungan ute Med tanke  på att den har mer underull

Starfall
0

#6 Hm, ja det borde ju rimligen vara så. Men min Love är väldigt frusen av sig trots att han är väldigt välpälsad. Han fryser så han skakar när det är mer än -10 grader ute. Snart köper jag nog skor till honom så att han kan följa med på promenaderna även när det är lite kallare. Nu ramlar han bara ihop platt på marken när det är mer än 10 minus ute Rynkar på näsan

Emaljoh4
0

#7 Jaså, då kanske min teori inte stämmer. Glad Min tik är inte sådär suuupervälpälsad, men hon kunde utan problem följa med på promenad när det var -20… Ibland mer.. Vi gick även en liten stund när det var runt -30.. VIsst frös hon, men inte sådär att hon vägrade gå Glad

Starfall
0

#8 Intressant! Det kanske man skulle göra en liten undersökning om här på sajten. Tänk om det är så att välpälsade fryser mer än tunnpälsade? Det verkar lite konstigt men det stämmer ju bra på våra hundar då i alla fall Flört Undrar vad det beror på i så fall? Mindre päls = tjockare hud, mer päls=tunnare hud? Eller stänger den tjocka pälsen kanske inne kylan mot huden? Det måste ju nästan vara nåt sånt Flört
Mina tunnpälsade herrar är inte det minsta frusna, konstigt nog. Lille Kazper är både tunnpälsad och har inte så mycket underhudsfett. Ändå skuttar han runt som ett rådjur i snön trots att det är mer än -15 minus! Han älskar kyla. Och Love då, han som har päls för säkert 4 Kazpers, han fryser vid minsta kyla. Ja, det är olika från hund till hund, sannerligen Flört

Emaljoh4
0

#9 Ja, verkligen intressant! Skrattande

Kitten86
0

Mycket intressant tråd!

Själv har jag fått uppfattningen att den brittiska sheltien i regel är mer välpälsad än den engelska sheltien, men ingen regel utan undantag självklart! Den brittiska är ju också den mest representerade sheltien på utställning…

Ressu
0

#11 Vad är skillnaden på brittiska och engelska? Tungan ute

Visst är det så att det finns olika anöag för pälsmängd. Dock skulle jag inte säga att den tjockpälsade skulle vara till mera besvär än de med mindre… Ressu är av typen med tjock päls och det är ytterst sällan jag plockar något som fastnat i pälsen på honom, det har mer med kvaltien på pälsen att göra.

Sedan har tikar i allmänhet lite mindre päls än vad hanarna har. Visst finns det undantag i detta oxå =).

Jag tror heller inte att en välpälsad fäller mer än vad en tunnpälsad gör. Procentuellt är det väl nog ganska så lika.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Kitten86
0

#12 Måste varit trött när jag skrev… Menar självklart att det är skillnad på den amerikanska och brittiska sheltien!

Den amerikanska får ett grövre intryck än den brittiska som är mer "snipig" i nosen och "tunnare" i benstommen etc. Den brittiska har ju mer fluffig päls oftast också.

Min är mer av den amerikanska modellen och första gången gången jag möte en bekant till familjen som också har shelties, men den brittiska varianten, fick jag höra "guud va stor din är!" men efter ett tag när de lekte med varann så konstaterade ägaren att min inte va speciellt mycket större… Vi ställde dem beredvid varann och mycket riktigt så var det inte mycket som skillde dem åt…!!

Ressu
0

#13 Gissade nog att du menade amerikanska och engelska, men var ju tvungen att fråga Glad

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Kitten86
0

Alltid välkommen att fråga/ kolla läget!!

Felskrivning inträffar ju för alla någon gång Tungan ute Både lite trött och tillfälligt ordblind då jag inte såg det uppenbara felet förens du påpekade..!