Lös hund
Jag vill så gärna kunna gå med min kille lös på platser. Han är duktig, han springer aldrig fram till hundar, människor. Men han lyssnar dåligt! Te x om han hittat något att nosa på kommer han inte förrän han är "klar". Jag belönar mest bara med godis eftersom det är det han uppskattar mest, försöker variera sättet att ge det på. Han gillar inte att leka vid dom tillfällerna. Vet att jag behöver fler belöningsätt. Hur kan jag göra?
När han står sådär och nosar och inte kommer när jag ropat EN gång så fortsätter jag bara att gå. Kommer han belönar jag givetvis. Vad ska man göra för att han ska sluta dra en pink vid ett träd innan han kommer, eller nosa lite till? Tips på belöningar! Hur gör ni?

Om han inte kommer, så koppla upp och låt honom ha tråkigt ett tag. Samtidigt, om han kommer ge en riktig dunderbelöning som du enbart använder till inkallningarna (den absolut godaste belöningen som finns!).
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Brukar köra med mycket gott, i fickan brukar jag ha blandat med hans favoriter. Brukar kasta ut så han får söka, ge från munnen, handen osv. Men jag kanske behöver visa att kommer han inte så blir det tråkigt också. Ska prova det nästa gång. Tack för tipset.
Jag brukar gå fram till fläcken/min hund och dutta te min hund - lagom, så hon fattar att detta är inte okej. Sen får hon massor med godis.
Typ: Hunden nosar, jag går fram, puttar till den, hunden slutar, BRA + godis, jag tar ett steg bort/emot hunden, Bra+godis (fasten den inte har gjort något alls), kom här, (ta ett steg bort och hunden följer med) Bra + godis. Sen när man är ca 1 meter ifrån så brukar mitt godis var så mycket bättre.
Och följer inte hunden med så är du ju så nära att du kan hindra den.
Min hundar älskar ordet "skarru ha" "oh, nämen, skaruu ha!" och ordet "titta". Så de brukar jag varva med. men de orden betyder alltid godis för annars tappar de sitt "värde" eller hur man ska förklara..
:)