Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 1797 ggr
[Malin3033]
2011-02-08 20:47
0

Efter en hel vinter, men även höst med hårt jobbande för att få en bra kroppsbyggnad på Ronja börjar jag äntligen se ljuset i tunneln! Hon har gått på lightfoder en tid och fokus har legat på att omvandla allt överflödigt fett till muskler, - INTE att gå Ner i vikt.

Vi har en liten bit kvar med den kommer lösa sig när våren tar emot

oss med öppna armar, då blir det den sista spurten!

Men, nu till problemet. Ivan vår goa och pigga 10åring äter just nu standart orginal normal, vilket var det foder som rekomenderades som "första" foder när hunden skulle börja äta standart. Han fungerar fint på standart och tanken är att Ronja ska börja äta standart när lightsäcken är slut, frågan är bara - vilken av sorterna ska jag välja så att hon behåller sin vikt? Hur ska jag tänka om kolhydrater? Fett? Protein? Vad ska en arbetande hund som hon, som behöver bygga muskler till agility äta utan att gå upp i vikt igen? För hon har Lätt att lägga på sig och jag vill Inte behöva "banta" henne igen då det är viktigt för mig att hon äter ett ordentligt foder då vi tävlar och tränar så pass mycket.

Så rent spontant känns det ju som att ett proteinrikt foder med lite fett är att föredra? Eller? För mig finns två, kanske tre alternativ till foder av de olika som standart erbjuder. Orginal normal, orginal hjort eller orginal mild. Standart själva rekomenderar Mild till kastrater och hundar som har lätt att lägga på sig, men innehållsmässigt saknar jag proteinet då Ronja faktiskt är en arbetande hund - dock en "tjock" sådan ;) agility är en ansträngande sport och för mig är det Otroligt viktigt att hon behåller hullet för att inte skada sig.

Såhär ligger det alltså till innehållsmässigt:

Original vilt/hjort:

kolhydrater: 42%

protein: 23%

fett: 14%

Original normal:

kolhydrater: 40%

protein: 23%

fett: 16%

Original mild:

kolhydrater: 47%

protein: 19%

fett: 16%

när man ser det såhär känns ju Mild helt fel? Och då är det ändå den som är rekomenderad om hunden har lätt att lägga på sig. Det är minst fett i hjort, men har mer kolhydrater än normal. Vad ska man akta sig för? Jag behöver alla tankar och idéer som finns! Jag vet minsann att det finns ett helt gäng med kloka människor här inne :)

ps. Min dator är trasig så jag har skrivit från min telefon, därför är texten inte så strukturerad som jag önskar. Ds.

Chanku
2011-02-09 20:25
0

Jag skulle nog köra på Normal om jag var du :) Jag vet kastrerade tikar som äter Extra och funkar kanon på det.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se