Över- och underaktivering av valp!
Hur mycket anser ni att en valp behöver aktiveras och vad är för mycket?
När tycker ni man ska börja träna/aktivera sin valp som en vuxen hund?
Tror ni att en valp kan bli skadad av överaktivering?
Dela gärna med er av egna erfarenheter och åsikter!

Intressant frågeställning.
Som mest gick jag två kurser samtidigt när Holly var runt 6 månader. Och tränade själv med henne. Nu vid 11 månader känns det som att hon klarar av att aktiveras som en vuxen hund (mentalt iaf).
Nu har det inte blivit så mycket aktivering som jag önskat över vintern men jag kommer definitvt att öka på det under sommarhalvåret :)
Jag tror att en valp kan bli skadad av överaktivering, stressad om dem inte får varva ner och ta det lugnt emellanåt. Avslappning är minst lika viktigt som aktiv träning för en valp tycker jag :)

Jag tycker absolut att man kan träna sin hund sen ung ålder, men däremot tycker jag också att hundarna ska få vara valp också. Att koppla in en AV-knapp på valpen kan vara riktigt bra, så det inte bara är fullt ös hela tiden. I övrigt så tycker jag att man ska anpassa träningen till hundens fysiska mognad. Dvs inte lära den att stå på händer när den är ett halvår eller köra slalomträning med en väldigt ung hund… Lite vett måste man ha också…
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Mycket beror nog på den egna individen, men jag tror det är jätteviktigt att inte överaktivera valpar då det finns stor risk att man får en väldigt stressad hund när den är vuxen. Egentligen ser jag ingen anledning att träna valpar.. Socialträning, kontakt och miljöträning kommer man långt med.
Håller med tidigare inlägg! En valp måste få vara valp, visst ska de socialtränas/ miljötränas etc men i övrigt få utforska världen själv. Som chanku skriver så är det bra att hunden får en av-knapp… För mycket aktivering stressar lätt en hund och det är nått som sitter i, vet en bordercollie som aktiverades jättemycket som liten och som senare inte kunde koppla av alls!
Det enda jag gjorde med River som liten, förutom social- och miljöträning + baskomandon (inkallning, sitt och ligg) var lite lättare sök av godisbitar på en liten gräsyta. Främst gjorde han det för att jag aktiverade min andra hund med sök och han hakade på "- jaha, ska vi springa med nosen i backen nu..? Vad ska det va bra för.. Nemen en godis!" Runt 4-5 månaders ålder började jag träna tricks och sen har träningen blivit anpassad efter vad jag känner att han klarar.

Jag började träna med Pixie när hon var kring 10 veckor. Men de träningspassen går ju inte att jämföra med de pass som vi tränar nu när hon är snart 2 år.
Jag ser inga hinder till att träna en valp, bara man använder lite vett också. Dvs inte riskerar att träna sönder hundarna.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Jag började på valpkurs när min var 9 veckor. Mest just för miljöträningens skull, det blev inte mycket riktigt träning. Kontaktövningar, sitt, ligg och avslappning. Nyckeln tror jag är att leka in det. Man ska aldrig sätta stora krav på en valp.
Med sunt förnuft tror jag att man kan börja redan när man får hem valpen.