Frusna tassar? Skor?
Hej!
Min sheltie har fått sprickor ï trampdynorna på sina tassar. Jag förmodar att det är pga kylan? Är detta ett vanligt förekommande problem hos sheltien? Några fler här med samma problem som lyckats lösa det med några slags skor eller liknande på sin hund? Och vart man isf kan inhandla dessa?
Hoppas på svar, för endast smörja in tror jag inte räcker.
Tack! :)

Pixie fryser om tassarna, men får inga sprickor. Har ni salt på backen där du bor?
Skor finns att köpa på djuraffären, bäst är nog om du tar med hunden och prövar ut ett par :)
Laxolja kan hjälpa mot torra tassar annars.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Har det blivit så att tassarna spruckit redan bör du nog ha skydd på dem medans dessa läker. Salt är oftast boven till spruckna tassar, annars bör det räcka med att smörja dem regelbundet.
Skor finns på din djuraffär, men också på internet. Får massa träffar på google om du skriver "tassskydd" eller "hundskor". Vanligast är ju sockmodellen. Men känns ju bättre att få klämma och känna samt att hunden får vara med och prova ut, tycker iaf jag..!
Tack för svar. Ja salt borde väl förekomma förmodar jag. Men den andra hunden (som visserligen har mer päls under sina tassar) har jag aldrig någonsin haft detta problem med. Därav att jag antog att min sheltie har känsliga tassar.
Jag gick till djuraffären och bad om att få prova någon typ av skydd/skor, men fick svaret att hundar vägrar gå i sådana….. Jag försökte få se några iaf & fatta mig en egen uppfattning, men jag lyckades inte. Så, jag fick med mig en tass-salva hem.
Borde jag gå någonannanstans & inhandla skydd? Eftersom han redan har sprickor. :( Tycker synd om honom, det gör ont kan jag tro!
Någon som vet någon bra modell? Ska det vara som "strumpor", räcker det? Tänkte att de måste vara enklast för honom att ha på sig. Eller måste det vara tjockare skydd?

#3 Men vad är det för svammel! Gå till en djuraffär som är villig att sälja dig ett par skor.
Strumpor kan ju bli blöta och obehagliga, men de kanske sitter bättre? Ska jag vara ärlig så vet jag inte. Men jag har för mig att det finns lite mjukare, tåliga skor som borde fungera :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Håller med, ett riktigt svammel!! Vad är det för djurafförsägare? Åk till en riktig som vet vad de snackar om, och vad de säljer..!!
Finns ju både skor, som ser ut som riktiga skor, och så finns det de som ser ut mer som sockor, både för inne- och utomhusbruk. Sockmodellen brukar säljas styckvis och beroende på märke skiljer det på bak- och framtass… Skorna säljs i 4-pack.
Jag har en av sockmodellen till min pudel som fått en skada som gjort att han tappat känseln i foten och därför måste gå med stödskena. Sockmodellen skulle jag rekomendera under en kortare period, som för att läka en skada på tassen, medans om det handlar om längre bruk köpa "riktiga" skor som mer är gjorda för det slitaget!
Jag har muttluks hundskor till min sheltie, www.obtrack.com. Ett litet impulsköp när kylan kom. Det finns en storleksguide så man lätt får rätt storlek. Jag har använt skorna en gång, då det var jättekallt ute och vi behövde gå en lång sträcka. Jag satte på dem vid ytterdörren så han fick provgå direkt ute (blir mer naturligt då). Han gick bra med dem och accepterade att ha dem på. De åkte dock av två gånger annars var jag faktiskt nöjd. Lucas skulle aldrig ha klarat att gå så långt i den kylan den dagen. Det gäller att skorna sitter precis, inte för stora och inte för små. Jag har skorna nu mer som reserv vid mer kyla eller om han skulle göra illa sig i tassen.