Prioritera
En sak jag har gått och funderat på är hur man (jag..) prioriterar när man letar efter valp/uppfödare. Hur tänker ni när ni letar efter valp? Vilka av dessa punkter prioriterar ni?
Skriv en lista, där den högst upp är viktigast. Du får bara ha en egenskap per rad. Motivera gärna!
- Exteriör
- Hälsa (hur många friska "led" är kravet? viktigt med HD/AD eller "nöjer" du dig med ögonlysning så länge föräldrarna i övrigt är friska?)
- Mentalitet
- Färg
- Hur valpen växt upp (i vilken typ av miljö)
- Förmåga att fungera i flock
- Bruksegenskaper/rastypiska egenskaper
- Meriter
- Härstamning
Jag vet inte riktigt hur min lista skulle se ut.
Men en sak jag tycker du glömmer är uppfödaren!
Eftersom jag har min första hund nu var kemin mellan mig och uppfödaren jätteviktig när jag letade valp…
Men man kanske inte har lika stort behov av att ha bra kontakt med uppfödaren när man haft flera hundar, det återstår för mig att upptäcka ;)
Mentalitet och sundhet är för mig A och O. Då jag lever med hunden 365 dagar om året så blir det prio ett. Därefter kollar jag efter det jag söker i min blivande hund. Men visst börjar jag att kolla efter typ av hund jag vill ha, och tar kontakt med uppfödare som har just det jag söker. Men då jag har den kontakten så är skalle och sundhet prio ett.
Men allt bottnar nog i vad man söker som köpare. Ska man ha en avelshund så blir det andra prio, som du kanske stammen..Uppfödaren är väldigt viktig, minst lika viktig som hunden själv. Men om uppfödaren är en av dom "större" så kan man kanske inte räkna med att denne "ska bli bästa kompis" som man ska ringa till titt som tätt. Utan enbart för ris och ros=) Låter lite hmm,, men ibland så" kräver" en del köpare att en uppfödare ska "bara" finnas där i tid och otid. En bara uppfödare gör nog allt som står i sin makt för att finnas för sina valpköpare. Men man ha även ett liv utanför hund i bland.
Mvh
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#1 men anledningen till att uppfödaren inte är med på listan är för att listan gäller om man letar valp/uppfödare. Alltså, vad ska uppfödaren helst fokusera på av dessa bitar? Och vilka av dessa bitar ska valpen uppfylla?
#3 Aha, ja då förstår jag hur du menar ;)
Jag måste erkänna att min familj inte kollade upp stamtavlor osv innan vi skaffade våra hundar 
Vår lista såg nog mer ut såhär:
1. En trevlig uppfödare som inte "massproducerar" valpar utan tar någon kull då och då samt satsar främst på trevliga och trygga individer.
2. Valparnas färg/utseende. Vi var främst ute efter en trefärgad när vi skulle ha Frankie men i den kullen fanns bara skuggade soblar. Men det sa bara "klick" så var vi förälskade i lilla Frankie.
3. Föräldrarnas mentalitet, otroligt viktigt för oss!
När vi hade fått hem Frankie började vi undersöka stamtavlan och först då insåg vi att man kunde kolla upp förfädernas hälsa osv. Innan visste vi inte detta.
Nu har vi tre hundar från samma kennel och vi är så nöjda med vårt val 
För mig har det nog sett ut så att, inom sheltie iaf:
- Typ och färg (begränsar uppfödarna då jag vill ha amerikans variant, helst sv/v alternativt blue merle). Var främst, från början, ute efter en trf, men i kullen hos min valda uppfödare blev det att välja mellan skuggad sobel eller sv/v. Det var då jag på allvar fick upp ögonen för denna udda och häftiga färg!
-Trevlig uppfödare. Någon man kan vända sig till om det behövs (men inte i tid/otid/jämt). Hellre en mindre kennel som inte massproducerar hundar.
- Mentalitet. Hur trevliga, frammåt etc föräldrarna är. Hur de fungerar i det dagliga livet.
-Hälsa. Ögonlysning, helst röntgen också. Mh inget krav.
-Meriter. E alltid kul att se vad föräldrarna, främst, har gjort. Behöver inte vara inom utställning då mitt fokus inte ligger där.
- Exteriör. Hur ser föräldrarna ut?
Är svårt att göra en lista över vad som e "viktigast" då det, för mig, är en balans mellan olika faktorer…

Min lista såg ut såhär:
- Hälsa (ögonstatus, HD osv)
- Mentalitet (arbetsvilja)
- Typ och färg (ville ha en stor sheltie, helst någon nyans av sobel)
- Mindre uppfödare