Bärnstenshalsband mot fästingar
Nytt för i år finns det bärnstenshalsband mot fästingar till långhåriga hundar. Den ska inte trassla in sig i pälsen lika lätt som de övriga. Dessutom ska den vara jättehållbar. Man får prova en månad med full garanti. Finns hos www.elvingsson.com
Jag funderar på att prova, men jag har inte bestämt mig. Det är gnissel med detta fästingelände.

Borstar man pälsen så trasslar det förhoppningsvis inte. Jag har använt Scalibor i flera säsonger utan problem. Och bärnstenshalsband har för övrigt funnits i flera år.
Mvh Ellenfyrkant
Fästingar är inget jag kan påstå jag gillar. Men jag har provade fästinghalsband förra året. Erkänner tyckte innan det verkarde "lite" tramsigt med det verkade fungera bra. Då jag på inga vilkor andvänder fästingmedel på Mickey.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Kollade på deras sida om bärnstenshalsband mot fästingar…. Fick också uppfattningen om att det funnits länge, men att det finns en ny modell som passar långhåriga hundar bättre!
Men min fråga är: Fungerar det verkligen? Finns det någon här som testat..?!
Har själv tidigare använt mig av scalibor och det fungerar bra, det enda negativa är ju att man måste ta av det så fort hunden ska bada/ vara i vatten! Och mina hundar gillar att svalka av sig flera gånger per dag en fin sommardag! Därav, om det fungerar, kan det vara värt att lägga pengar på ett bärnstenshalsband som inte tappar effekten som ett "vanligt" fästinghalsband/ medel. Tänk vad mycket pengar man lägger ner på fästingmedel..!! Men som sagt: fungerar det verkligen?
#3 Jag skrev ovan att jag provat, Tyckter det verkade faktiskt bra! Men det är som alltid då¨det gäller saker som ett bärnstenhalsband. Några tror, några tror inte. Men då jag inte andvänder "vanliga"fästinghalsband på Mickey så blev det här ett alternativ.
Såg nu att du hade skrivit det… Sory att jag missade det! Tycker du att det är värt att lägga ner pengar på att testa ett sånt? Det spelar ju ingen roll om jag tror på halsbandet eller inte, det påverkar ju inte min hund som någon form av plaseboeffekt.
Köpte du ditt på den länkade hemsidan eller någon annan hemsida?
#5 Ärligt så vet jag inte. fick det i julklapp och vet att det var då köpt på utställningen på mässan Älvjsö. Då jag inte andvänder olika "medel" på Mickey så vill ejag testa detta, och jag var nöjd med resultatet. Kommer nog att kanske köpa ett till under året.

Vad ligger bärnstenshalsband på för pris ungefär ? 
Mvh Ellenfyrkant
Det är helt olika, om du går in på länken så ser du de olika modellerna, därav räknar man i antal centimeter hunden ska ha. Så priset varierar ganska mycket från de olika modeller och storlek.
Intressant att du har använt det till Mickey och att du är nöjd. Men behöver du köpa ett nytt i år, ska inte den hålla länge, länge till, "bara behöva göra ren med lite diskmedel"? Hur spänt eller löst har du runt hans hals. Den ska ju inte sitta spänt utan löst. Jag har bestämt att beställa en men är osäker på längden, den får ju inte glida av vid hundlek. Fick Mickey några fästingar när han använde halsbandet och i så fall hur många?
Jag använde scalibor en kort period förra säsongen men Lucas blev konstig så jag slet bort den genast. Sedan satte jag på skudodosan som jag tyckte hjälpte bra ändå men så tappade han den. Då satte jag på shoo-tag och den hjälpte lite, så den vill jag inte ha igen. Nu vill jag prova bärnstenshalsbandet och hoppas innerligt att jag blir nöjd för Lucas skull. Detta att gå igenom pälsen varje gång man varit ute i skogen hjälper inte. Många gånger gjorde jag det mycket noga men så hittade jag krypande senare ändå samt de som satte sig fast.
Jag har för mig att det fanns en tråd om bärnstenshalsband här förut, men jag kanske minns fel. Jag har använt det i många år och det är bara de två sista åren jag inte har varit nöjd då det har varit extremt mycket fästingar. Det har inte funkat med något preparat heller dessa sista år. Sen har det varit lite från individ till individ på de olika hundarna (alla Shelties) om det har fungerat bra eller ej. Jag tolkar TS inlägg som att dessa halsband är bättre för långhåriga än de andra var då de tovade sig lättare. Jag undrar om det blir bättre effekt om det är fler stenar som gnids mot varann och mot pälsen, än om man har en sten här och en där.
Jag vet inte om principen står skriven på länken men som jag uppfattat det så bildas det statisk elektricitet då bärnsten gnids mot t.ex ull, som då fästingarna inte gillar.
Jag tycker att det är prisvärt då det har lång hållbarhet (man betalar ju lätt mycket mer för en säsong om man skall köpa preparat på apoteket) och är giftfritt. Om inte annat kan man ha det som komplement också.
Jag provade förra året en magnetisk tag som man satte i halsbandet, ganska dyr och ej hållbar så jättelänge. Tyvärr funkade det inte på mina hundar.
Jag tycker att det är helt klart värt att pröva bärnstenshalsband (ganska lätt att göra själv också om man t.ex har flera hundar).
/emma93

#10 Göra själv ? Hur då ?
Mvh Ellenfyrkant
#11 Det finns bärnsten med hål i (för tillverkning av halsband t.ex) hos vissa hobbyaffärer, och även där man säljer kristaller och stenar. Sk chips är billigare och de flesta halsband jag sett verkar vara gjorda av just det. Halsbanden jag har är sammansatta med metalltråd och i änden en liten hake/lås såsom man har på halsband. Andra halsband jag sett har resårbit i änden, och vissa har resår i hela halsbandet. Alltså inte mycket svårare än att göra ett halsband till sig själv.
/emma93
#9 Glömde skriva varför jag ska köpa en till. Jag har två hundar till hemma, och vi gärna även köpa till dom. Men en i taget..
Mickey brukade ha en hel del fästingar, då vi är mycket ute i skog och mark. SKillnaden jag märkte var att Mickey hade mindre än hunden som andvände "normalt" fästinghalsband. Mickey sättRe jag inte på ett "vanligt" då han har fick en allregiskreaktion, och det slutade med en akutbesök hos vetten och en väldigt sjuk hund, som vi farade det värsta ett tag. Så jag passar mig en gång för alla. Har även provar skododosan,
Låter ju iaf övervägande positivt om bärnstenshalsband! Funderar som sagt att testa detta då, som det stod i tidigare inlägg, man annars lägger ut mycket pengar bara på en säsong att köpa preparat på apoteket! Samt att mina gillar att vara i vatten och då får man sätta på/av scaliborhalsbandet eller droppa hunden titt som tätt då effekten avtar i och med vatten…
#14 Micket hänger här hemma och bara inväntar sommaren. Skudo dosan är redan slut, som jag köpte under sommaren.
Vad är skodo dosa?
Jag använde skudo-dosan, tyckte den hjälpte ändå, i allafall bättre än shoo-tag brickan. Men så tappade Lucas dosan och sedan är den känslig för vatten så av den anledningen ville jag inte köpa den igen.
Nu har jag fått hem ett bärnstenshalsband för långhåriga hundar. Ska prova den när det är dags. Jag har öppet köp till 1 juli enligt överenskommelse. Jag får rapportera sedan. Det skulle vara underbart om det funkade.
#18 Vad kul! Låter väldigt bra och seriöst att du får köpa den på öppetköp. Ser verkligen fram imot din erfarenhet till slut av halsbandet.
Vad är det som skiljer den från dom "vanliga" halsbanden? Eftersom den är anpassad till långhårshund?
#19 det är stenarnas form som är ändrade, så att dem inte ska trassla in sig. Stenarna ser ut som små långa kapslar.
#20 Aha du vet jag, Tack
Tack för länken! Intressant läsning, men dosan är nog inget för mina hundar då eftersom den inte får blötas ned…
Lutar åt att även jag kommer köpa, och testa, bärnstenshalsband till mina. Inväntar med spänning på Cevdet # 17 "recension" av halsbandet!
Detta med bärnstenshalsband verkar intressant tycker jag. Funderar på att beställa ett framåt våren och testa! 

Syrran hade förra sommaren på sin toller och det fungerade bra, men hon hann i alla fall ha någon fästing på sig.
Brorsan hade på sin parson och på honom fungerade halsbandet ännu bättre, han hade inte en enda fästing på sig på hela sommaren :)
Så kanske jag ska prova på mina denna sommar också