Bajs och foder funderingar
Jag har en sheltie som ätit Eukanuba lamm och ris och egentligen fortfarande gör. Jag ville testa Standardt normal på henne (är inte så förtjust i spannmålen som är i Eukanuba).
Men nu efter ca 2 veckor med blandat Eukanuba och Standardt vägrar hon att äta Eukanuba. Samtidigt som jag blivit osäker på om Standardt är bra för henne.
Hon har en helt okej konsistens på avföringen med den är ljusbrun. Jag är van vid att den är brunsvart.
Hur bedömmer ni om fodret passar eran hund?
Hur hade ni gjort när hon inte längre äter av Eukanuba?
Anledningen till att man har långa övergångsperioder när man byter foder trodde jag var för att hundens mage inte kan tillgodogöra sig det nya fodret på flera veckor.

Långa övergångsperioder handlar mest om att magen ska hinna vänja sig vid det nya fodret och att den inte pajar.
Pixie äter Standardt Normal och bajsar små, hårda (inte nu stenhårda) kluttar. 1-2 ggr/dag. Jag vill att hundarna är relativt hårda (inte nu att hunden måste kämpa för att få ut skiten) i magen och att de bajsar lite.
Plus då att de inte ska bli "fluffiga" (tjocka), muskla på sig fint, ha en bra päls, ha fräscha ögon/öron och må allmänt bra :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Hon är pigg och frisk. Avföringen är som sagt var helt okej. Hon bajsar något mindre än med Eukanuba och koncistensen är hård (kunde vara lite lite hårdare). Men det kanske ger sig när hon ätit det längre. Det enda som gör mig förbryllad är färgen. Men det spelar kanske inte så stor roll?

Pixies skit är ganska mörk tycker jag, kanske blir bättre när bajsarna är lite bättre?
(haha, vilken rolig diskussion!)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Ja, verkligen! :) Inte var dag man har sånna här diskussioner. :D
Jag får ge det lite tid och se. Det har ju inte gått så lång tid.
Men det vore intressant att höra fler åsikter i ämnet. :)
Hej, varför undrar du om standart är bra för henne? Tänkte mer på hur du tänker å så.
Hur bedömmer ni om fodret passar eran hund? Min hund äter allt, varesig jag vill ett eller inte. Så hennes foder måste kunna blandas ihop med allt skräp utan att hon blir dålig i magen. Typ så resonerar jag :)
Hur hade ni gjort när hon inte längre äter av Eukanuba? Jag skulle ha gått på det fodret som jag tror skulle passa henne bäst. Hon äter ju och mår bra :P
Jag är inte förtjust i ljustbajs då det påminner om det "sjuka" bajset mina hundar skiter då de mår dåligt. Men kanske det ska vara så, jag kan ju inget om standart eller eukanuba.
#5 Det beror mest på färgen. Det gör mig lite fundersam. Låter kanske löjligt men jag förknippar mörkt bajs med en hälsosam frisk hund. Men det kanske inte är så alls? Färgen kanske inte spelar någon som helst roll.
Jag skulle nog oxå blivit förbryllad av färgen på bajset. Här har vi mörkbrunt bajs som är hård (inte nu för hård heller) och enda gången de har ljust bajs så är när de är dåliga i magen.
Ljust bajs brukar de oftast ha om de är lite "sämre" i magen. Det kan ju vara så att hennes mage inte ställt om sig helt efter bytet och att den mörka färgen kommer tillbaka allt eftersom.
Hur länge har du vant över henne på standart? hur länge har hon ätit enbart standart?
#8 Hon slutade äta sitt gamla foder direkt när hon fick standardt. Och vägrar nu äta det gamla. Jag bytte för ca 2 veckor sedan. Så det har inte gått så lång tid. Jag hade så klart gärna sett att överfasningen hade kunnat göras bättre. Men vad gör man när hon vägrar äta det gamla?
#9 Det är inte mycket man kan göra om de strejkar =). Men försök håll koll på bajset och blir det inte bättre om några veckor så skulle jag nog ta och kolla upp det.
Sheltien kan tyvärr vara lite knepig med dessa foder. Man vill ju ge det man tycker är bäst men tyvärr så betyder det inte i sin tur att det passar ens hund.
Inte lätt när dem inte vill äta alls. Äter din hund nu bara sitt nya foder så kör på det. Håll koll på bajsets färg ifall det fortsätter vara ljust.
Men som tidigare inlägg skriver så är det inte alltid som våra hundar (eller deras magar) är överrens med vårt foderval. I värsta fall får man helt sonika testa något annat foder…