färger och teckning
hejsan. jag har suttit och kollat ganska noga på erat forum(låter bättre om man skriver så^^) iaf, och jag kan inte hitta , vilka färger (dvs, bilder) och tecken sheltiesarna har. är nyfken. jag har sett många här hemma men bara sobel(tror jag att dom heter) men jag vill se mera. ungeför som dom har på RiF med deras varigant artikel^^
förlåt om det redan finns och att jag inte hittade den^^'
Ehm vet ej vart jag ska lägga inlägget^^

Det finns 5 godkända färger: Sobel (med eller utan skuggning), trefärgad, svartvit, blue merle (med eller utan tan-tecken) och så finns det en femte färg som är svart m tantecken, men den existerar inte längre.
Vita tecken är tillåtna, däremot inte vita tecken på kroppen. Men bläs, halsring (krage), på bröst o mage, på benen och på svanstippen är det tillåtet med vitt.
Här finns det bilder och förklaringar till färgerna.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
#0 Hej och välkommen!
Du har nog fått det bästa svaret du kan få om fäger av Chanku.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
tack^^ bra att veta^^

#3 Kan tillägga att det finns en färg som heter sobel merle som inte är godkänd. Den får man ifall man korsar en blue merle och en sobel, vilket man inte rekommenderar. De soblar som då finns i kullen ska beläggas med avelsförbud. Det är inte alltid så lätt att se om det är en vanlig sobel eller en sobel merle nämligen och man får inte dubblera merle anlaget. Orsaken varför man brukar korsa blue merle och sobel är för att få fram bättre färg på tanteckningen hos blue merle.
Det finns också en färg som brukar kallas för bi blue som bara är ett annat namn för blue merle utan tantecken.
Det är kul att det finns såpass många varianter av färger hos Sheltie. Och inom sobelfärgen varierar ju nyans och skuggning mycket också.
Jag har lyckan att ha 4 st av färgerna här hemma, en mörkskuggad sobel, en blue merle med tan, en svartvit och en trefärgad.

Det finns ju en färg som heter "bi blue" också. Vilket är blue merle utan tan-tecken. Och har inte enfärgat blivit tillåtet nu också ?
Mvh Ellenfyrkant

#6 Nej, enfärgat är inte tillåtet. Såvida man nu inte räknar oskuggad sobel utan tecken som enfärgad :)
bi blue är inte en "offentlig" färgtitel utan den räknas till blue merle :)

#7 Kände att bi blue var lite annorlunda för man brukar juh inte nämna den om folk frågar vad rasen förekommer i för färger. Men kunde inte riktigt placera den så nämnde den iaf. Men det kanske kan vara kul att veta för TS ändå. Vare sig den är offentlig eller inte, dock lkan det väl vara bra att ha koll på vilket utav det det är. 
Mvh Ellenfyrkant
#7 Fast helt svart skulle ju kunna vara möjligt (eftersom svart är en tillåten grundfärg), om än ovanligt då vita tecken i princip alltid förekommer i olika mängd, och tillåtet.
/emma93
PS. Jag tror Ellenfyrkant tänker på aprilskämtet här på sajten då det handlade just om det:).

#7 Ja, bi blue är inte det första man tänker på när man hör ordet "blue merle". Nämnde den i ett tidigare inlägg :)
#9 Fast helsvart är inte tillåtet. Däremot svartvit är tillåtet. Förmodar att det är aprilskämtet som fortfarande lurar folk :)

#9 + #10 Ja, fast jag försstod för några timmar sedan att det inte var sant. Tyckte det var väldigt märkligt att jag inte hört det från annat håll. Därav min tveksamhet i inlägget. 
Mvh Ellenfyrkant
# 10 Jag är lite envis nu :-P och jag tolkar standarden som att en helsvart Sheltie skulle vara godkänd, då avsaknaden av vita tecken inte skall anses som ett fel (även om det är önskvärt). Det är endast på svart och tan de ej får förekomma (för då är det ju trefärgat). Grundfärgen på en svartvit Sheltie är svart, så egentligen borde det heta "svart med vita tecken" med tanke på att man skriver sobel med vita tecken. Det är inte helt genetiskt konsekvent (eller hur man skall uttrycka det) med hur man skriver färgkoderna i registreringen tycker jag.
Här är ett utdrag ur den svenska standarden
Vita tecken får finnas hos alla färgvarianter utom svart med tantecken. De vita tecknen får finnas som bläs, halsring, på bröst och krås, på benen och på svansspetsen. Alla eller några av dessa vita tecken är önskvärda (utom hos svart och tan-tecknade hundar). Avsaknad av vita tecken skall dock inte betraktas som fel.

#12 Fast hur kan färgen "svart och vit" existera om man tar bort de vita tecknen? Då blir hunden "svart" och den färgen finns inte med i rasstandarden. En trefärgad utan vitt blir svart m tantecken, en svart m tantecken och vita tecken blir trefärgad. Sobel och blue merle är tillåtet MED vita tecken. En sobel är en sobel, oavsett om den har vitt eller inte. En blue merle är en blue merle oavsett om den har vitt. En svart och vit hund är inte en svart och vit om den saknar vita tecken.
Färgerna kallas i rasstandarden för sobel, blue merle, trefärgad, svart och vit & svart och brun.
Det går säkert att få fram helt svarta shelties, men jag kan inte se hur de ska vara godkända enligt rasstandarden?

#13 Kanske kan kallas svart utan vita tecken då ? För håller faktiskt med emma93 om att det egentligen borde heta svart med vita tecken. Vet vi helt säkert att den inte på helt korrekt vis kallas svart med vita tecken fast det har "blivit" svart/ vit när man pratar om den.
Mvh Ellenfyrkant

#14 Ja, men svart utan vita tecken är inte en godkänd färg. Däremot är "svart och vit" godkänt. Rent tekniskt så handlar det om en svart hund med vita tecken vilket är det standarden godkänner. Däremot är det inte som med sobel. En sobel får vara helt sobelfärgad OCH den får ha vita tecken. Jag kan inte förstå hur en "svart och vit" hund ska kunna få vara utan vita tecken. Då är den inte "svart och vit" längre.

#15 Jag har inte gjort någon egen tolkning av rasstandarden men eran disskution är intressant. Tyckte bara det jag skrev i #14 var saker som lät rimligt.
Mvh Ellenfyrkant

#16 Ja, alltså. Färgtypen skulle ju lika gärna kunna heta "Svart med vita tecken", det är bara nedkortat till "svart och vit". Däremot är det svart OCH vit som gäller för att den ska vara godkänd :)
#17 Jag förstår hur du menar rent term-mässigt, och rent ordagrant borde det ju vara som du skriver, men jag tror att det är som Ellenfyrkant att det blivit ett sätt att säga "svartvit" då det borde vara väldigt ovanligt att få en svart utan minsta lilla vitt. Det har också varit lite svävande i hur man registrerar soblarna. Vissa står det sobel på (fastän de har vita tecken) och vissa står det sobel och vit på.
Jag tänker rent genetiskt, då genotypen för en svart-vit och en bi-blue har samma grundfärg, dvs svart. Sobel är en grundfärg, och black and tan en grundfärg. Därefter tänker jag på tilläggsfärgerna, såsom pigmentsdjup på t.ex tantecken, merlegenen, de vita tecknen och tickings (t.ex pigmenterade stänk på ben och tassar).
Om jag inte missminner mig så är orsaken till att black och tan (dvs utan vitt) inte existerar längre för att det vita blev populärt och önskvärt och dominerande. Men skulle det födas en black och tan utan vitt är det alltså godkänt. Samma sak bör då gälla en hund med svart grundfärg. Saknar den vitt är det inte ett fel (såsom det står i standarden) och skall inte slås ned på, och jag tvivlar på att den skulle registreras med otillåten färg om det är en korrekt parning färgmässigt (dvs ej sobel x merle eller merle x merle).
Däremot tror jag att det skulle vara ytterst svårt att få fram en Sheltie utan något endaste litet vitt strå någonstans, även om den skulle se helsvart ut i första anblicken. Det står ingenstans i standarden hur lite vitt en Sheltie måste ha för att vara godkänd (jag har själv fått en kull svartvita varav en hade ytterst lite vitt), utan bara att det inte är ett fel med avsaknaden är vitt. Och svart är en godkänd grundfärg. Så därför tror jag att en till synes helsvart Sheltie skulle vara intregistrerad som Svartvit hos oss i Sverige. Sen gissar jag att en Sheltie i dagsläget så gott som alltid bär på någon vit gen, även om det inte alltid syns på utsidan.
Det är intressant med diskussionen. Har haft en ras där det är ett virrvarr i hur färgerna inregistreras i SKK. Vissa skriver t.ex svart trefärgad och vissa skriver svart med vit och tantecken, vissa svart, vit&tan om samma teckning och färg. Så det finns ingen koll på att man använder samma term för samma sak. Blue merle kan skriva blm, eller blue merle och så läggs det ibland till tantecken och/eller vita tecken. Även om hundarna man menar ser likadana ut.
Så det måste vara minst sagt förvirrande när man börjar kika på en ras och det används olika termer om samma sak och som inte alltid är helt logiska.
Glömde tillägga att jag tycker att det är jättevackert med vitt och hela kragar osv, men skulle tycka det var jättehäftigt att få se en helt enfärgad svart Sheltie.:)

Jag skulle vilja se/äga en helt vit sheltie. :D
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

#20 Läskigt.
Har väldigt svårt för sådan egoistisk eller obildad avel.
Mvh Ellenfyrkant

#18 Fast jag måste säga att jag fortfarande inte kan förstå hur en helt svart hund ska vara godkänd när svart endast är godkänt antingen i kombination med tantecken och/eller vit (dvs svart och brun, trefärgad eller svart och vit). Däremot går det säkerligen att få fram en helt svart sheltie, men jag betvivlar att det är godkänt. Färgen sobel står enbart som sobel med tillägget att vita tecken är tillåtet och önskvärt. Svart står inte som ensam färg med tillägget att vita tecken är tillåtet och önskvärt, utan svart står endast i kombination med vita tecken.
Svart och brun (tan) är en färg som ska vara utan vita tecken, annars är det en trefärgad. Svart och vit innehåller ju automatiskt vita tecken, annars är det inte en svart och vit hund.
#20 nästan vit Om du söker på double merle shetland sheepdog så får du upp en del bilder på vita eller nästan vita shelties
#22 Men jag läser standarden som att vitt är önskvärt men ej nödvändigt på samtliga färger, utom svart och tan där vitt inte får förekomma.
Jag har nu kikat i essc-standard, sssk's översättning samt i det senaste raskompendiet och kan inte tolka det på annat sätt. Jag citerar från sidan 32 i sistnämda, angående vita tecken generellt på samtliga färger : Avsaknad av vita tecken skall dock inte betraktas som fel".
Så om jag personeligen parar två hundar som bär på svart grundfärg (alltså som synligt har vitt) och lyckas få en som till synes är helt svart så skulle jag ändå registrera den som svartvit eftersom det är det alternativet vi har här (om man då inte får skriva endast svart). Och som en liten parantes skulle jag antagligen kunna hitta minst ett litet vitt strå någonstans på kroppen även om det inte syns så lätt, vilket ju du skulle kunna innebära svartvitt. Precis som en phantom-merle där hunden ser trefärgad ut men har någon liten, liten merlefläck som kanske knappt syns, men ändå bär hunden på merle-genen. De måste reggas som merle för att inte riskera att man dubblar merlegenen, även om de ser trefärgade ut.
Det är intressant, för detta är ju ett bra exempel hur olika man kan tolka text, och att det inte är givet vad som gäller bara för att det står på ett visst sätt, dvs att text kan uppfattas mycket olika.

#23 Nåväl, vi kan väl komma överrens om att vi inte kommer överrens i den här frågan ;)
Jag kan bara inte förstå hur en svart och vit hund ska vara godkänd utan vitt, det säger ju emot sig själv. Däremot tolkar jag detta med vita tecken som att det gäller blue merle och sobel (trefärgad har automatiskt vita tecken, annars är de är svart och brun & tvärtom).
#24 Ja precis, en hypotetisk fråga vi inte vet svaret till hundra på.:-) Man kanske skulle ta och fråga SKK och SSSK när andan faller på. De kanske kliar sig lika mycket i huvudet som vi gör.:)
Hittade i en engelsk text om sheltiens nedärvning av färger att det har förekommit Shelties utan vita tecken och att det ursprungligen var vanligt och att dessa hundar antagligen bar på S-genen (Self color). Dock har ett kraftigt avelsurval på hundar med vita tecken troligten gjort att S-genen så gott som har blivit utrotad hos Shelties. Man hänvisar till text Riddle 1991. Kanske är det därför vi tar för givet att alla Shelties har mer eller mindre vita tecken idag, och därmed kallar det för svartvit rätt av.

#26 Ja, alltså standarden säger "svart och vit" och personligen tycker jag inte att det lämnar några frågetecken, även om det står att det är tillåtet med vita tecken. Hade det stått "svart" på samma sätt som det står "sobel" eller "blue merle" så hade det varit en självklarhet för mig att både helsvarta och svartvita är godkända.
#27 Men ponera att du har en kull själv efter två med svart grundfärg, och valpen är till synes svart. X-registerar du den då och sätter avelsförbud, eller hur menar du? Eller menar du att den ändå registreras som svartvit men kommer att diskvalificeras för sin avsaknad av vita tecken på utställning?

#21 Nu var det ju inte riktigt så jag menade. Jag vill inte att de ska avla hundarna så att det uppstår en vit sheltie, men jag hade inte haft något emot att ha någon.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

#28 Förmodar att jag i det läget kontaktar rasklubben för att höra hur jag ska registrera hunden. Jag förmodar att den inte kommer att gå bra på utställning, på samma sätt som en rejält vitfaktorerad (dvs en som är fläckad på kroppen) hund inte kommer göra det.

#29 Well well, det går inte ihop i mina öron. Du säger lixx. emot dig själv. För parar man inte merlex2 (vilket vi är överens om att det är dåligt) föds inga vita valpar, blir "åtgången" stor på vita valpar (där du kanske är en av köparna) ökar den sorters avel då det blir en häftig inkomstkälla med osunt avlade hundar.
Mvh Ellenfyrkant

#31 Att få fram nästan helt vita shelties går säkert om man avlar på kraftigt vitfaktorerade hundar. Det finns en sheltieteckning i USA som heter colourhead-white som inte är dubblerade merle, men som har färgad skalle och nästan helvit kropp.

#32 Har väldigt svårt att se att det vita (till synes) skulle slå igenom helt på såna "exemplar" du berättar om. Se t.ex. JRT det är väldigt få som är helvita även om det finns väldigt månbga som är vita utom någon fläck. Men men.. Skla inte säga för mkt.
Mvh Ellenfyrkant

#33 Det var därför jag skrev nästan helt vita också. Helt kritvita som tex japansk spets är nog svårt att få fram. Även dubbelmerle har oftast någon färgad fläck.

#34 Har inte sett flera dubbelmerle så kan inte säga så mkt om det. Men ska de vara helvita tror jag ändå chansen är större att få dem helvita med dubblemerle än exemplet som slkrevs i #32
Mvh Ellenfyrkant

#35 Säkerligen, men samtidigt bara för att man tycker det vore roligt att se en helvit sheltie eller äga en sådan behöver det inte automatiskt betyda att man stödjer av avel på dubblerade merle.
De dubblerade merle som jag har sett (på bild såklart) har alla haft färgade fläckar, dock mindre än colourhead white.

#36 Kanske inte att se en håller jag med om. Men att äga en bidrar till det, kan inget annat än att hålla fast vid det. För finns INGA intresserade köpare av helvita skulle den sortens avel sluta då valpar förblir oköpta, sålänge det inte berodde på okunskap kanske.
Mvh Ellenfyrkant

#37 Så jag som köpte en övertecknad valp tycker då automatiskt att avel inriktad på övertecknade är bra? Däremot håller jag med dig i en sak, om man endast är ute efter ett speciellt utseende (oavsett om det är helvita eller något annat) och skiter i resten så är man (i mina ögon) inte seriös. Man ska självfallet sträva efter att få hundar som följer rasstandarden med en avel där hälsa och mentalitet befinner sig i första rummet.
#25 Följer upp med svar då jag glömt det. Nyfiken och vetgirig så förhörde jag mig med representanter för klubbarna och nog kliade de sig lite i huvudet men kunde inte komma fram till annat än att om det inte fanns skäl att tro att det blivit nån mutation (dvs om det inte skulle finnas rimligthet att det var bi-black gen bakom båda föräldrarna) färgmässigt när en Sheltie blir till synes svart så blir registreringen i Sverige "svartvit". Detta då det med största sannolikheten finns en vit gen med i de allra allra flesta Shelties i dagsläget.
/emma93

Så en helt svart sheltie blir reggad som att den har vita tecken? Den blir inte klassad som typ "ej godkänd färg"? Vet du hur en sådan hund skulle bli bedömd på utställning?
#40 Det är ju då en tolkningsfråga som inte står helt uttalat i standarden. Därav kliandet i huvudet på fler än mig. Det finns ju inget kontrollorgan för att uppfödarna registrerar färger helt korrekt, så det blir ju till att göra så gott man kan. Det skulle med största sannolikhet gå att finna nåt vitt hårstrå på hunden och därmed bär den ju då på en vit gen i någon form. Grundfärgen svart är ju helt korrekt enligt standarden. Rent genetiskt torde det bli mest korrekt att registrera den som svartvit.
Hur hunden sen blir bedömd på utställning går ju endast att sia om. Länge har det varit uppfattningar om att hundar utan hela vita kragar sällan går bra, men det är inte längre så som jag ser det. Mycket vitt är i mångas ögon flashigt. Vita tecken är önskvärt enligt standarden. Avsaknaden av vita tecken är inte ett fel enligt standarden. Hur sedan domaren prioriterar hundens färg mot övrig kvalitet i konkurrensen går inte att svara på. Jag tror att man måste skilja på diskvalificerande fel, fel i övrigt, och domarens fria skön när man pratar om standarden. Vad som är korrekt i registrering är inte givet det bästa på en utställning. Det går ju att jämföra med en övertecknad hund, den är ju fortfarande registrerad under en korrekt färg men kan i olika domares ögon anses vara övertecknad eller inte. Det kan anses vara diskvalificerande, det kan anses vara ett fel såsom andra avvikelser från standarden. Det är inte en helt lätt fråga.
/emma93

Nja, jag vet övertecknade hundar som är reggade som tex "sobel o vita tecken" men där det också finns en markering att hunden har tex ej godkänd färg eller teckning (så klart ett finare ord, men nu kommer jag inte ihåg vad det står på riktigt).
Men svart är då alltså godkänt trots att färgen heter svart och vit i standarden? (vill inte upplevas tjatig, jag vill bara få det konstaterat)
#42 Jag kan inte uttrycka det tydligare än jag skrev i #41. Tyvärr. Svart är en godkänd grundfärg. Att registera en hund med svart grundfärg och som med största sannolikhet bär på vit gen som svartvit bör inte ses som ett fel även om det är yttepytte vitt på som i princip inte syns.
Detta är inte något som jag drivit på något möte eller fått fastslaget i någon utveckling av standarden, utan jag har gjort det jag skrev ovan att jag hört mig för med en hypotetisk fråga och därmed fått svar utefter vad de personerna i organisationerna tyckt verkat korrekt utefter tolkning av standarden. Det är alltså inte helt givet då texten tyvärr inte tar upp just det fallet ordagrant i standarden. Det går alltså att tolka på olika sätt.
Jag kan bara återge de svar jag fått. Och det är inte en helt lätt fråga.

Oj, förlåt! Det var inte meningen att låta ifrågasättande! Då vet jag :)
Måste bara få dela med mig av dagens skratt
kollade igenom tråden och såg Chankus inlägg om sobel merle som jag aldrig hört talas om. Innan jag kollade klart hela tråden efter en förklaring så googlade jag sobel merle, då kommer en fin bild upp, jag trycker på bilden och vipps så är man i den här tråden igen 
#45 Så lätt kommer du inte härifrån.
#46 Hihi, precis vad jag tänkte 
Vi har våra trix som du märker att få hit medlemmarna åter om dom "rymmer"