Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettot-prat
Läst 3578 ggr
Cocos82
0

Hunddagis eller dagmatte?

Vilka för- och nackdelar ser ni med dagmatte respektive hunddagis?

Kitten86
0

För mig så skulle jag hellre lämna min hund hos dagmatte än på hunddagis då en dagmatte har/får en mer "personlig kontakt" med hunden än hos hunddagis där de blir en i mängden!

[Cevdet]
0

Det blir liknande med dagis för barn. Dagmamma blir mer personligt och på dagis blir ens barn en i mängden. Men det kan vara sårbart med en dagmamma/dagmatte. Blir hon sjuk, eller ska vara ledig eller plötsligt vill sluta så står man där.

Cocos82
0

Det där med personlig kontakt kan kanske vara både negativt och positivt. Det är kanske inte lika lätt att sätta gränser när man har dagmatte. Om vad som är tillåtet och inte. Kan tänka mig att det blir som om de ser att hunden är en del av familjen. Då gäller det att man har samma syn på hunduppfostran och sånt. Eller tänker jag fel?

Kitten86
0

Nej, absolut. Så tänker jag också! Men så ser jag det även om jag ska lämna mina hundar hos en bekant om jag ska bort- att man har samma syn på uppfostran och regelr etc.

Nej, visst är en dagmatte lite mer sårbart, som du säger, vid ev sjukdom eller semester. Men jag personligen skulle föredra dagmatte framför hunddagis. Men visst kan det vara bra att ha en "plan B" ifall dagmatte/husse blir sjuk eller liknande, att man har möjlighet att lämna hunden/arna hos en bekant elelr familjemedlem.

dogg
0

Hej, jag föredrar dagmatte, har själv arbetat på olika dagis och skulle inte vilja ha min hund igen på dagis som jag själv hade en tid. För det där om att dagmatte ska ha samma syn på uppfostran och hantering gäller ju även personalen på dagiset, det är lätt att träffa en som man gillar men det är svårt att få en ärlig beskrivning på hur hunden kommer att hanteras av alla i personalen. Sen tillkommer ofta praktikanter som har sin syn och de är inte övervakade alla ggr utan får egen tid med hundarna och löser problem på egen hand.

Om dagis ska användas så ställ frågor hur personalen håller ordning, vad händer om hunden skäller inte ovanligt för shelties? Har själv sett allt från att hunden brottas ned, till att vatten sprutas på den till att öron vrids om. Fråga hur de hanterar promenader med flera hundar, använder de hundarnas egna halsband eller sätter de stryp på alla hundar? Vad händer om hunden drar i kopplet?

Se till att hunden hanteras som du vill och ställ massor av frågor, gäller självklart även val av dagmatte, hundvakt.