Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 13339 ggr
PetraKarin
2011-02-24 16:39
4

Dvärgcollie

När någon frågar er om er hund är en dvärgcollie, försöker ni då förklara att det är en sheltie och att det egentligen inte finns något som heter dvärgcollie? Eller struntar ni i det och låter dem tro att det är en dvärgcollie/minilassie?

Många frågar mig om Ilsa är en dvärgcollie, oftast brukar jag berätta att det är en shetland sheepdog och att ordet dvärgcollie är en felaktig uppfattning.
Men ibland stöter jag på folk som försöker övertyga mig om att det visst finns en ras som heter dvärgcollie och att det är konstigt att jag kallar min något annat.

Senast idag, då en granne frågade mig vad det är för ras jag har. Jaha, säger han, jag trodde det var en dvärgcollie. Jag förklarar…
Han svarar då, nej så är det inte, min kusin har en dvärgcollie och den ser ungefär ut som din.
Då sa jag att kusinen kanske säger dvärgcollie för att det är enklare så eftersom alla inte känner till shetland sheepdog.
Nej, säger grannen, det är en dvärgcollie.

Så jag bildgooglade ordet dvärgcollie och givetvis fick jag upp massvis med bilder. Så jag klickade runt lite för att se varför bilderna fick träffar på det ordet.
Och min slutsats är att det är ju inte konstigt att så många tror att det heter dvärgcollie när till och med folk som äger en shetland sheepdog kallar det för det.
Jag trodde också att det fanns något som hette dvärgcollie innan jag upptäckte rasen sheltie och började läsa på…

PetraKarin
2011-02-24 16:48
0

Hittade det här blogginlägget och det kliar lite i mig när jag låter bli att kommentera.

Haha. Jag vet att jag är lite överdriven när det gäller det här.
Och jag är medveten om att jag själv har fel mycket och ofta. Men då jag gillar ju att få reda på vad som är rätt osv.

Chanku
2011-02-24 16:50
0

Jag brukar bara svara att dvärgcollie är ett annat namn på rasen, men att det riktiga namnet är shetland sheepdog :) Min tik har blivit kallad allt från norrbottensspets till blandras, så jag lägger inte ner så mycket energi på det hela. Förutom en gång när jag kände att jag blev irriterad. Jag var in i en djuraffär och skulle köpa lite grejer, hade med mig hunden.

Karln som äger djuraffären säger drygt åt mig -Får man säga dvärgcollie om såna där?

-Nej, det får man inte.

-Vaddå, blir matte arg då eller? (ännu drygare)

-Ja, det blir hon.

Är folk liksom bara rent av okunniga så tar jag inte illa upp det minsta även om de tror att det är en chihuahua. Men när folk är ute efter att bara vara dryga och retas, då känner jag mig…less.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

PetraKarin
2011-02-24 16:58
0

#2 Nej jag tar absolut inte illa upp!
Herregud, man kan ju inte hålla reda på alla namn på allt.
Det var inte så jag menade, men när någon frågar om jag har en dvärgcollie så har jag svårt att svara ja.

Igår kväll när vi stod på spårvagnshållplatsen på väg från valpkursen kom en kvinna fram och frågade om min hund är en spets, jag svarar och berättar lite, inga konstigheter. Men det roliga var att hon sen frågade om hennes kompis Dallas som gömde sig bakom Ilsa är av samma ras. Dallas är blandras chihuahua/papillon Tungan ute

Chanku
2011-02-24 16:59
0

#3 Jag vet en del som blir upprörda om folk tar fel på ras. Jisses liksom, är man inte rasfanatiker så kan man ju inte veta allt.

Nåja, jag har fått frågan om Pixie är en sheltie. Av en annan sheltieägare ;)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Emaljoh4
2011-02-24 17:04
0

jag ska kommentera det inlägget som du länkade! Skrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

PetraKarin
2011-02-24 17:16
0

#3 Ja jag vet det också, men man kan ju inte förvänta sig av folk att de ska känna till alla raser som finns. Speciellt inte de som inte ens är hundägare. 
Ja det är svårt att se ibland, om den har annorlunda färg, ståöron eller kanske väldigt stor. Svårt att se mellan en stor sheltie och en liten collie ibland tycker jag…

#5 Haha ok. Tänk på att det var länge sedan hon skrev det…
Men det är ju varken dvärgcollie eller valp så lite fel har hon fått…

Emaljoh4
2011-02-24 17:17
0

#6 Vem bryr sig? Tungan ute Hon har ändå inlägget kvar, hhaa! Skrattande

PetraKarin
2011-02-24 17:21
0

#7 Jag funderade också på att kommentera det. Menade mer att det kanske spelar roll för hur man skriver om hon skrev det idag eller för ett år sedan.

Emaljoh4
2011-02-24 17:25
0

#8 Hon kanske tror det fortfarande! Tungan ute

NinaToy
2011-02-24 17:39
0

Ofta är det okunniga pensionärer som kommenterar Holley som dvärgcollie och då orkar jag inte lägga ner energi på att förklara :P

medde
2011-02-24 17:52
0

#10 Ofta är det inte som du säger "okunniga" pensionärer som säger detta. För om man backar tiden lite bakåt ( till Lassie epoken) så var det bland faktiskt ganska vanligt att många sa just dvärgcollie. Men nu har en stor del av den generationen "börja bytas ut och rasen mer vanlig.

Så var det även mycket inom pudlarna. Där det kallades
kungspudel= storpudel etc,…Tiderna har ändrats så man behöver inte vara okunning pensionär.

Mvh medde

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Starfall
2011-02-24 18:53
0

Jag får ofta höra att mina hundar är "dvärgcollies". Då brukar jag förklara att rasen heter shetland sheepdog och kallas ofta för sheltie. De flesta vill "lära sig rätt" och blir glada när jag berättar om rasen och dess namn.
Egentligen är det inte så konstigt att "okunniga" personer säger dvärgcollie. Innan jag skaffade sheltie trodde jag också att rasen hette så. De ser ju faktiskt ut som små collies, tycker iaf jag Flört

Det märkligaste jag har hört om min Frankie är att han är en aussie. Visst, han är en ganska otypisk sheltie till både utseende och sätt, men aussie. Nja, inte riktigt ;) Fast jag älskar aussies så det tar jag som en komplimang Flört

Jag säger ibland fel om andra hundraser. Tex trodde jag att irländsk varghund och skottsk hjorthund var en och samma ras. Nu när jag tänker efter är dom inte särskilt lika Skäms

Hovawart trodde jag var "missfärgade" golden retrievers. Haha, så fel man kan ha Tungan ute

Emaljoh4
2011-02-24 19:05
0

Jag får höra att min är en minilassie! Förvånad

En tjej med en chihuahua sa en gång "Åh, kolla vilken söt minilassie"

Kitten86
2011-02-24 19:34
0

Allt som oftast så frågar folk mig, eller poängterar, vilken fin och duktig bordercollie jag har då min sheltie är sv/v. Men sen har jag fått höra aussie blandis och annat som alternativ också likväl som att folk även sagt "vilken fin sheltie du har, inte visste jag att de kom i sv/v".

Annars om folk frågar vad jag har för hund så svarar jag självklart "en sheltie,eller shetland sheepdog som rasen heter" och då brukar man få till svar "vad är det för ras?" och då för att förklara brukar jag använda ordet dvärgcollie för då vet de flesta vilken hundras man menar. Men de tar också till sig, som det sagt i tidigare inlägg, rasens riktiga namn.

Sbrodd
2011-02-24 22:23
0

*Har inte hunnit läsa allt.*

Jag är sån person som mest sagt dvärgcollie för att jag inte orkar:P

De låter väl ungefär..

Personen- Åh är de en dvärgcollie?

Jag- Hmm. nje de är en shetland sheepdog. men man kan kalla de dvärgcollie.

Eller som på jobbet igår kom de in ett par som skulle ha en vara till en Dvärgcollie. Jaså en shetand sheepdog svarade jag då:P

NinaToy
2011-02-24 22:44
0

#11 Nu menade jag inget ont mot pensionärer, utan det är den gruppen som verkar dras till mina hundar :) Jag anser det vara okunnigt om man inte "hängt med" i tiden eftersom Shetland sheepdog är ju ingen ovanlig ras.

medde
2011-02-24 23:04
0

#16 Men nu vill jag protestera lite. Okunnint om man inte hängt med.. Om man inte har ett gediget hundintresse eller bara är en som gillar hundar att titta på så kanske man inte har lärt sig detta. Detta behöver inte bygga på okunskap. Menar inget illa med det jag säger, utan att det bara det låter ganska tufft att kalla det okunskap.

NinaToy
2011-02-25 12:04
0

#17 Fast jag tycker att okunskap är just för lite kunskap.
Jag kanske gillar att titta på pudlar, och om vi tar ditt exempel -storpudel/kungspudel, jag kan kalla stora pudlar för både och. Just för att jag är okunnig inom pudelämnet ;)
Vi kanske tolkar okunskap lite olika..

medde
2011-02-25 12:36
0

#18 Kan nog vara så. Men jag är med på ditt tanke sätt. Ingen tvekan om det.. Det bara lät lite fränt då du sa "okunniga pensionärer". Men men vi stannar upp här och lämnar detta.

Mvh

Ressu
2011-02-25 12:43
0

Jag brukar aldrig själv kalla mina shelties för dvärgcollie. Men om jag försöker förklara för nån som inte har koll på hundraser så brukar jag säga att de ser ut som en collie fast mindre och att vissa kallar dem dvärgcollie men förklarar sedan nog att de heter shetland sheepdog.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

PetraKarin
2011-02-25 12:49
0

#20 Ja ungefär så brukar jag också göra.
Säger först att det är en Shetland Sheepdog och om jag inte har hunden med mig kan jag säga att det ser ut som en liten collie, eller som nu när hon är valp så undrar folk hur hon kommer se ut när hon blir stor och då kan jag säga att hon kommer se ut som en liten collie.
Men om någon säger "jaha en dvärgcollie/minicollie/minilassie" så måste jag förklara att rasen inte heter så och det inte heller finns någon annan ras som heter så.

emma93
2011-02-25 17:07
0

#12 Ja det känns lite långsökt att de tror att han är en Aussie:) Frankie är väl dessutom sobel? Vilket ju då inte är godkänd färg hos Aussien även om det nån gång dyker upp en sådan i nån kull. Det kan vara svårt att ibland se skillnad på Aussie och Border Collie ibland och då får man lägga fram frågan om ras lite försiktigt så att ägaren inte blir förnämad:).

#14 Det måste vara färgen som gör att de tror att han är Border Collie, för det är ju samma sak som med Aussien. Inte likt i huvudet alls tycker jag. Jag gör som du när nån frågar eller säger "fel" om rasen.

Har själv trampat i klaveret många gånger och trott mig veta vad det varit för ras man stött på, och nån gång också trott blandras när det varit renrasig. Ooops. Brukar numer hålla låg profil och fråga vad det är för ras (inte raser;)) även om jag tror mig veta.

Fick förresten höra att min blåa Sheltie var en silverräv när hon var valp:). Det var lite gulligt:). Sobelvalpar kan ju se rävlika ut tycker jag också, speciellt när öronen vill resa sig. Jag har en "räv" hos mig just nu.:)

PetraKarin
2011-02-25 17:20
0

#22 Jag har fått hör att min valp är en silverräv!
Nog för att hon är rävlik ibland, vi kallar själva henne räven, men silverräv? Hon är ju sobel!

Bild på silverräv.

Bild på rödräv.

emma93
2011-02-25 20:17
0

#23 Det var lustig jämförelse med sobel och silverräv. Nån färgblind kanske?:-P

medde
2011-02-25 21:22
0

#24 Lustig kurre därFlört

Ellenfyrkant
2011-03-08 09:23
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det beror på, men om folk jag möter är såpass intresserade av hunden att de frågar om ras brukar jag säga "Nej, det är en shetland sheepdog". Orkar inte rabbla hela ramsan att det är missförståelse med dvärgcollie. Är det däremot folk jag känner blir det en annan femma, då ska de allt få höra. Flört

Mvh Ellenfyrkant