Halsband - Vilket?
Hurudant halsband har ni åt er hund och varför använder ni just den sorters halsband? Berätta gärna fördelar och nackdelar med halsbandet!
Jag använder ett ställbart halvstryp i nylon.
Ställbart ville jag ha eftersom hon är valp och hade en hel del kvar att växa när jag köpte det.
Halvstryp har jag valt eftersom det är så himla smidigt snabbt och lätt att ta på och av. Speciellt på en valp är det skönt att slippa tråckla med spänne när man behöver komma ut ofta och snabbt.
Men jag kommer nog att fortsätta använda halvstryp pga smidigheten. Jag planerar dock att köpa ett lite bredare och tjockare för mer skonsam belastning på halsen.
Halsbandet är inställt så att det inte har "strypfunktionen", även när det är i tajtast läge får jag emellan ett par fingrar.
Vi har kvar hennes första halsband, ett fast läderhalsband med hålspänne, som extra. Hon har även en sele men den använder vi nästan aldrig.
Jag använder ett retriverkoppel till Yuna för tillfället.
Jag använder retriverkoppel för att jag tycker att det är vädligt smidigt då det både fungerar som halsband och koppel, det är väldigt lätt så det hänger och slår i backen lika lätt som ett tungt koppel och för att det är vädligt smidigt att ha när man är på tex agilitytävlingar eller bara är ute och går. Det går snabbt och ta av och det finns inga risker för att hunden ska fastna i något med halsbandet.
Nackdelen med retriverkopplet är att det kan fastna i pälsen och man då och då är tvungen att hjälpa till att släppa upp på öglan ifall hunden har dragit.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag använder antingen ett halvstryp (som är tillräckligt stort så det inte blir nån strypeffekt) eller ett fast halsband.
Halvstrypet är smidigt att ta av och på, mjukt och brett för hals/nacke. Ingen kedja, utan det påminner om björkis-halvstryp (men jag har sytt det själv). Det fasta halsbandet är lite besvärligare att få av eftersom det är spänne på det. Ibland kan jag använda retrieverkoppel ifall jag är ute med henne lös och vill ha ett lite smidigare halsband/koppel med mig ifall jag behöver ha henne kopplad några sekunder.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Precis som #2 använder jag ofta retrieverkoppel då det är "allt-i-ett". Kan tillägga till #2 att det finna retriverkoppel i olika material, jag har ett av nylon som inte trasslar in sig i pälsen. Jag har även ett i läder som jag använder till min pudel (som trasslar in sig som tusan om jag använder det på min sheltie).
Annars har jag även halvstryp och ett fast halsband med vanligt spänne. Halvstrypet är lätt att få på och sitter alltid bra medans det fasta får man spänna, sen lyfta fram pälsen som blir fast under, och sen spänna lite till. Det fasta tycker jag sitter bättre och snyggare, men tar lite längre tid att få på.
Här använder vi enbart halvstryp (utan strypeffekt dock) åt våra hundar, Superenkla att ta av och de vi har så är av rundat läder så varken trasslar eller sliter på pälsen. Dock har vi ett brett fleecehalvstryp åt cockern som är lite grövre runt nacken!