Söva Shelties?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Löper Shelties större risk under sövning/narkos? Menar dom som säger det att dom kan dö, adlrig vaknar upp? Bestämt mig för att kastrera så blev lite orolig när jag hörde det.
Hej!
Jag har också hört detta ang. sövning av shelties och vissa andra raser, bland annat collie. Jag kommer inte riktigt ihåg varför vissa raser är känsligare än andra.
Narkos innebär ju en risk oavsett ras, och även vi människor kan vara känsliga mot detta. Så i värsta fall kan det gå illa under operationen men det är nog, som tur är, inte så vanligt.
Veterinären lyssnar på hundens hjärta, lungor samt kollar sjukdomsbakgrund osv innan hunden sövs. Sedan håller ju veterinären koll på hunden under och efter operation också.
Jag har kastrerat två sheltiekillar och allt gick jättebra för dom. De vaknade snabbt och piggnade till fort. Visst var jag nervös när jag lämnade in dom för kastreringen men veterinären ringde direkt efter operationen och berättade om hur det hade gått. Så väntan och oron behövde inte vara så länge.
Tycker också jag hört et nån gång. Men för vår Turbo gick det bra när han sövdes för att ta bort en envis mjölktand. Lite groggy o vinglade omkring under dagen/kvällen men annars inga problem.
Det är samma risk att söva alla typer av hundar, likväl som det alltid medför en risk att undergå anestesi för människor.
Det finns dock narkosmedel som Sheltie, precis som collie, inte tål på grund utav deras blod-hjärn barriär som är annorlunda mot andra hundars. Utan vid sövning av dessa raser använd ett annat narkosmedel. Precis som #1 skrev så lyssnar veterinären till hjärtat etc då ev hjärtfel och dyl, precis som vikten, även påverkar vilken dos hunden ska få. Samt att i detta fal påverkar rasen också vilket narkosmedel man ska använda sig av.
Precis som #3 sa så finns det medel som collie-raser inte tål, och dit här ju sheltien. Numera tror jag det medlet inte används så mycket.
Jag har haft alla mina sövda utan problem, men viktigaste är ju att hunden, oavsett ras, är vid god hälsa då denne ska sövas och att denne har varit utan mat 12 timmar före.
Nu kommer jag inte att säga att sövning är helt utan risk, men risken är väldigt liten om hunden är vid god hälsa!

Det jag hört är att mindre hundar snabbt kan tappa temp och att det är farligt.. jag kastrerade min chihuahua för 1½ månad sedan och det är det bästa beslut jag tagit :) Tänkte kastrera sheltien också om hon mår dåligt av skendräktighet.