Kastrering, påverkar det ev. ledproblem?
Hej! I ett annat forum skrevs det att kastrering kan påverka ev. ledproblem och ledproblem är ju vanligt hos shelties. Därför tänkte jag höra här på sheltie forumet om hur kastrering kan påverka ledproblem? Självklart förstår jag att kastrering lätt kan leda till övervikt om inte ägaren håller koll och att övervikt kan förvärra ledproblem, men finns det andra sätt som kastrering kan påverka ledproblem? Mvh Ulrika
Hejsan!
Jag kan inte säga att jag någongång skulle ha stött på eller hört om nån hund som skulle ha fått ledproblem pga av kastreringen. Dock som du skrev kan det ju komma av övervikten. Det är ju dessutom ganska vanligt.
Jag har två hanar hemma som båda är kastrerade, en av dem har preblem med lederna. Eller ska vi säga att har haft. Han har blivit mycket bättre nu med ny kost och nytt foder.
Kasteringen har inte alls påverkat nån av dem annat än att aptiten har blivit större. Dock med rätt mat så hålls deras vikt under kontroll. Måste nästan erkänna att en av dem är i bättre form nu än han var tidigare =).
Jag har inte hört att ledproblem kan förvärras av kastrering. Har endast erfarenhet av två kastrerade tikar och båda har gått ner i vikt efter att livmodern togs bort och det är lättare att hålla en jämn vikt på dem. Jag upplevde det enbart positivt med kastreringen av dem.
/emma93

Jag har aldrig hört att kastrering varken försämras eller förbättrar ledproblem. Däremot har en hund ledproblem så ska man hålla den smal och välmusklad, det ska visserligen alla hundar hållas men det är extra noga med de hundar som har ledproblem så att deras kropp inte belastar lederna onödigt mycket.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Hej!
Har pälsen förändrats efter kastreringen. En kompis kastrerade sin Aussie och den har fått "svintopäls" efteråt.
Har en tik som är helt deppad i perioder och superkänslig, funderar starkt på kastrering men funderar lite över pälsen - då det är en pälshund man har. Kanske en risk man får ta att pälsen blir förstörd, mycket päls spelar ingen roll och tovor etc, de kan man ju borsta bort. Det viktigaste är ju att hunden mår bra.
Det är väldigt individuellt om pälsen ändras eller inte. Hos oss har de lika bra päls nu som före kastreringen!
#4 Mina tikar fick mer päls men kvaliteten blev inte sämre. Min blåa tik är snart 17 år och har inte fått den färgförsämring som äldre blå brukar få. Kanske har det med kastreringen att göra. Jag vet inte. De fäller i alla fall inte lika ofta som innan, vilket ju är skönt.
/emma93

#6 17 år! Wow, vill du får du gärna PM:a mig en bild på henne.
Härligt med vovvar som hålls bra i form genom livet och blir gamla :)
Att kastration skulle påverka lederna direkt har inte jag heller hört talas om. Att pälsen kan påverkas har jag dock hört, men jag tror det mer är fodret som påverkar pälsen än kastrationen i sig.
När man kastrerar så ska man ju helst ge ett lightfoder. Lightfoder har oftast ett betydligt lägre fettinnehåll vilket i sin tur kan påverka både leder och päls negativt. Vissa fetter behövs för att smörja lederna och vissa fetter behövs till pälsen. Många lightfoder är lighta på alla fetter. Då kan man behöva lägga till lite av dessa fetter.
Kolhydrater är oftast viktigare att minska på än fett för kastrater. Det börjar dyka upp speciellt foder för kastrerade hundar där fetthalten fortfarande är hyfsat hög medan kolhydratshalten är minskad.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Jag har aldrig hört talas om att kastrering kan påverka lederna, men det som Sissie skriver i #8 ang. fodret tror jag nog kan påverka. Därför har jag valt att fortsätta med "vanligt" hundfoder även efter kastreringen av mina hundar men jag har minskat mängden lite samt ökat motionen. Och än så länge fungerar det bra.
# 9 Vad bra att du ökat på motionen.
Man kan mycket väl ha sitt vanliga foder då - 10-15% av ransonen. Det är lätt att glömma bort att en kastration sänker metabolismen med cirka 20%.
Wrooom!
Wrooom!
#7 Det kan jag göra:) Har även en pojk här som fyller 15 snart:)
NinaToy, funkade det med bild via PM?