borde man kastrera en tik??
har hört att man borde kastrera en tik då det minskar risken för livmoderinflammation. medans min lärare (går en smådjurslinje) personligen inte tycker att man ska göra en sådan operation om det inte är nödvändigt.. snälla ge mig era åsikter !
Livmoderinflammationer hänger ihop med hur ofta en tik löper. Det ursprungliga för hund-djur är att löpa en gång om året. Aveln har gjort att tikarna löper två gånger om året. Tikar som löper tätare än var sjätte månad har också högre risk att få livmoderinflammation, då livmordern inte får en vilopaus som den behöver. Tikar som löper med längre interfall har lägre risk för att få livmorderinflammation. Deras livmoder få vila längre.
Hur man vill göra med att kastrera som förebyggare är upp till var och en.
En annan sak som också kan vara bra att tänka på vid valet av kastration eller inte, är att många tikar har väldigt jobbiga löp. Magrar, mår illa, får personlighetsförändring under löp, jobbiga skendräktigheter bör man också ta hänsyn till.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Precis som kastering av handhund så är det ett val varje hundägare får göra. Håller med #1 att det kan vara en bra idé om tiken har jobbiga löpperioder och om man inte har någon tanke på att ta valpar efter tiken. Risken med livmoderinflammation brukar öka iochmed åldern. Man får också vara medveten om vilka förändringar tiken går igenom efter en ev. sterilisering och hur de fungerar efteråt ökad aptit, ev. viktuppgång etc.)
Man får helt enkelt väga för och emot och sen göra ett val.
Hej!
Som de andra har sagt försvinner risken för att hunden ska drabbas av livmodersinflammation om tiken kastreras, risken att tiken ska drabbas av juvertumörer minskar också. Det finns många fördelar med att kastrera sin hund, jag vet många som upplever att tiken blir gladare och så slipper hon ju även de ibland jobbiga löpperioderna. Så jag rekommenderar att kastrera sina hundar, hanar som tikar.
Nu har jag bara hanar, varav två är kastrerade och den tredje ska kastreras i vår. Hade jag haft en tik hade hon också blivit kastrerad, eftersom jag ändå inte är intresserad av att avla på mina hundar :)

Nu tycker jag inte att det riktigt går att jämföra kastraktion av hanhund och tik, då tikens operation är sååå mycket större. Alla operation innebär en risk, och när det gäller människor så opererar man i princip ALDRIG om det inte är medicinskt motiverat. Det tycker jag är en bra princip för hundar (alla djur faktiskt) också. Så - nej, jag skulle aldrig kastrera en tik utan att det fanns ett medicinskt problem.
Och vore jag handläggare på ett försäkringsbolag så skulle jag aldrig godkänna en kostnad för operation utan att det var medicinskt motiverat… Har ingen aning om hur de resornerar, men hoppas att höga premier inte har att göra med att folk utnyttjar försäkringen "i onödan"…
#4 Man får ingen ersättning från försäkringsbolagen då man kastrerar sin hund utan någon medicinsk anledning så att säga. Om försäkringsbolaget ändå betalar ut pengar till folk som kastrerat sin hund "bara för att" är det fel, i alla fall om man ska läsa deras regler och bestämmelser. De ska ju inte betala ut pengar om operationen inte är medicinskt motiverad. För att man ska kunna få ut pengar på försäkringen ska ju veterinären skicka in en rapport till försäkringsbolaget som då blir som ett bevis på att hunden kastrerades på grund av medicinsk orsak. Jag förstår inte hur försäkringsbolaget kan betala ut pengar utan att ha fått in en rapport? Eller har de inte så stor koll kanske? Det låter lite märkligt tycker jag.
Mvh/caroline

Och jag har som sagt ingen aning om hur ett försäkringsbolag resonerar - om det är något som man kan använda försäkringen till elller inte… Man kan nog tolka mitt inlägg som OM försäkringsbolaget betalar ut "omotiverat", men det är alltså inte alls så jag menade ;-)! Jag menade bara att jag har ingen aning om hur försäkringsbolagen resonerar vid kastraktion när det saknas medicinsk grund. Men förhoppningsvis så är det i så fall en kostnad som djurägaren står för utan inblandning av något försäkringsbolag.
#6 Okej, då förstår jag 
Ja, jag har sveland på 2 av mina och agria på den tredje och ingen av dem ger ersättning för kastrering utan medicinsk orsak, och jag tror det är samma med alla försäkringsbolag 
Men! Om man kastrerar sin hund ger i alla fall Sveland 5% rabatt på årspremien, det är ju ganska bra med tanke på att risker för vissa sjukdommar minskar/försvinner vid kastrering 
då jag praktiserat på en veterinärsklinik och varit med på operationer, så är jag lite tveksam eftersom det är en ganska stor operation.. men jag vill ju det som är bäst för min hund..
en kompis säger att man måste kastrera innan första löpet, annars hjälper det inte, men det tycker jag inte verkar logiskt. en kompis som är djursjukvårdare säger att det borde ske mellan första och andra löpet, medans en veterinär säger att man kan göra det när som helst.. är så förvirrad…
Man kan kastrera / sterilisera sin tik när som helst. Det är endast för sent om tiken redan har utvecklat cancer som har spridit sej.
Har själv två tikar hemma, men det är i detta läge ännu inte aktuellt att sterilisera/kastrera nån av dem. Dock kommer nog båda då de blir äldre att steriliseras/kastreras.
Jag har mina planer på att låta Karizma kasreras, då hon varit avelstik i sina dagar, har även ett löp som inte riktigt är helt okey. Tycker det är bättre att göra detta då innan det händer något. Samt att hon inte har åldern imot sig för en op. Så här hemma kommer det att göras inom en snar tid.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Har en syster som jobbar som djursjukvårdare, hon tänker kastrera sin tik på grund av alla sjukdommar de kan få. Lycka till
Vania och Juno
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bara en liten parentes, till alla som är här och läser, så det inte skapar förvirring.
Kastration är när man tar bort livmoder och äggstockar. Tiken har inga mer löp-perioder.
Sterelisering är när man bara klipper isär äggledarna så att tiken blir steril. Tiken har då kvar livmoder och äggstockar och fortsätter att ha löp-perioder.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!