Pulpan
Har ni någon gång klippt din hund i pulpan? Vad var hundens reaktion? Vad gjorde du? Blev hunden rädd för kloklippning efter detta?
Jag klippte nämligen Ronja's klor igår, det har aldrig varit några problem och hon har varit lugnet själv. Det ser nästan ut som om hon njuter av att bli ompysslad. Men så råkade jag klippa i pulpan på en "sporre" (den klon som sitter högre upp på frambenet). Det började blöda, men bara väldigt lite. Ronja reagerade inte ens, vilket var skönt. Jag fortsatte att klippa som om inget hade hänt, jag pillade och tröck, men hon brydde sig inte alls.

Har hänt några gånger, då i klon på torna. Tror att dom är känsligare där, för hon reagerade med att rycka till och sedan dess blivit lite mer rädd om tassarna när jag klipper..
Jag klippte i pulpan första gången, men jag hade förberett mig med att läsa att man skulle hålla sig lugn o inte låtsas om något och pudra på potatismjöl som jag hade färdigt brevid så det var ingen fara. Dock hade jag inte sagt åt sambon som skulle hålla Turbo att man kan råka klippa så det börjar blöda så han flippade ur itsället "Vad F*N gör du!!?" 
Första gången jag skulle klippa Frankies klor var han ca 9 veckor gammal. Tyvärr råkade jag klippa lite för långt i klon så det började blöda väldigt, väldigt lite. Men det räckte. Sedan den gången har han varit hypernervös varje gång jag ska klippa klor. 
Jag har råkat klippa Tindra i pulpanj många gånger.. Hon har ganska svåra klor att klippa. Hon skriker till och drar åt sig tassen då, men ligger kvar ändå. Hon är jätteduktig när jag ska klippa klorna på henne. Hon hatar det men ligger ändå på sidan och låter mig klippa dom. Däremot så kan hon dra lite i tassen ibland, men hon protesterar aldrig och hon lägger sig på sidan när jag säger till och sen ligger hon där tills jag säger att vi är klara. =)

När jag råkat klippa i pulpan på ngn utav våra Goldenhannar så låtsats jag som ingenting hänt,.. Låter kanske hemskt men gör man inte en stor sak av det så brukar inte dem heller tycka det.
Våran ena hane är så van att han tycker det är vardagsmat att bli kloklippt, medan den andre hanen som är yngre tycker det är jätte läskigt. Han tyckte att det var läskigt från första början, utan att man klippt i pulpan. Antingen är han kittlig eller så tycker han att ljudet av "klippet" låter obehagligt.. Men det är helt enkelt ngt som man får vänja hundar vid som tycker det är obehagligt.
#5 precis, att göra någon stor sak av det tjänar ingen på. :)

#6 Näe, då tycker ju hunden bara att det är läskigare om matte/husse också reagerar. :)
#4 Minns inte om det var du, men undrar om det var du som köpte en som visade med små ljuslampor om det var ok att kippa. Om det var så: Hur tycker du den är att klippa med?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Har råkat klippa Pixie en gång, ingen av oss märkte nåt förrän jag såg att jag fått blod på handen så det var ju skönt iallafall.
Men klipper jag i pulpan så bekymrar jag mig inte, fortsätter klippa o tar lite potatismjöl på klon för att stoppa blödningen. Börjar man ömka hunden så gör man det betydligt värre. Lugn o sansad ska man vara vid kloklippning :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Hur gör ni men svarta klor? för där ser man inte pulpan så lätt.
Pokemon hundar och konst
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker man ser ganska bra om man tittar under klon var pulpan finns och hur lång fram den ligger på den svarta klon.
Jag har faktiskt klippt i pulpan flera gånger, eftersom att Ilsa inte gillar att bli klippt är hon inte helt stilla. När hon var yttepytteliten var hon helt stilla men det höll inte länge. Dock har hon aldrig märkt när jag klippt i pulpan för jag låtsas som ingenting trots att det ser läskigt ut. Oftast är det bara precis så att det inte blöder utan man bara ser den men när det börjat blöda har jag hällt på potatismjöl så läker det fint.
Kaninen är mycket lättare att klippa, han tycker inte om det men vet att det inte är någon idé att bråka så han ligger helt stilla tills jag säger att det är klart. Han märker heller inte om man klipper i pulpan.

#10 Klipp lite i taget. När du är nära pulpan så syns ofta detta genom att det blir en ljus prick ungefär mitt på klon :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Precis, om man är osäker kan man lixom skiva så blir det inte för mycket. Men det är lite svårt med en sprattlare som jag har. Så på henne tar jag en eller ett par klor i taget och flera gånger i veckan för att hon ska bli bekväm med det.

Jag råkade Klippa Atlas i pulpan en gång när han var runt 12 veckor kankse. Han pep till och drog åt sig tassen, han ryckte till precis när jag klippte och det blev helt enkelt som det blev. Blödde ganska mycket, men hade på potatismjöl som fler här hade gjort för att få det att sluta.
Alla hans klor är svarta förutom en så det är lite småjobbigt, men jag tar lite i taget. Dessutom klipper jag sagta och försiktigt, skulle jag märka att han pep till när han kommit in i en bit i klon så fortsätter jag med nästa bara utan att klippa av helt.
Han har inte tagit någon skada utav detta utan det går fortfarande bra att klippa.
Det man kan göra oxå för att se pulpan då klon är svart är att lysa med en liten ficklampa under klon så ser man var pulpan är =)

#16 Att jag inte tänkt på det! Ska jag absolut testa nästa gång 
#17 Roligt att kunna bidra med nya ideer =)
#16 Det är toppen bra som just Ressu sa. Det är det tricket som min dotter andvänder sig av då hon klipper våra hundars klor.
Jag har klippt båda mina hundar i pulpan men då bara "snuddat" den då jag kommit lite för nära. River har mestadels vita klor så där är det jättelätt att se medans Zalo har svarta klor. Oavsett så klipper jag lite i taget samtidigt som jag klipper "runt" klon så att den inte blir vass och så att man slipper fila klorna efter. När man närmar sig pulpan på svarta klor så ser man att klon skiftar i färg med att bli ljusare, pulpan är också placerad mot "botten" av klon så man kan därför klippa i ca 45 grader vinklat mot ovansidan av klon.
Bra tips med ficklampa, det har jag faktiskt aldrig testat!