Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1559 ggr
medde
0

Regn och ruskväder.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu när snön smälter och det är riktigt blött och skitigt ute. Hur gör ni då ni kommer hem efter prommisen. Tvättar ni av hunden eller torkar ni enbart med en handuk? Då Blondie är i päls så blir det en hel del hon tar mig sig hem, ser runt ut som en andvänd disktrasa då man hemma åter efter en prommis ute… Men att duscha av henne hela tiden gör ju att hon ej riktigt torkar upp tills det är dags för nästa prommis igen. Vad och hur gör ni?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ressu
0

Det beror helt på var vi har varit och hur de ser ut.

Har vi gått invid vägar var de använder salt så är det absolut duschen och tvål som gäller.
Har vi gått på skogspromenad så de bara är snöiga så är det trokrummet som gäller samma sak om de har varit ute på gården och är blöta eller snöiga.

Har de lera eller sand i pälsen så blir de avsköljda och åker i torkrummet . Glad

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

PetraKarin
0

Ja här blir det också lite olika beroende på vad vi gjort och vart vi varit. Eftersom vi bor i storstan och tar med hunden så mycket det går blir hon ofta rätt skitig nu när det slaskar (Göteborg har f.ö. inte haft ordentlig vinter sen typ jul). Vi försöker att inte duscha och bada henne för ofta dels för att det tar en stund att torka och dels för att inte förstöra pälsen.

Så om det räcker att torka av med handduk blir det så, lite skit får vi tåla att hon drar in, vi har ju ändå en kanin som med sin långa päls sprider hö i hela lägenheten.

Men om hunden är så skitig att det inte hjälper att torka av, typ lera eller stadsslask blir det duschen. Då spolar vi av ben och mage, men inte sällan blir hon blöt om hela kroppen ;P

Cassii
0

Tänkte höra om ni tycker det är "okej" att raka eller göra pälsen på magen benen lite kortare när det är riktigt slask väder (som nu, när snön försvinner) Bara då.. Tungan ute

Chanku
0

Jag sköljer av magen/benen med vatten om det behövs, men är det snö kvar så brukar hon bli snöbadad före vi går in.

Overall är ju kanske ett bra alternativ annars?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Starfall
0

Nu när det är sådant här ruskväder ute blir det raka vägen in i duschen för mina tre herrar, de drar ju med sig ganska mycket smuts in i huset annars. Jag duschar av "underredet" med ljummet vatten, ej tvål, och sedan torkar jag hundarna torra. Visst, det blir lite jobb att göra så efter varje promenad. Men det är ju å andra sidan nödvändigt för att inte behöva städa hela huset flera gånger om dagen.

Kitten86
0

Jag torkar flitigt med handuk och sen får man se till att den torkar så man kan ruska ur all skit! Så jag har ca 3-4 st hemma som jag byter mellan. Men om River e jätte skitig/ kladdig så blir det ibland att ducha av "underredet" och sen torka flitigt men ren handduk.

Någon här som testat damasker på sin hund? Då är ju iaf fanerna skyddade och det är "bara" magen kvar som blir skitig…

NinaToy
0

Jag sköljer av ben och mage eftersom gruset är svårt att få bort med enbart handduk.