Problem med analsäckarna, vanligt hos sheltie?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Får tyvärr tömma analsäckarna på min sheltie Robin, trots att han äter knäckebröd varje dag, rivna morötter flera ggr per vecka och fiberrikt foder eftersom han är kastrerad. Har två frågor, är det vanligt hos sheltie? Kan jag göra något mer för att han ska komma igång och kunna tömma dem själv? Har försökt vänta lite när han börjar åka på rumpan men när han börjar få ont så måste jag ju göra det vill absolut inte att det ska bli inflammerat. Några tips?
En del hundar har trånga kanaler till analsäckarna. Om de har stora besvär med dem så kan man operera bort dem. Den funktion de fyller är att avge ett sekret som doftmarkering i samband med att de tömmer tarmen.
Eftersom du redan tänkt på att ge fiberrik mat så borde korvarna vara fasta. Ju mjukare korvarna är, desto sämre töms säckarna. Det är avföringens hårdhet och hundens klämmande som får säckarna att tömma sig bäst.
Trånga kanaler är vanligare bland mindre raser än bland större.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Vad ger du för foder i nuläget?
Bajset ska vara fast och relativt hårt, utan då att hunden får kämpa för att få ut det så klart.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Hej, det för kastrerade hundar från Royal Canin, ett jättebra foder för han blir äntligen mätt och håller vikten, så fort han äter vanligt light foder så skenar vikten iväg. Så foder vill jag inte byta.
Råa morötter vägrar han äta om jag inte river dem, men har kommit på om jag bara kokar dem 1-2 min så de blir mjuka ytterst så äter han dem hela och då kanske det blir bättre, för det behöver väl vara lite större bitar än rivet för att det ska ha någon effekt om jag förstår det hela rätt.
Han är peppar peppar aldrig lös i magen men inte hård heller, finns det något att tillsätta som inte ger viktökning men som ger fastare avföring kanske?

Jag upplever att min tik som äter mindre spannmål (ris i fodret och ytterst sällan annat) än brorsans hund (som äter foder med en hel del majs plus en hel del kex) har betydligt bättre avföring.
Hur är avföringen om du inte ger kokta morötter och knäckebröd?
Hej, i stort sett samma, om han under några dagar får tandstens foder kulor de stora från Hills tex, eller om det är helg och han får en grisknorr istället för knäcke. Det är ingen större skillnad och han måste få knäcke för han letar bara mat annars ute, det märks att han är hungrig. Har inte hittat något som han inte går upp i vikt av förutom knäcke som skulle vara ett bättre alternativ. Eller har du något förslag?

Man brukar ju tipsa om vitkål och morötter (i bitar och okokta) som bukfylla åt hungriga hundar. Han äter inte sådant om du blandar det med maten? En morot att gnaga på när han blir extra "desperat"?
Berikning gällande maten kan kanske också bidra. Sök på internet så borde du hitta en del i ämnet.
Jag vet en del som brukar låta hundarna "föräta" sig i några dagar. Dvs ge hundarna REJÄLT stora portioner så de helt enkelt tappar sugen lite. Har dock aldrig testat det själv och jag vet inte hur det funkar.
# 3 Man kan ge blåbär för att få avföringen att bli hårdare. Man kan göra det några dagar i rad lite då och då. Det borde hjälpa honom att tömma analsäckarna lättare. Han får då krysta lite extra ett par dagar.
Wrooom!
Tyvärr kan dessa analsäckar ställa till med en hel del obehag (både för ägare och hund). Tyvärr är det dessutom så att de som har börjat få problem får lätt problem igen.
Har du TS varit till veterinären och tömt dem? Ibland kan det krävas en antibiotikakur för att slippa inflamationen, tyvärr.
Ibland hjälper inte det heller. Jag har en bekant med golden som hade så stora problem att de var tvungna att operera bort dem. Numera är han relativt bra i form men har haft nån enstaka gång problem med att få ut avföringen. Men olja i maten hjälpte där vid det senarenämnda problemet.
Jobbigt med analsäckarna som krånglar 
Tyvärr har jag inget tips att ge då jag aldrig stött på detta problem själv, men jag hoppas det löser sig för Robin.
Hej, jag har överlistat Robin och denna gång behövde jag inte tömma dem åt honom. Han började som vanligt åka på rumpan och sätta sig ner på promenader och vägra gå, bara satt och gnydde. Men kom att tänka på att om jag bara kokar hela morötter 1 min så är de fortfarande hårda inuti men lite mjukar utanpå, för kokta morötter tycker han jättemycket om. Sen slängde jag i korv för att få god smak på dem. Det fungerade!! Nu äter han en sådan här morot till lunch, perfekt för han är ändå så hungrig! Jag låter den kokta korven ligga i matlådan där jag förvarar morötterna så att smaken behålls, kokar 4-5 stycken åt gången så att jag har några dagar, detta kanske kan hjälpa andra, tack för alla svar.
Så bra att du hittade en lösning. Morötter är guld i många lägen.
Wrooom!