Ögonsjukdomar hos sheltien
En artikel om vanliga ögonsjukdomar hos sheltien.
CEA (Collie Eye Anomaly)
CEA är en ögonsjukdom som är särskilt vanlig hos sheltie och collie men förekommer även hos flera raser. I CEA ingår flera olika delsymptom som delas in i Sekundära och Primära. Primära symptom är CRD och Colobom. Sekundära(följsymptom) är blödning och/ eller näthinneavlossning. CEA är ärftligt och avelsdjur bör ögonundersökas före sin första parning. Alla valpar bör undersökas innan dem säljs, dvs innan 10 veckors ålder.
CRD (ChorioRetinal Dysplasia)
CRD är en missbildning i åderhinnan och näthinnan. Diagnosen ställs allra bäst vid ögonlysning av den unga valpen. Om valpen ögonlyses när den är 8-10 veckor gammal får man besked om hunden har sjukdomen eller inte. CRD anses inte påverka synen.
Colobom
Colobom är en grop i eller bredvid synnerven vilken uppstår under ögats tidiga tillväxt och gropens stoklek kan variera. Ett stort Colobom kan bilda ett bråck på ögat av en storlek som en ärta. När man ögonlyser en valp kan man ofta upptäcka Colobom, men inte alltid. Synnerven kan ändra storlek under uppväxten. Colbom anses orsaka blödningar och näthinneavlossning. En mindre avlossning kan gå tillbaka. Total näthinneavlossning kan leda till blindhet.
PRA
PRA är en ärftlig fortskridande näthinneförtvining. Sjukdomen leder först till nedsatt syn men med tiden blir hunden blind.
Av: Prizma_o_Kristall
Datum för publicering
- 2007-05-21
bra artikel :)
Mycket bra att veta. Vad jag hört så avlar uppfödare på hundar som fått anmärkning på CEA och CRD. Är det OK???
#2: CEA, vad jag vet får man inte avla på. Tror det är emot sheltie klubbens regler har jag för mig.
CRD får man avla på. Men då är det bäst att anntingen en av mamman/pappan har helt "fria" ögon.
Mvh Emelie 
tycker att ingenting som är ärfligt är rätt att avla vidare på.
Först å främst ska man väll avla på sundhet.
Man har ett ansvar som uppfödare,och det ska man förvalta väl.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#4: Ja, först och främst sundhet såklart.
Skulle själv inte avla på en hund med CRD. Men om jag däremot endast skulle vilja ha en trevlig och härlig sällskap och tävlingshund skulle jag inte tveka att köpa en valp med CRD som verkar vara mycket lovande och har trevligt temprament. 
Mvh Emelie 

Tror det är så att man får avla på lindrig CRD
Bra att denna tråd lyftes fram. Nu när vi alla har vackre Martin på näthinnan.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag funderar på det här med CRD.. Det sägs ju att hundar med CRD inte har nedsatt syn. Själv tvivlar jag starkt på detta.
Min Love har kraftig utbredning av CRD, alltså blinda partier i ögonen. Alla veterinärer jag pratat med säger att hjärnan kompenserar de blinda partierna så att hundens syn inte påverkas. Men min Love verkar ha svårt att bedöma avstånd, samt att han inte verkar se så bra på långt håll. Det händer ganska ofta att han spriger emot dörrkanter, bordsben osv. En gång höll han på att springa med huvudet före in i en stor sten när vi gick en skogspromenad
Efter det sistnämna tillfället bokade vi en ögonlysning som visade att Love fortfarande hade kraftig utbredning av CRD. Jag hade nästan börjat misstänka att hans CRD utvecklats till något värre. Så det var ju skönt att få detta besked. Men problemen med avståndsbedömningen kvarstår tyvärr.
Som sagt, jag själv tvivlar på att CRD inte påverkar synen. Kanske påverkar det inte om hunden har en lindrig grad, men om hunden har en kraftig utbredning kan det nog påverka synen. Det är i alla fall vad jag tror 
Heter det inte att bara lindrig eller mellan CRD inte påverkar synen, men kraftig kan t.o.m göra dem nästan helt blinda. Så har jag förstått det iaf.
#9 Oj, det har jag inte hört!
Usch, det låter ju hemskt
Jag hittar inte så mycket information på nätet om just CRD, har du någon bra sida att tipsa om? Behöver inte stå på svenska, engelska går lika bra 
Tack för länkarna, Ressu! Ska genast in och läsa om detta 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag håller med tidigare inlägg om att man, som seriös uppfödare, inte bör avla på någon form av ögonsjukdommar eller andra fel såsom höft- och armbågsleds dysplasi då dessa är ärftliga och förs vidare. Även om avkommorna inte visar något problem så bär de på gener som de i sin tur för vidare.
Visst "lider" inte valpen/ hunden med t.ex. lindrig CRD och kan på alla sätt leva ett bra hundliv. Men jag tycker inte att man ska avla på denna. På samma sätt kan jag ibland tycka att det känns bortkastat att röntga sin hunds armbågar och höfter då det ändå avlas på både C och gravare fel. Även om man parar en sån individ med en "felfri" så fortsätter man ju "skicka vidare" gener/ anlag från hunden med fel till framtida generationer!
CEA är CRD! CRD är ett primärt symtom av CEA, CRD delas in i lindrig, kraftig, måttlig och colobom. De sekundära symtom av CEA som man talar om är problemen orsakade av de primära, de indelas i näthinneavlossning och blödningar i ögat.
Så jovisst får man avla på CEA, men inte vissa av symtomen. Problemet med att avla på ex. måttlig CRD innebär ju att du kan ändå ärva ned kraftig utbredning och colobom som då kan ge blödningar och näthinneavlossning, eftersom alla olika typer av symtom nedärvs med samma gen.
Så man bör fundera om det verkligen är värt det att avla på en hund som har lindrig CRD. Å andra sidan är det inte lätt längre att hitta hundar som inte har någon form av ögondiagnos (eller som har släktingar fria från det) och som ska vara "bättre än genomsnittet i rasen"..

Trots att jag inte är uppfödare har jag ändå åsikter om hälsoprogram inom rasen. Jag tycker det är viktigt att ha säker statistik över olika sjukdomar som finns i rasen. Jättebra att shelties ögonlyses vid 8v och att avelsdjur (även andra borde också) följs upp.
Men när det kommer till höfter och armbågar tycker jag man borde göra något åt att inte så många undersöks. Enligt avelsdata (nya avläsningssystemet) så HD-undersöks endast ca 40-90 hundar årligen.
Har på sistonde stött på många och hört av folk som har/haft sheltie med artrosproblem. Kan detta vara en följdsjukdom av felbelastade armbågar/höftleder kanske? Ursäkta att jag flöt ut lite från det huvudsakliga ögonämnet =)
Visst vore det bra om fler valde att röntga sin hunds höfter och armbågar för statistikens skull så att man får en bättre bild över hur utbrett det är. Men det är även samma där som med crd/ cea. Man får ju avla på hunden även om den har C/D på höfterna t.ex. och det finns dem som avlar på dessa fel regelbundet (inte nödvändigtvis inom sheltie) Kan vara att hunden som individ inte lider av att ha C på höfterna men den kan i sin tur föra vidare anlagen för höftledsfel. Är det rätt? Att fortsätta skjuta problemen på framtida hundar? Kan ju bli så att de flesta individer i framtiden kommer bära på dessa anlag och därför kommer kunna ge större upphov till individer med fel.
Jag har planer på att röntga min shelties armbågar och höfter. Detta är något jag kommer göra inom en snar framtid.

#16 Då får man införa ett krav för att valparna ska få registreras.
På chihuahua tex får båda föräldrarnas patella inte överstiga en viss grad för att valparna ska få registreras.
#17 Ja, något sånt skulle nog behövas. Att föräldradjuren ska uppfylla lite "hårdare" krav för att valparna ska få bli registrerade. Den som lever får ju se hur hälsoproblemen och kraven förändras.

#18 Precis, och finns det då oseriösa uppfödare som börjar föda upp utan att regga får man försöka informera valpköpare eller liknande..