Rädd vs reserverad
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sheltien får ju vara reserverad. Men hur ser man skillnad på en rädd Sheltie? Och en reserverad? Vad är skillnaden?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Jätteintressant fråga, är också nyfiken på hur vi tolkar begreppen.
/emma93
Reserverad är ju endast ett ointresse för nya människor. Den ska inte sky kontakt som elden utan det är bara att det inte finns något intresse av kontakt. Jag tror att många tolkar detta som en tråkig hund, en hund som bara ser sin egna familj och ingen annan existerar.
Rädd är när hunden finner saker obehagligt. Att den finner det läskigt att bli tagen på, att hälsa på folk, att andra hundar är obehagliga. Hundar som blir hariga, låga, underlägsna och/eller med svansen mellan benen p.g.a. de tycker något är obehagligt är rädda hundar.
Jag skulle säga att reserverad är när hunden inte genast rusar fram och vill hälsa utan tar lite tid på sej, medan rädd inte går fram överhuvudtaget.
Om man tänker det ur utställningsvinkel så skulle jag kalla en som backar lite och inte gärna snusar på domaren reserverad medan en hund som skyggar skarpt och inte vill låta sej röras är rädd.
Då jag var ringsekreterare åt en sheltiedomare så sa denne att reserverad är ett annat ord för försiktig att hunden behöver få fundera över lite om det är farligt eller inte. Kommer hunden varje gång fram till att allt är farligt så är den rädd.