Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: valpar-avel
Läst 3407 ggr
PetraKarin
0

Första löpet. Erfarenheter.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är min valp(?) sju månader och eftersom det börjar bli vår och hon går igenom en massa olika beteendefaser har jag börjat fundera på när hennes första löp ska komma. 
Det kan ju dröja ett år till, men det kan lika gärna komma när som helst i och med årstiden.

Jag tycker för det mesta allt sånt här är spännande. Men jag hoppas bara att det inte krockar med den helgkursen vi är anmälda till.

Så jag söker lite tips och råd. Bland annat kanske ni vet några bra tecken som jag kan hålla utkik efter. De vanliga uppenbara tecknen (blod, svullen vulva, hanhundsintresse, kisseri m.m.) känner jag givetvis till, men jag är ny hundägare så löp har jag ingen direkt erfarenhet av.

Ressu
0

Kiira var ungefär 9 månader då hennes förta löp kom. Det enda som jag märkte på henne var det att hon blev väldigt mamis av sej någon dag före och allt hon började matstrejka (dock gör hon det lite nu som då så det i sej var inget nytt). Andra gången hon löpte så var det lika. Hon blev väldigt mamis och började matvägra.
Annat skulle jag inte säga att hon har visat några andra tecken.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Cocos82
0

Min tik löpte första gången när hon var 9 månader och har precis haft sitt andra löp nu.

Jag märkte stor skillnad på de båda gångerna. Första gången var hon slö och totalt ointresserad av lek/träning. Låg mest och tyckte synd om sig själv. Ett tag trodde jag att det skulle hålla i sig och jag hade fått en hund utan go i. Vilket var lite oroande. :)

Den här gången var hon mer "mammig" men behöll intresset för träning och lek på ett helt annat sätt. Lite disträ med jämna mellanrum så man fick ha lite mer tålamod. Men överlag en helt annan hund mot första löpet. Aktiv, alert och med på noterna! Precis som det ska vara! :)

Sbrodd
0

Jenna var precis runt 12 månader när hon fick sitt första löp. Minns inte riktigt h ur hon var, men hon blev lite stressad. Hon droppa inget blod men ja fick köpa tikskydd eftersom hon började markera inne.  Dt var jobbigt.

Jag trodde hela tiden att hon skulle börja löpa för hon betedde sig massa konstigt. men när hon väl kom i löpen och hon blev svullen så förstog jag :P

efter löpet blev jenne en mycket lugnare och kelsjuk hund ( gillas starkt)

PetraKarin
1

Tack för era svar!
Detta är så intressant, vilka beteendeförändringar våra stackars tjejer kan få och annat som man får ha koll på.

Kommer ni ihåg under vilken tid på året det första löpet kom?

Ressu
0

Kiiras kom på sommaren om jag inte minns fel

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Sbrodd
0

Jenna hade sitt första i Nov.

Cocos82
1

Bell hade sitt i början av sommaren.

NinaToy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Holley började löpa för första gången för två veckor sedan. Och hon blev 1 år i måndags. Hon har blivit lite tröttare, mer intresserad utav killhundar och varit dålig på att äta torrfoder under löpet. Men om vi ska ut o träna är hon såklart med på noterna som vanligt. Nu två veckor senare äter hon som vanligt. Märkte inga speciella tecken precis innan.

PetraKarin
1

Tack hörrni! Riktigt intressant att höra :)