Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 7150 ggr
Cocos82
2010-11-05 23:40
0

Fäller

Har en tjej på dryga året som fäller kopiöst. Man får med sig stora tussar i borsten. Eftersom hon ätit en del mediciner och tampats med ett fult trycksår ett par månader funderar jag på om det är normalt eller om det beror på allting annat runt omkring. Jag har inte haft henne så länge så jag har ingen erfarenhet av hur mycket de fäller eller när de fäller.

Starfall
2010-11-06 01:01
0

När mina hundar har sina fällningsperioder brukar jag förundras över att det ens blir en hund kvar när fällningen är över. Det är knappt att man vågar borsta av rädsla att dra bort all päls! Det är nog olika från hund till hund hur mycket de fäller. Min Love som är väldigt lurvig fäller så man skulle kunna göra en till hund av all päls han fäller. Kazper som inte är så lurvig fäller visserligen han också, men inte alls så mycket som Love.

Är Bell väldigt lurvig med mycket underull? I så fall tror jag det är helt normalt att hon fäller så mycket.

Cocos82
2010-11-06 10:30
0

Jo, hon är nog lurvig. Det är mest underullen som lossnar. Det är som att raka ett får nästan. :)

druttizen
2010-11-06 18:03
0

Låter som normalt enligt mig. Vi har samma här. Finns inget stopp Skrattande
Som du skriver, mest underullet.
Det jag tänker på i denna enorma fällning, som inte bara vi har, utan även många andra på fb skrivit mkt om har jag sett, så tänker jag att det blir en hård vinter hehe

Tror inte det är nått konstigt med lill tjejen Flört

Chanku
2010-11-06 20:20
0

Första fällningen brukar vara extrem :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Cocos82
2010-11-06 21:10
0

Märker det! Det blir ju inget kvar av henne. :D

Starfall
2010-11-07 01:36
0

#5 Joho då, hon kommer bara bli lite mindre Flört Sedan fluffar hon på sig lagom till nästa fällning hihi! Tungan ute

poppysmarsvin
2010-11-08 13:57
0

Passa på att bada henne nu, då brukar underullen ryka fortare! Man kan tycka att det är "fel tid" för fällning nu, men efter att ha haft collie och sheltie i över 20 år så kan jag konstatera att det är helt normalt… Det är nu som risken för stora tovor i fanorna och "byxorna" är som störst - vilket jag har löst genom att just passa på att shampobada/föna. Vilket betyder att mina hundar får ett shampobad ca 2 ggr/år när de inte har varit utställningsaktiva.

Trösten är att emellan fällningarna brukar pälsen sitta ganska fast ;-).

emma93
2010-11-08 20:05
0

Mina fäller också denna tid på året, vilket ju som #7 skriver känns lite ologiskt.:)

Chanku
2010-11-08 20:48
0

Alla våra hundar (oavsett ras, förutom pointern då som fällde jämt) har fällt en gång före vinterpälsen och en gång före sommarpälsen :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Sheltieliv
2010-11-09 15:41
0

Min hund som är runt året nu han med, har också världens fällningsperiod just nu. Känns verkligen som att man har tre hundar just nu, så mycket päls som ligger överallt. Och blir ännu mer övertygad om det varje gång jag borstat igenom honom, och ser nästan en lika stor hög päls ligga bredvid hunden, som på… ;)

Men som sagt, det är helt normalt. Bara att borsta på.

Är så glad över att den andra hunden valt att inte tappa så mycket päls nu.

Bifogar en bild på resultatet av en 4 min genomborstning

Cocos82
2010-11-09 20:30
0

#10 Den där bilden känns igen. :D

Sbrodd
2011-03-23 19:27
0

Hej alla, hej malin jag lånar din tråd lite:) Jenna har sin första extrema fällning nu. Jag tänkte jag skulle borsta ut henne och bada,. men då till min fråga. Hur lång tid brukar de ta innan pälsen kommer tillbaka? funderar om de ens är ide att anmäla henne till en utställning den 16 april? .

Sbrodd
2011-03-23 19:27
0

Hej alla, hej malin jag lånar din tråd lite:) Jenna har sin första extrema fällning nu. Jag tänkte jag skulle borsta ut henne och bada,. men då till min fråga. Hur lång tid brukar de ta innan pälsen kommer tillbaka? funderar om de ens är ide att anmäla henne till en utställning den 16 april? .

Ressu
2011-03-23 20:19
0

Hos oss brukar det nog ta nån månad innan de är i full päls. Men det har ju varit då de har varit helt utan bottenull. Numera så verkar iaf pojkarna fälla lite turvist så de är aldrig pälslösa utan har mera vi kan väl kalla det mellanpäls…

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Starfall
2011-03-23 21:37
0

#13 Mina shelties brukar ta mellan 1-2 månader på sig att få tillbaka full pälsmängd efter en fällning. Men jag tror det kan variera väldigt mycket från hund till hund.

Sbrodd
2011-03-23 21:46
0

jo alltså jag tänker ju så här. ska stäla inoff på söndag så jag väntar med att borsta ur henne tills då. Sen ska ja ställ ainoff igen den 16 april. Alltså okej om hon inte är fullpälsad för de är mest bara träning, men betalar man och åker typ 10 mil så vill man ändå att de ska gå bra.

Men hoppas mest på fullpälsad den 22 maj då är de "riktigt" utställning.