Nu är det, tyvärr, dags igen. Fästingar...
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så, vad ska ni ha för fästingmedel? Eller ska ni använda något annat? Sess kan jag använda allt på skulle jag tro, för hon har inte reagerat på något som jag haft på än sålänge. Men jag vet inte vad jag ska använda till Kajsa som har känsligare hud. Har det att göra med att hon är blue merle?
Jag har tidigare använt mig av scalibor halsbanden, vilket har fungerat bra. Men i år funderar jag starkt på att testa bärnstenshalsband då det dels är giftfritt men så slipper jag också att ta av och på halsbanden då mina hundar badar ganska mycket (vilket tar bort mycket av effekten på ett scailborhalsband med!).
Jag vet faktiskt inte, jag vill inte använda någon stark kemikalie som jag inte vet så mycket om. Jag har också funderat på bärnsten eller scudo-dosa.
Men mina vänner rekommenderar det medlet man applicerar som droppar i nacken på hunden, så jag ska läsa på lite om det.
Sån här eller sån här.
Men den första av dem är nog att föredra till små hundar, även om de väger över 5 kg.
Vi kommer använda Frontlinespray, lite omständigt att applicera på en långhårig hund men mycket bättre än allt annat vi testat (spec. fronlines pipetter…)
Jag tänkte testa bärnstenshalsband i år, får hoppas det fungerar bra 
Beställer precis ett bärnstenshalsband. Hoppas att det fungerar!

Tänkte bara berätta att vad gäller scudo-dosorna bör man vara lite försiktig.
En av mina hundar och några till som jag känner fick problem. De blev ljudkänsligare och märkbart "nere". I ett av fallen har ljudkänsligheten dröjt sig kvar i form av skotträdsla.
Dosorna skall vara testade utan bieffekter men både för denna, liksom för andra medel måste man ta hänsyn till individen. Hundar är olika känsliga för olika saker precis som vi människor.
Vad gäller ultraljud så tycker jag att det skall användas med försiktighet. Vid en konferens förra året så talades det om någon slags "träningsapparat" där man anände ultraljud vilket hon som talade om djurskydd (vill minnas att hon var från Jordbruksverket?) sa var förbjudet att använda.
De första fjärrkontrollerna som dök upp på 70-talet fick både mig och vår hund att reagera… De hade något slags högt ljud för sig.
#6 Intressant.
Vi kommer nog att använda Prac Tic iår igen. Var väldigt nöjd med det ifjol då ingen av hundarna reagerade på det. =)
#8 Vad är det för något?
Det är ett Spot-On medel som inte ska vara lika giftig men lika effektiv som frontline, exspot osv. Mera info om medlet hittar du HÄR, men tyvärr är det på engelska.
#10 Okej, lite som effipro och exspot då? För man tar det på huden eller?
Typ, man droppar ju det i nacken och så är det aktivt då i ett visst antal veckor, dock så hundar som simmar mycket måste behandlas oftare.