Hjälp med slalom 2x2
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har påbörjat slalomträning med metoden 2x2 nu med min sheltie på 1 år. Vi har tränat korta pass ca 2 gånger i veckan nu i 2 veckor.
Bara med 2 pinnar och vi tränar från olika håll och olika sidor.
Det känns som att mer träning behövs på 2 pinnar innan vi går vidare.
Nu till min fråga: Hur många repetitioner tränade ni på 2 pinnar innan ni gick över till nästa steg?
Min sheltie kan också tappa intresset om träningen står kvar i samma steg för länge.
Jag har ingen erfarenhet av agility.
Så jag hoppas att någon annan kan hjälpa dig!
Men jag kan tipsa om ett par tjejer som gör bra instruktionsvideos, bland annat för agility:
Där kanske du hittar något om slalommetoder :)
Nu har jag själv inte lärt in någon av mina hundar med 2x2, men slalom är ett hinder oavsett metod som snabbt blir "tråkigt" för hunden. Jag har alltid gett mina lärlingar det rådet att sluta då det går som bäst, sluta aldrig då man har tränat så pass att det börjar gå sämre igen. Alltså i träningen inte nöta på då det går bra utan sluta då fast det bara blivit två gånger så ni bibehåller det roliga i träningen, sedan kan man ju träna flera gånger på ett pass bara man gör annat mellan.

#2 Ja, det får nog bli väldigt få upprepningar och mycket lek emellan!
Med vilken metod har du lärt in och har det gått bra?
Spännande! Något bra tips på att träna från slalom mellan benen till riktigt slalom?
Har som sagt tränat in slalom med min sheltie så att han kan gå slalom mellan mina ben, medans jag går frammåt, så momentet i sig är inte obekant. Men hur kan jag bäst "vänja över" honom till ett riktigt slalom? Han är mycket snabblärd och han älskar att jobba, tog inte många repetitioner innan han kunde slalom…
NinaToy: Ursäkta att jag kapade din tråd lite!
#3 Det som jag tycker har fungerat bäst för mej och mina hundar har varit "nätet" mellan pinnarna som gör att hunden inte kan lära sej det fel, så har jag börjat med bara halva slalomet alltså 6 pinnar. Så har jag även lärt in slalom med den gamla metoden att med handen och godis/leksak visa med handen hur den ska gå, det kräver dock mycket teknik och bra tajming och går lätt fel som i sin tur betyder det tar längre för hunden att lära sej slalomet.
Men rekommenderar dock korta men fler pass så blir det mycket roligare för både dej och hunden =)
#4 Eftersom han har in rörelsen redan så skulle jag allra först pröva se vad han gör på vanligt slalom (dock bara 2-4 pinnar till en början). Många gånger förstår de redan att det är som slalom mellan benen fast pinnarna är fasta. Det man kan behöva träna lite är att svängen mellan pinnarna är tightare än mellan benen.
#5 Okej, jag ska definitivt testa det… I förebyggande syfte har jag faktiskt tränat att gå ganska korta steg så att svängarna ska bli ganska tighta, men jag ska plocka fram lite pinnar och se hur han tar sig an uppgiften
Tack för tippset!