Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1755 ggr
Cassii
0

Vart bör man vara medlem?

Lite konstig rubrik kanske.. Men vart anser ni att man som sheltie ägare, vilka klubbar eller så ska man vara medlem i? (sssk.org, shu.se) mfl? Behöver hjälp då jag inte vet vilka jag bör bli medlem i Skrattande

PetraKarin
0

Ja det är en bra fråga. Finns ju massor av olika och innan jag skaffade hund funderade jag jättemycket på det.

Jag började med att gå med i SHU. Nu vet jag inte hur gammal du är, men upp till 26 år får man vissa förmåner och upp till 18 år ännu fler. (Alltså vissa andra medlemsskap som ingår m.m.)
Jag är över 18 så för mig ingår medlemskap i en specialklubb och jag valde SBK eftersom jag vill kunna gå kurser hos dem och utnyttja deras träningsanläggning m.m.
Jag trodde att man genom att vara medlem i SHU automatiskt blir medlem i SKK men det gäller inte om man är över 18 så jag funderar på att när det är dags att förnya medlemskap gå med i SKK istället och betala SBK-medlemskapet separat.

Jag har även blivit medlem SSSK eftersom jag är intresserad av rasspecifik information och aktiviteter. Och för att jag vill stödja rasklubbens arbete.

SKK-medlemsskapet har man väl framför allt nytta av om man vill delta i officiella utställningar och tävlingar, eller om man vill börja avla.

Kanske inte var något direkt svar men läs vad du får genom de olika medlemskapen så får du väl känna efter vad du har nytta av.

SHU

SKK

SBK

SSSK

Cassii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Tack så mycket! Men nu undrar jag.. Vart får man reda på vart olika utställningar finns någonstans? Eftersom jag vill ställa min fröken i sommar.. Glad o detta är första hunden, så vet inte så mycket om sådant.. Oskyldig

PetraKarin
0

Det är min första hund också, så jag vet inte heller så mycket, speciellt inte om utställning.
Har folk omkring mig som jag får massor av tips och råd av tack och lov :)

Officiella utställningar i Sverige anordnas av SKK, de publiceras här.

Inofficiella utställningar anordnas av specialklubbarna, alltså brukshundklubbar, rasklubbar med flera. 
SSSK t.ex. anordnar ett par inofficiella uställningar varje år.

Jag vet inte om det finns något bra samlingsställe för inofficiella utställningar men ett tips om du vill vet lite mera och se schema för många av årets utställningar är att kolla in hundtwitter.

PetraKarin
0

Här fanns också lite information, man får skrolla ner förbi all reklam och animeringar för att se en lista på utställningar.

Cassii
0

Tack så jätte mycket! Glad

PetraKarin
0

Varsågod Skrattande

Kitten86
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Själv är jag bara med i SKK och via det medlemskapet får du ju hem tidningen hundsport. I den finns det ganska mycket information om framtida utställningar både officiella och inofficiella och både rasspecifika och "öppna" utställningar. Utöver det är jag med i min lokala kennelklubb, för kurser och träning etc.

Vart man "bör" vara medlem beror ju lite på vad man vill göra med sin hund. Så att man inte betalar medlemskap men inte får ut något av det!

Cassii
0

#7 Tack så mycket! Vill gå kurser med min, tävla och få reda på vart tävlingar arrangeras.. Om det finns något "läger" någonstans man kan åka på Skrattande O typ så..

Sbrodd
0

Hejsan. jag är medlem i Skk ( eftersom jag ställer ut min tjej) Sen är jag även medlem i Sveriges hundungdom, sssk och min lokalklubb. jag tycker man är med i mer klubbar än vad hunden ens kosta:P haha

För att hitta inoff utsällningar kan du gå in på rytterlings.se där finns massa, Du kan även kolla annonserna i Hundsport. Officiella kollar du på skk. även dessa står i hundsport.

på sssk.org hittar du även rasutställningar.

Cassii
0

#9 Tack så mycket! Skrattande Är ju så ny inom detta så det lär komma upp fler frågor med tiden Tungan ute

Kitten86
0

Så sant som det är sagt. Men även någon som jag som haft hund i många år lär mig nya saker hela tiden! Vi lär så länge vi lever, och vad vore livet utan just det - att lära sig nya saker och utvecklas?!

[sheltietjej]
0

Jag tycker du ska bli medlem i SHU och välja SSSK som specialklubb. Flört

Sbrodd
0

sssk finns väl inte med där? jag kunbde då inte göra de

SofieBroden
0

jag är medlem i skk,sbk,sssk :)