Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1988 ggr
[hehlenaaa]
0

Sheltie för mig? :)

Wow, vilken perfekt sida för just mig, vid just detta tillfälle!

Jag har länge funderat på att skaffa hund och då har tankarna pendlat mellan Sheltie och lapphund, i stort sett. Detta kommer att vara min första riktiga egna hund men jag är inte för dens skulle helt okunnig när det kommer till hundar eftersom vi haft jakthundar inom familjen, och jag har även haft möjlighet att träna med släkt och vänners hundar.

Mina planer är att till våren 2012 köpa en valp, och det lutar mot sheltie då. Jag har varit i kontakt med enstaka uppfödare och är fortfarande ganska säker på mitt val, men det är ju alltid bra att höra andras åsikter. Det jag hade tänkt med min hund är att träna lite lydnad och agility på brukshundsklubben, samt det vanliga då: promenera mycket i skog och mark, kanske åka lite skidor när hunden är nog gammal för att hänga med, och även prova på lite spår kanske. Samt en massa småpyssel, och har även funderat på att ställa ut kanske ?

Jag är inte ute efter någon brukshund eller så, utan en lagomt aktiv allroundhund att ha roligt med i många år framöver!

Det kanske är löjligt att jag redan börjar spekulera om detta nu, men jag gillar att ha god framförhållning :) Så vad tycker ni? Tror ni att sheltie kan vara något för mig?

PetraKarin
0

Välkommen hit Glad

Jag tycker att det är toppen att du börjar planera redan nu, det underlättar massor att vara väl förberedd och påläst.

Precis så som du tänker med aktivitet och annat tänkte jag också, därför blev det sheltie för mig. Plus den behändiga storleken då.
Jag ville alltså ha en allroundhund och arbetande hund i ett. Och en hund som kan hänga med över allt.
Så jag tror det kan bli super med shelite Flört

SheltieDog
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En sheltie verkar passa dig väldigt bra! Rasen älskar aktiviteter av olika slag och testar gärna på olika saker :), den är lagom stor och mycket praktiskt att ha med sig på exempel resan och dessutom älskar den att hänga med en vart man än befinner sig :). Jag stog för valet av ras för ungefär 3 år sedan nu och valet av sheltie har jag aldrig ångrat, rasen är verkligen en härlig hund!

Och det är väldigt bra att du börjar med valpplaner redan nu kan jag säga, vi stod på kö i en kennel i ett år eftersom det var så många som beundrade kenneln, men det var det helt klart värt!

MVH Eva, ägare av sheltien Elsa

[hehlenaaa]
0

Åh, vad glad jag blir!

Jag har som sagt varit i kontakt med uppfödare men det är svårt att veta vem som är bäst :) Om någon vet en bra kennel i norrbotten så kan ni väl skicka ett meddelande åt mig? Antar att man inte får tipsa om kennlar i såna här trådar.

Kommer nog att hänga på en del utställningar i sommar för att få lite mer kött på benen i sheltievärlden. I lördags träffade jag även på en kull med alldeles gudomliga sheltievalpar. Jag är kär! :)

Men sheltie är ju trots allt en vallhund- i vilken utsträckning? 
Jag skulle aldrig kunna tänka mig en bc tillexempel, men jag har fått uppfattningen om att shelties inte har lika mycket vall i sig?

SheltieDog
0

Det enda vallinstinktet min sheltie har visat är att hon vill "jaga" bilarna, cyklar… (sånt som rör sig snabbt). Detta har vi fått lägga ganska mycket tid på promenaderna MEN nu är det så mycket bättre som tur är! Nu vet jag inte riktigt hur det är med andra shelties. Överlag används ju inte sheltie lika mycket till att valla på riktigt nu mera, så jag tror det är som du säger att shelties inte har lika mycket vall i sig, men visst finns det där.

MVH Eva, ägare av sheltien Elsa

PetraKarin
0

#3 Precis som SheltieDog säger avlar man i princip inte på vall-sheltie i Sverige längre. Så många shelties har bara lite vall eller inget alls. Men det kan ju bli individer där det märks mer, men oftast går det att träna bort och ersätta med annan aktivering, om man gör på rätt sätt.

Annars finns en kul sport som påminner om vallning; treibball/bollvallning. Det hade jag tänkt försöka prova på med min när hon blir större och det kan alla hundar göra, även om de inte uppvisar någon vallinstinkt.

Nja tipsa om uppfödare får man göra, däremot är hänga ut och varna för specifika människor inte okej.
Men om man är osäker kan man ju skicka ett PM, då blir informationen man delar inte offentlig.
Jag känner främst till uppfödare här i västra distriktet men ta god tid på dig att lära känna de uppfödare du funderar på och det går ju alltid att höra sig för med andra människor som är engagerade i rasen, om du ska på utställning och kolla t.ex.
Ett tips är att gå in och kolla vilka som finns registrerade hos SSSK. Finns uppfödaren nämnd där och är registrerad kennel hos SKK är det ju ett bra grundstöd även om det så klart aldrig kan vara en garanti. 
Gå in på norrbotten-distriktets hemsida och kika så kanske du även kan hitta lite träffar att gå på. Träffar brukar vara öppna för alla och om du är osäker behöver man ju inte äga sheltie för att bli medlem ;)

[hehlenaaa]
0

Måste bara säga tack för era svar!

Har kollat runt på uppfödare och mailat runt lite, trots att det är över ettt år kvar tills jag har möjlighet att skaffa hund! Skall även besöka en inoff utställning i helgen, hörde att några sheltiesar skulle vara med :)

ahlbergaren
0

hej! Vad kul att du planerar att skaffa sheltie :)  Det är en underbar ras som passar till nästan allt.

Det är som sagt väldigt olika från individ till individ dethär med vallningen. Uppfödaren (om det är en bra sådan) känner ju sina hundar och kan vägleda dig i val av valp. Min sheltie kommer efter en mamma med mycket vall i sig och det märks också väldigt tydligt på honom att han behöver valla för att bli riktigt tillfredställd, därmed inte sagt att han inte går att leva med om han inte får valla :P sheltien avlas ju trots allt inte som "vallhund" längre :)

Lycka till!

SofieBroden
0

det är inte löljigt att vara ute i god tid och planera. önskar att fler hundägare tänkte en eller två gånger extra innan de skaffade hunden.

Väljer du sheltie kommer du inte bli besviken (med risk för att vara partiskSkrattande ) valde själv sheltie som min första egna hund för 2 år sedan. nu äger jag två och ångrar inte en sekund :)

Kitten86
0

Håller med om att det är jätebra att vara ute i god tid och planera sitt valpköp väl. Att man läser på sig om rasen och hittar precis "rätt" hund, en valp efter de föräldrar man finner har ALLT som man vill ha i sin egen hund.

Är själv inne på min första sheltie, även om jag haft hund länge, och ångrar det inte en sekund. Rasen passar mig utmärkt! Är precis som du "hehlenaaa" igång och spanar lite efter en uppfödare som jag vill skaffa min nummer två ifrån i framtiden (om ett/två år).

Sheltien är sannerligen en allroundhund och passar till allt. Fördelen, tycker jag, är att den alltid kan vara med. Den har päls så att den kan vara ute i alla väder och generellt temperament och vilja att arbeta och vara med på de äventyr du är ute på.

[hehlenaaa]
0

Det känns bra att ha något att se fram emot och planera- men samtidigt känns det lite vääl länge kvar. Men då har jag ju bara större förutstättningar att verkligen vara förberedd och verkligen känna att allt är rätt, inte för att jag tycker att det är dåligt att ha kortare tid på mig- men ni förstår mig säkert.

När det börjar närma sig hade jag tänkt titta närmare på om jag vill ha någon speciell linje, jag är inte så insatt i det ännu. Men jag är helt säker på att det är Sheltie jag vill ha nu och det känns bra. Någon som har något tips på Litteratur jag kan beställa?

PetraKarin
0

Jag har ett par boktips.
Flera av dom har jag läst själv och andra är sådana som andra rekommenderat och jag planerar köpa.

Sjukt inte hunden/Don´t shoot the dog

Shetland Sheepdog

Stora boken om att skaffa och leva med hund

Klickerglädje

Kontaktkontraktet

Beteendeboken

Känn din hund – och dig själv

The behavioural biology of dogs

Är det något särskilt du vill läsa om?

[hehlenaaa]
0

Tack för tipsen!

Har kikat på länkarna och alla såg intressanta ut, blir väl att beställa hem eftersom. Främst hade jag velat läsa någon bok speciellt om Shetland Sheepdog, eftersom jag föredrar att läsa böcker framför att läsa på datorn- och den boken du tipsade om där uppe såg bra ut.

Men sen vill jag ju självklart läsa allt jag kommer över så att jag får bredare kunskap och är väl förberedd inför nästa år =)

Ressu
0

Jag kan varmt rekommendera Stora boken om hundar den har superbra tips och många tänkvärda saker angående träning, första hjälpen osv.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus