Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettagility-freestyle-mm
Läst 1556 ggr
PetraKarin
0

Tass eller nos

Jag och Ilsa har tröttnat lite på vår vardagliga träning så jag tänkte att vi ska klicka in lite saker för skojs skull.

Targets tänkte jag att vi ska börja med och jag har en target stick som hon ska få lära sig att sätta nosen emot och följa.

Vi ska även klicka in post-it lappar som targets.
Det är här jag behöver lite tips.
Kan man lära hunden att både ta tass och nos mot samma target, vid olika tillfällen?
Eller bör jag ha olika targets för tass och nos?
Om jag vill klicka in en target för att senare kunna överföra det till att få henne att stänga skåpsluckor och dylikt, bör hon då använda tassen eller nosen?
Jag har sett flera hundar göra detta med nosen men det kanske blir för tungt för en liten sheltieflicka. Är det någon som har lärt sin sheltie att stänga lådor och luckor?

Ressu
0

Jag kan inte se att det skulle vara några problem att använda både nos och tass på samma target, bara du är nog med att använda helt olika kommandon så hon förstår.

Jag skulle lära mina att stänga med nosen för det borde inte ta lika hårt på hunden som att stänga med tassen.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Cocos82
0

Jag skulle använda mig av olika targets för tass och nos. Normalt sett så sätter man inget kommando på just targets då de är ett hjälpmedel för att lära in. Då blir targeten i sig en signal om vad som förväntas av hunden. Använder man då både nos och tass på samma blir det förvirrande.

Men det är mina tankar kring det hela. Alla gör så klart som de finner bäst för sin hund och sig själva. Glad

PetraKarin
0

#1 Men jag vill nog inte sätta kommando mer än att kanske peka om det behövs.
Då ska jag sikta på att stänga luckor med nos. Klarar hon inte det kan man ju prova med tassar istället om jag ändå lär in två olika targets.

#2 Det var precis så jag tänkte. Vi gjorde ett förstapass nu och jag har bestämt mig för att använda vanliga post-its till tass och bokmärke post-its till nos. Jag började med tass.

En slutsats jag kunde dra av det här lilla träningspasset är att jag nog är lite kass på att shejpa. Hon ville inte göra något utan att jag visade henne, men när hon trampade på lappen utan att jag pekade fick hon extra mycket belöning så då gjorde hon det fler gånger :)
Tur att jag har vänner som är duktiga på att shejpa och att jag ska på kurs där detta ingår :)

[Malin3033]
0

Ronja stänger luckor med två tassar, hon liksom ställer sig på bakbenen och sen trycker igen den med framtassarna. Men hon kan stänga med nosen också, det var det hon lärde sig först. Sen råkade det bara bli så att hon ändra beteende :p

PetraKarin
0

#4 Hehe okej vad roligt :P Att hon själv tog det initiativet. Huvuduppgiften utförs ju ändå så vägen dit är väl oviktig :)