Färgfunderingar
Hejsan!
Blue merle är en superfin färg tycke rjag :)
Hur avlar man fram den? En sobel och trefärgad? Eller sobel och blue merle?
Något speciellt man bör tänka på med den färgen?
Ja visst är blåa shelties vackra!
En blue merle får du fram genom att para en blue merle och en trefärgad.
Ja det finns lite att tänka på, i alla fall om man ska avla, eftersom merle-genen är dominant och dubbelt merle ofta är knutet till ögon-, öron- och hudsjukdomar.
Så att para två merle är big no no.
Man ska heller inte para en sobel och en merle. Det också eftersom merle är dominant. Kruxet med sobel och merle är bara att en hund som har rött recessivt (t.ex. sobel) generellt inte visar merle. Det kanske syns vid födseln men sen försvinner ofta de tydligt synliga tecknen på att hunden är merle. Därmed blir risken stor att man parar två merleanlag och får dubbel merle valpar som är sjuka (och fula enligt rasstanard för alla raser som har merle, i och med för mycket vitt).
Du kan läsa mer på de här länkarna:
http://sssk.org/
-> avel -> färggenetik
http://hundgenetik.blogg.se/2010/november/dubbel-merle.html
Som PetraKanin skrev så kan man para blue merle + trefärgad för att få fram blue merle. Man kan också para svart-vit med blue merle. Men som sagt, aldrig sobel + merle eller merle-merle. 
#2 Just det, svart-vit glömde jag. Bra att du la till det 
Dock är ju sv väldigt ovanlig färg så det vanligaste är att man ser en parning mellan en blm och en trf.
Kombinationen Bi-blue x trefärgad kan också kan ge blue merle:).
Tackar :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Precis blm kan paras med antingen trf eller sv! Kom på mig efter att jag läste tråden förra gången att man kan para med s/v, men glömde lägga till det…. Såg att Starfall påmint om detta, och visst är sv ovanligt så oftast sker ju parning mellan tfr och blm.
Så om man har en blm tik så bör den paras med antingen sv eller trf och kan då ge blmvalpar.
En sobel kan paras med sv och trf men då blir det inge blmvalpar.
Fattat rätt? :)

Du kan para Sobel med Blm men bara Blm valparna i en sådan parning kan gå i avel. Registreringsförbud för avkomma efter två blue merle färgade hundar samt avelsförbud för sobelfärgad avkomma efter blue merle färgad hund parad med sobelfärgad hund. Gäller fr o m 1998-01-01.
#7 Precis.
biblu/Blm - sv/trf ger blm ,bi-blu, sv, trf
sobel - trf/sv ger sobel, trf, sv
Rätta mig någon om jag har fel nu.
Det är helt rätt PetraKarin, de kombinationerna du skriver kan ge det du skriver, fast vad de lämnar beror lite på vad föräldrarna bär på som inte syns (t.ex kan soblar vara sobeldominanta och inte ge annat än sobel fastän man har sv/trf partner).
Man kan tillägga också (fast det rör ju inte blumerle) att sobel-sobel kan ge sv eller trf beroende på vad som ligger bakom genetiskt.
Okej tack för all er hjälp :)! Nu är jag lite klokare!
#10 Tack för tillägget 
Ja det är ju mer komplicerat än vad föräldrarna visar, vilka gener de bär på spelar roll och det är ju inte alltid man kan se eller säkert räkna ut det.
#8 Vad bra att du skrev det, jag vet att det var så förr men var osäker på hur det var i dagsläget. Funderade just på det häromdagen, då jag fick frågan, men kollade aldrig upp hur det nu är.