Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 5318 ggr
TheLook
0

sheltie öron

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vid vilken ålder brukar öronen på en sheltie vara "färdiga"? Vet att det på Schäfer valpar kan lägga sig lite just under perioden när dom tappar tänderna, är det samma på sheltie?

Kanske någon som har bilder på sin sheltie när den va ca 12 veckor och sedan när hunden var vuxen och öronon "färdiga" så man kan se hur dom blev, förutsatt att man inte fixerat öronen. Men har man det kan man ju också lägga in bilder och skriva att man fixerade dom för att få dom bra.

Ressu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är vid tandlossningen de får grunden om vi säger som så. Det är då de börjar resa sej om de gör det.

Jag har fått det tipset att börjar öronen se lätta ut så smörj in med glycerol så mjuknar örat upp och det hålls det såkallade vecket på det.

Mitt tips är dock att ALDRIG låta ett öra vara rest en hel dag. Bifogar bild av Kiira vid 12 veckors ålder och då hon är 16 månader.
Jag har smörjt med glycerol och så har jag för säkerheten haft de fixerade då hon var yngre, dock ingen längre tid.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

TheLook
0

Tack så jätte mycket för ditt svar :D

Min valp är 12v idag och jag tycker hennes öron ser lite tunga ut. Men är ju helt grön inom detta och väldigt nojig Flört Hennes mamma har lite tunga öron så vill ju inte hon skall få det. Dom sitter bra uppe på huvudet och viker framåt men skulle vilja dom ställde sig mer upp, men det kanske kommer. Kan lägga in en nytagen bild på henne i eftermiddag, så kan ni se själva. 

Vilken super söt tjej och sådana underbara färger hon har!

emma93
0

Som jag har upplevt det så fungerar Sheltieöron ungefär som på Aussies och BC, förutom flying-nun-öronen som jag inte sett på Shelties (det kanske finns, men jag har inte sett det). Har du både BC eller Aussie (nånstans klingar en klocka att du har Aussie då jag själv haft det förr:)).

Vad kul att du skaffat dig sheltie. Hon är bedårande!
/emma93

TheLook
0

Det stämmer att jag hade Aussie en kort period, det slutade tyvärr inte lyckligt. Min mamma har Aussie nu och det mest önskvärda på Aussien är ju lite tyngre öron än vad sheltin har, dom skall vika framåt vara lite lyfta men inte så mycket som önskas på Sheltin. Det är ju inget fel om dom har "sheltie öron" men lite tyngre öron är mer önskvärda. Sedan tycker jag faktiskt sällan man ser dom där perfekta öronen på aussies, lika vanligt dom har flying-nun-öron eller för tunga.

Vad det gäller mina BC är det nog på grund av dom jag är så nojig Cool Jag har aldrig brytt mig i fixera öronen på dom eftersom det är av mindre eller kanske jag skall säga ingen betydelse vad dom har för öron. Men jag tycker det är så jätte fint med dom där riktiga Collie öronen på en BC, men trotts att jag nu haft en del BC har jag aldrig fått någon med dom (för mig) perfekta öronen…. Antingen är dom för tunga, sticker ut på sidorna eller står upp. Men men jobbar gör dom i vilket fall Flört

emma93
0

#4 Det var ledsamt att höra att det ej slutade lyckligt med Aussies.

Jag tänkte mest på att det är samma förfarande på Aussies och Sheltie (inte att de skall se likadana ut, då sheltieörat skall vara mindre i förhållande till huvudet även om mängden tipp kan vara densamma i båda raserna) om de har för tunga, eller för lätta öron, och att de brukar resa sig i samma ålder och vara "färdiga i samma ålder" men gärna flärpa iväg igen under löp. Hanars öron reser sig gärna också när hormonerna strömmar till när det finns löptikar.

Lite intressant med sheltieöron är att det står följande i Engelska standarden (dvs hemlandets): "EARS: Small, moderately wide at base, placed fairly close together on top of skull. In repose, thrown back; when alert brought forward and carried semi-erect with tips falling forward."

Dvs, halft resta öron skall de ha enligt engelsk standard.

I svensk standard står det:"När hunden lystrar förs öronen framåt och bärs resta med framåtvikta tippar." Det anges alltså inte hur mycket som skall tippa. Jag har för mig att det tidigare angavs en tredjedel, men jag kan ha fel. Och om det stod så tidigare så har det i alla fall ändrats.

I norsk standard står det:"I hvile legges de bakover; når hunden er oppmerksom, bringes de fremover og bæres halvt stående med fremoverbøyde øretipper."

Så även där anges halvt tippande.

Ressu, vad står det i finska rasstandarden?

/emma93

[Malin3033]
0

Sheltiens öron ska tippa 1/3 av örat. Ronjas är "vikta på hälften" och därför för tunga, men hellre det än ståöron (a)

Ressu
0

#2 Tack =)

#5 I Finska rasstandarden står det (översatt från finskan):
Små, måttligt breda vid basen, högt relativt nära varandra placerade, bärs i halvupprät position. Öronens topp skall vara framåtvikna.

// Ressu
kennel Westtorpets

Kitten86
0

#6  Förr sas det väl att de skulle tippa 1/3, men att det sedans togs bort och att det nu bara står :"När hunden lystrar förs öronen framåt och bärs resta med framåtvikta tippar." Numer anges väl inte någonstans hur mycket av öronen som ska tippa?

Sverige, Norge och Finland bverkar ju iaf vara överens, även om de uttrycker det lite olika.

emma93
0

#6 Jag kan inte hitta i den engelska rasstandarden att det skall vara 1/3 tipp. Utan bara att de skall vara halvt resta och att toppen skall tippa.

Däremot finns det i det svenska raskompendiets kommentarer från 2006 (och även tidigare) angivet 1/3. Den senaste upplagan har jag tyvärr inte. Förr kunde man se "the elaboration of the breed standard ESSC" på nätet men nu finns den bara att köpa, så jag hittar den inte nu tyvärr. Kanhända står det angivet i detalj bättre där. Jag har den på dvd så jag får kika på det senare och se vad som sägs exakt där.

Jag vet ju att 1/3 tipp anses vara korrekt här i Sverige, men det kom för några år sen upp till diskussion att det standarden i Norge och Sverige ej skrev samma sak och att halvrest gick att tolka på olika sätt. Vissa tolkade det som att halva örat skulle vara tipp och andra att tippen skulle vara halvt rest (dvs ej tippandes rätt ner, nervikt). Kikar jag på bilder på korrekta öron i raskompendiet och jag tolkar det som att tippen både kan vara halva örat och en tredjedel, men att den skall vara halvrest.

Är det fler än jag här som har raskompendiet från 2006 eller senare? Ni som har det, hur ser ni på det på de bilder som visar korrekta huvuden och öron?

Har du hittat det skrivet 1/3 någonstans Malin3033 eller är det domare som sagt det till dig?

Tycker det är jätteklurigt och det var ju inte längesen vi hade en annan tolkningsfråga kring standarden (då rörde det svart grundfärg) här på forumet. Klurigt men jätteintressant och lärorikt.

/emma93

medde
0

#6 Nu har jag i en lång tid letat runt på alla möjliga olika sidor för att finna den skrivna rekomendatioen 1/3 utan att finna den. Var finns detta att läsa? Har du en länk till en sida skulle jag bli tacksam om du kunde hjälpa mig med att lägga in den länken här.

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ressu
0

Har sett att i många rasböcker (bl.a Alla världens hundraser) står det att 1/3 del ska tippa, men har ännu inte hittat det in nån rasbeskrivning så det är ju ganska knepigt =)

// Ressu
kennel Westtorpets

medde
0

#11 Tack Ressu. Det var väl lite mer i rasbeskrivning eller liknande jag sökte efter.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

emma93
0

Har kikat på dvd'n som jag nämnde ovan nu, men det sägs inget annat än semi-erect där heller. Ingen annan som har nån referens att dela med sig av? Tycker som sagt att detta är klurigt.

Denna kommentar har tagits bort.
emma93
0

Dubbelpost

PetraKarin
0

Jag hittade något som är i närheten. På SSSKs hemsida under skötselråd står: "men när valpen växer ändras öronställningen successivt. Öronen reser sig mer och mer, för att i bästa fall slutligen intaga den korrekta ställningen där 2/3 av örat är upprättstående och den översta tredjedelen framåttippad. Problemet är att ofta reser sig öronen för mycket och blir ståndöron."

Men detta är ju inga officiella regler, bara råd.

I rasstandarden på samma hemsida står dock endast : "Öronen skall vara små. De skall vara måttligt breda vid basen och sitta tämligen tätt på huvudet. I vila bärs öronen tillbakalagda. När hunden lystrar förs öronen framåt och bärs resta med framåtvikta tippar."

TheLook
0

#9 Beställde ett raskompendium som jag fick igår så det bör ju vara uppdaterat där står det:

Ett perfekt öra har ett tydligt veck, så att ungefär en tredjedel av öronlappen tippar nedåt-framåt.

PetraKarin
0

#17 Se där!

emma93
0

#17 Då står det samma sak som i den version jag har, om det står under kommentarer, dvs inte i själva rasstandarden.

Om man kikar på s.6 och 7 i raskompendiet är det två helsidor med rastypiska hundar med korrekta öron. Jag tycker att det ser ut att variera hur stor den vikta tippen är i förhållande till själva örat. 2-3 st av de 10 hundarna på bild verkar ha 1/3. I alla fall såsom det ser ut. De andra har något större del av örat tippat.

Jag skulle så gärna vilja få fatt i ESSC's elaboration of the breed standard i text. Jag antar att det är den som läses upp på dvd'n jag har, men skulle ändå vilja se det i text.

Jag personligen tror att öron som har något mer än 1/3 tipp också är korrekta. I alla fall när man studerar bilder på korrekta öron.

emma93
0

Nu har jag hittat följande länk från hemlandets rasklubb. Dock från 1989. http://www.aneirin.com/files/AneirinSiteImages/The_Shetland_Sheepdog_Standard_-_An_Elaboration__ESSC_.pdf

Jag hittar inte nåt ang storleken på tippen, men noterat är att tippen inte skall hänga tätt/tungt ner utan mer framåt i en båge om jag läste rätt, för att det inte skall bli för likt t.ex ett terrier öra.

Jag skall beställa senaste utgåvan från ESSC då det ju blivit ändringar i standarden nyligen. Återkommer här när jag fått den.

/emma93

PetraKarin
0

#20 Intressant!

Ressu
0

#20 Tack för länken! =) Den ska jag sätta mej ner och läsa genom då tid ges =)

// Ressu
kennel Westtorpets

TheLook
0

#19 Nej det stämmer det står ju inte under rasstandard utan under kommentarer, men det står ju också: Ett perfekt öra ….. Det skulle jag tolka som att det är ideal men skulle det vara lite tyngre eller lite lättare är inte det att betrakta som något fel utan även det är helt okej. Men det är ju så med hundar och avel att man stävar efter ett ideal, men det går inte föda upp den perfekta hunden utan man får försöka hamna så nära som möjligt. Glad

emma93
0

#23 Ja precis, håller med. Bara klurar på var det som står i kommentareni Svenska raskompendiet kommer ursprungligen, dvs varifrån 1/3 kommer ursprungligen. Det borde ju finnas omnämnt nånstans i hemlandet.

PetraKarin
0

#24 Väcktes en detektivådra i dig av den här frågan emma93? Tungan ute

emma93
0

#25 Ja verkligen:), jag tycker att det är jättespännande när det kommer upp saker som får en att börja fundera.:) Många saker bara finns med en sen man började med hund (man har hört av det av andra, man har läst sig till saker etc), men man kanske inte riktigt har reflekterat över varifrån ursprunget finns. Så jag tycker att det är jättekul att lära mig mer och rota lite djupare. Lite nördig, jag vet:-P Kommer det sen till genetik så är jag än mer nördig, men det skall jag bespara er i denna tråd;).

PetraKarin
0

#26 Jag tycker också sånt är jättespännande och har fått upp ögonen för genetik (och utfodring) efter en av kurserna jag läser.

emma93
0

Redan igår kom beställningen från England hem:): "Standard of the Shetland Sheepdog, an elaboration, the English Shetland Sheepdog Club".

Jag har inte läst hela häftet, utan bara avsnittet om öron och det står inget om hur mycket av örat som skall tippa (om jag läser rätt) utan det som trycks på är placeringen av öronen och hur tippen faller. Om någon vill så kan jag citera det på engelska senare? Vi kanske tolkar det olika.

/emma93

PetraKarin
0

#28 Ja det vore jätteintressant!

Denna kommentar har tagits bort.
Ressu
0

#28 Mycket gärna får du citera det då du har tid =)

// Ressu
kennel Westtorpets

emma93
0

Först själva texten ur standarden i fet stil och sen följer kommentarerna:

EARS: Small, moderately wide at base, placed fairly close together on top of skull. In repose, thrown back; when alert brought forward and carried semi-erect with tips falling forward.

These standard requirements are reasonably explicit and it should be noted that the ears should be placed FAIRLY close toghether on top of the skull. While low-set, obliquely carried ears are obviously ugly and faulty, ears that are placed VERY close toghether can give an uncharacteristically sharp expression. Sheltie ears are NOT required to be "bang on top - practically touching" as sometimes descrinbed with misplaced enthusiasm.

In case a change of a single word in the Standard should cause uncertainty, ("falling" has replaced "dropping" forward) it should be mentioned that the ears should curve gently over rather than appearing to drop sharply from a crisp crease. The latter carriage is another feature likely to give a sharp, terrier-like expression. The tips of the ears should point forward and not to the side. Ears which are placed low on the side of the head can make the skull look broad, and heavy ears detract from the desired expression.

The character and appeal of the breed, including its essentially sweet, alert yet gentle, expression are so dependent on the ideal combination of the eyes and ears with the head properties, that all the remarks appearing under these headings must really be read and considered as parts of a whole.

Sista meningen är nog en kärna i det hela, dvs att man skall se till uttrycket som bildas av ögon, öron och huvudet tillsammans.

/emma93

PetraKarin
0

#32 Ja precis, man kanske ska tolka det som att det är uttrycket som är det viktiga och inte exakta mått och avstånd.

Jag kom och tänka på en annan sak. Det står ju faktiskt the tip of the ear. Det kan man ju tolka som en tredjedel, för tippar halva örat är det ju inte toppen av örat utan mer.

emma93
0

Jag tror som du #33 ang att uttrycket är viktigast.

Ang tip och the ear. Jag tycker nog att även halva övre delen av örat är toppen på örat, för den andra är ju "botten" på örat:). Och även 1/4 är ju toppen på örat så länge man pratar om den övre delen. Så det är svårt att läsa in att det skulle vara just 1/3 tycker jag.

/emma93

PetraKarin
0

#34 Haha det har du ju rätt i. Allt som är mindre än hela örat kan ju räknas som toppen beroende på hur man ser det. Tungan ute

emma93
0

#35 Ja det är verkligen inte lätt detta med att tolka standarden. Det är nog inte helt enkelt att vara domare, när det kan tolka saker olika och när det dessutom står en annan sak i något lands raskompendium (fastän det ej är hemlandet). Man får förståelse för att samma hund kan få olika kritiker.

Tyvärr får man ju inte scanna och lägga upp bilder ur publikationer, annars hade jag gärna lagt upp bilderna i Svenska raskompendiet.

emma93
0

Skrev lite olyckligt. Menar inte  "tyvärr" i den mening att jag inte tycker om den lag som finns:-P. Det tycker jag är bra. Menar "tyvärr" kan jag inte lägga upp dem på det sättet. Tror inte de finns att finna på nätet heller.