Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 2018 ggr
[hehlenaaa]
0

Miljöträna Sheltie

Hur gick ni till väga när ni började miljöträna er valp?

Började ni direkt och var det svårt att hitta balansen mellan lagomt och för mycket, så att man inte skrämmer valpen?

PetraKarin
0

Ja det kan vara svårt att hitta balansen ibland.
Men om du anpassar det efter din valp och ser på hur den reagerar tror jag att det ska gå bra.
Och viktigt är att altid vara lugn och positiv, blir du rädd blir valpen rädd, daltar du och tröstar valpen tar valpen det som att du också tyckte det var skitfarligt. Jag brukar låtsas som ingenting om min blir rädd för något, i de flesta situationer hjälper det och hon avreagerar på ett par sekunder.
Uppmuntra valpen att undersöka saker och leta sig framåt i miljön.
Jag får visserligen träna på att inte dra i kopplet nu men å andra sidan har jag en glad och framåt ung tjej som alltid är skitglad när det är dags för promenad oavsett vart vi är och som gärna undersöker nya platser.

Jag var väldigt angelägen om att börja miljöträna direkt eftersom.
I och med att min valp föddes på landet och jag bor mitt i stan räckte det att vara utanför huset som miljöträning den första tiden.
I början var vi bara utanför på gräsmattan och tittade på allt folk, alla hundar, tittade på fotbollsplanen och lyssnade på trafiken.
Vi har trafiken och ica på andra sidan huset, jag märkte att vi gick för fort fram med första promenaden i trafikenn, hon blev rädd så jag fick backa. Då tittade vi på vägen på håll ett tag sen gjorde vi promenaderna närmre och närmre tills vi kunde promenera i trafiken.
Nu kan hon promenera i Nordstan (köpcentrum i gbg) utan problem men där bär jag henne ändå eftersom hon inte går perfekt vid sidan och jag är rädd för att hon ska bli trampad på. 
Spårvagnar och bussar är fortfarande läskigt men tar vi det lugnt går det bra, det är väl egentligen en ganska klok rädsla Flört
Nej skämt och sido, jag jobbar på att få mer positiva känslor inför stora fordon.

Något som det blivit sämre av är miljöträning på landet. Vi promenerar i skogen en del och på så sätt har hon fått se hästar men vi ska göra en utflykt så att hon får se hagar, traktorer och får m.m.

Socialträning har jag också jobbat en del på.
Här är folk rätt så respektlösa och tar gärna tag i, går fram till och släpper fram sina hundar utan att fråga. Det finns till och med folk som inte skulle tveka att lyfta upp en främmande hund utan att fråga. (Ja det har jag varit med om med min stackars tjej.)
Så jag försöker vara noggrann med vilka hon hälsar på, både människor och hundar, och framför allt med att vi inte behöver, eller ska hälsa på alla.
Vi är inte isolerade utan umgås ofta med andra människor och hundar så vi har ju inget behov av att hälsa på alla. Tyvärr tar vissa illa upp när man inte vill att valpen ska vara allmän egendom men man får lära sig att stå på sig i sådana situationer.
Det skulle vara väldigt problematiskt om vi hälsade på alla, en promenad i mitt område skulle säkert ta två timmar istället för en kvart, här rör det sig alltid folk och hundar.
Dessutom tror jag att det är svårt att lära en hund att inte springa fram till främmande människor och hundar om den får hälsa på allt och alla när den är liten.

NinaToy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag började direkt när min valp kom hem (efter ca 2 dagar hemma).
Jag gick efter "valpens 8 gyllene regler", som har att göra med att valpen ska gå på minst 8 olika underlag, träffa minst 8 olika människor, hundar, osv.
Fram till Holley var 12 veckor gick vi inte några direkta promenader, vi busade mest, koppeltränade lite framför huset, och åkte på utflykter (tex stranden, stan, skogen, bilträff, stall osv). När vi varit och miljötränat en dag så blev det vila hemma andra dagen (bara lite klickerträning kanske).

Det jag också var noga med var att när vi kom till nya ställen så stressade jag inte på något utan vi satt bara och tittade på i valpens egna tempo, tex på brukshundklubben tittade vi bara på en stund när andra tränade.. Vi tränade mycket avslappning på filt på nya ställen också, det har jag fått igen nu när hon är äldre och kan slappna av var vi än är nästan :) Socialträning blev mest på valpträffarna med andra shelties och på valpkursen då människorna var vana vid hundar där.

Ressu
0

Här har vi oxå börjat med miljöträningen direkt då valpen har fått förtroende för matte/husse. Det brukar variera från 0-4 dagar för man märker att valpen tyr sej till en och tar stöd.

Då man har förtroendet är det väldigt enkelt att börja vänja valpen vid olika situationer och valpen kan lita på att matte/husse inte skulle göra något för att skada den.

Vikitgaste är att man håller koll på sin valp och inte pressar den utan låter den vänja sej i sin takt.

Jag har inte direkt velat utstätta mina valpar för många okända hundar före den har fått de vaccinationer som den behöver för fullt skydd, men människor och hundar som inte åker runt så mycket på utställningar och tävlingar har de alltid fått träffa och nya människor. Bekanta har fått lära sej kolla tänder och sånt för att vänja valpen med både domare och veterinärresor =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Kitten86
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag började också att miljöträna direkt. Han fick bo in sig här hemma i två dagar och lära känna familj och omgivningarna. Lite mer halsband och koppelträning hemmavid blev det också. Och massor med lek och bus!
Då han är uppväxt på landet och jag också bor på landet så ville jag utsätta honom mer för stadsmiljö. Så efter ca två dagar åkte vi in till staden. En lite mjukare start genom att åka till djuraffären och köpa/testa ut ett nytt halsband, alla i personalen äslskade honom och ville komma och klappa. Så klart blev det en del gottis! Därfter fösökte vi åka in till staden och titta på folk och upptäcka nya miljöer ett par dagar i veckan. Sen fick han leka med lite olika valpar och hundar som vänner och bekanta had/ hare (olika kön, storlek/raser, åldrar etc).

Vi renoverade även lite i huset när han kom hem så det blev automatisk djurträning (han sov igenom rivning och hammring etc) så han har inga problem med sånt.