Er sheltie rasen for meg?
Hei alle sammen!
Kom over denne siden nå ikveld og her ble jeg sittende. Masse informasjon om rasen for en som er nysgjerrig. Jeg har tenkt på å skaffe en sheltie som hund nr2.
Fra før har jeg en whippet hannhund på 3,5 år. Er veldig fornøyd med den rasen også, men jeg savner en hund som er litt mer aktiv, mer interessert i meg og å trene, og som liker å LEKE! Jeg savner en hund som faktisk løper etter ballen/kongen når du kaster istedet for å se dumt på deg. En hund som liker å ha en liten drakamp og som godt kan belønnes med lek under trening. Er da sheltien rett rase for meg?
Jeg har inntrykk av at det desverre er en del nervøse eller pysete shelties der ute og det vil jeg helst styre unna, så min søken etter oppdretter har allerede startet og jeg prøver å orientere meg i miljøet her hjemme i Norge. Det blitr nok ikke valp før om et års tid, men som sagt vil jeg starte i god tid med å finne rett hund.
Noen andre tips eller ting man bør vite om sheltien?
Hejsan och välkommen hit! =)
Det låter absolut som om en sheltie skulle passa dej! Det du skriver är tyvärr sant att en del är försiktiga och reserverade, men jag skulle nog säga att en största delen är framåt, fulla av leklust och ivriga att lära sej. Jag skulle råda att om bara möjligt åka ut till uppfödaren och träffa tiken som ska ha valpar för att se hur hon är i lynnet. Sedan om man ger sin sheltie en bra miljö- och socialträning som valp och fortsätter med träningen så brukar det inte vara något problem.
Jag önskar dej ett jättestort lycka till och hoppas du finner din drömhund! =)