Klicker?
Undrar om någon använder klicker? har funderat på att skaffa eller fördrar ni hellre rösten till en sheltie?
Pokemon hundar och konst
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag klickar min hund när jag ska finslipa ett moment i lydnaden eller tränar nya "tricks". Så jag klickertränar ibland kan man väl säga,, men annars använder jag rösten.
Egentligen är jag lite motståndare till vad jag själv gör eftersom jag tycker att man antingen ska välja det ena sättet eller det andra för att inte förvirra hunden :P Men min hund verkar fatta. Helst av allt skulle jag vilja klickerträna "på riktigt"/till 100% men jag är fortfarande lite osäker när det gäller klickerträning, trots att jag läst nästan allt jag kommit över i ämnet.. hehe.

Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Jag använder mig enbart av rösten, men tänkt att testa klickerträning. Främsta anledningen till att jag inte klickar i dagsläget är att då kan jag inte glömma något när man är på väg ut och ska jobba/träna etc. Men min hund har inga problem med att lära sig något nytt i alla fall så det känns som det kvittar, men tänkt att testa för skojj skull och se hur han svarar på det…
Det är inte lätt alla gånger, ibland kan det bli "fel" med vad man tänkt från början men ändå på något sätt bli rätt (eftersom det fungerar). Kan ju bli lite som att "detta skulle jag inte rekomendera, men det fungerar för mig och min hund".

Jag använder klicker vid inlärning och shaping.
Ibland tycker jag inte det är så lämpligt att använda klicker, tex när man tränar sitt kvar och man klickar när man är långt ifrån hunden. Klick är ju som en frisignal för hunden och då kan den resa sig innan man hunnit tillbaka. Men i tex tricksträning går det mycket snabbare vid inlärningen med klicker tycker jag :)

Jag gör väl som ni andra:p jag använder klicker ibland. beror helt på vad jag ska lära eller vilket moment. Nu håller jag till exempel på att lära in rutan och då tycker jag det är lätt med klickern. När jag ska lära in nya trick är de klicker. Men som #1 skrev, min hund verkar kunna både klicker och bara rösten:D
Jag har blivit väldigt lat med att använda klickern. Det är ytterst sällan jag tar fram den numera. Den föll bort då jag blev opererad i handen och inte kunde alls använda den, och för att vara ärlig tycker jag det går minst lika bra utan =)
Jag använder klicker till viss inlärning och andra metoder till annan. Jag tror inte alls att hunden blir förvirrad utav det utan jag anpassar träningen till hur jag vill lära in det och vad jag vill lära in. Huvudsaken tror jag är att man är konsekvent i det man gör och hunden förstår vad man menar.
Om man lär sig att använda klickern kan den bli ett underbart verktyg. Jag använder den främst till att träna in trix och dylikt men inte till stadgebeteende och sådant eftersom klickern lätt blir en frisignal, som NinaToy sa. Men klickern är ju inte automatiskt en frisignal utan blir vad lär hunden att den är.
Jag ska försöka bli bättre på att ta med klickern ut för att kunna komma igång med riktig skvallerträning.
Canis och Klickerklok har varit till stor hjälp för mig.