Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: beteende-och-lydnad
Läst 2801 ggr
EochJ
0

Vägrar gå framåt utanför området

Hejsan

Som rubriken lyder så vägrar min sheltie att gå framåt utanför området vi bor i. Det är knappt han går framåt när vi går runt området,.. :( och gör han de så går han med nosen i backen och bryr sig inte om mig alls,.. försöker jag få med mig honom utanför området så ställer han sig bestämt med tassarna i backen och vägrar röra sig, har fått tips av folk runtomkring att jag bara ska gå och dra med mig honom så jag gjorde de, men de kändes inge bekvämt å göra de plus att det bara vart värre,.. så nu vet jag inte vad jag ska göra, har testat allt. Har lockat med godis & leksaker, har kastat godis & leksaker framåt, har varit bestämd och bara gått och dragit med mig honom som sagt ovan, har tagit honom under armen och gått iväg bestämt en bit för att sedan sätta ner honom bara för att visa att vi ska gå hitåt! har testat att vänta ut honom, har även försökt att busa och vara rolig. Trodde först att de kanske var ett valpbeteende som skulle gå över när han växt på sig lite, men nu är han ju sju månader så jag tycker han ska vara mer nyfiken än så,… Han är inte rädd och reserverad, tvärtom han är väldigt nyfiken och social han blir väldigt glad när vi träffar på andra hundar och människor, men tyvärr blir han fixerad,.. går inte att få kontakt med honom alls.

Funderade först på om han hade ont någonstans,.. men de verkar inte vara så heller,..

Är det någon som känner igen detta beteende?

Vad kan de bero på? tips?

Chanku
0

Ja du… Ingen aning, det har inte hänt något som kan ha gjort det obehagligt?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Ressu
0

Ibland kan även hundar få fixa ideer…

Har det hänt något speciellt just utanför ert område nångång? Hur är det om ni åker någonstans då, går det bra då? Är det bara ett område som är problemet?

Jag har själv inte haft något sånt problem, men har haft en lärling med nästan liknande problem.

Där var det en valp som hade blivit skrämd just utanför deras gårdsplan av en bil som misstände. Den vägrade komma av gårdsplanen då de skulle ut och gå. Det som funkade för dem var att de tog bilen nån km bort och gick hem, så att de kom "bakvägen" på det läskiga stället. Efter några gånger så började de svänga om och gå några meter tillbaka av gårdsplanen också. Då föll poletten ner för hunden och det hela släppte.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ann-Ch
0

Har du provat med att gå i sällskap med andra hundar?

/Anki

EochJ
0

#1: Nej, kan inte minnas att det har hänt något speciellt som skrämt honom.

#2: som sagt, kan inte minnas att det är nått speciellt som skrämt honom. Men om man är på en helt främmande plats så brukar de gå bra för han är inte rädd av sig. Det är just på hemmaplan som han gör sådär.

#3: Ja, vi promenerar med andra hundar ibland, de funkar lite bättre men han kan göra likadant då också .

Ressu
0

Har ni försökt bära honom en bit och sedan gå tillbaka hemåt då?

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Starfall
0

Hej!

När min Frankie var valp ville han helst inte gå utanför trädgården. Han trodde tydligen att alla vägpinnar/skyltar skulle äta upp honom. Han var riktigt rädd för dessa saker. Nu är det inte säkert att din hund är rädd för något speciellt, men det kan vara så och i så fall är han nog i spökåldern.

Det enda tips jag har att ge dig är att du ska miljöträna honom i olika situationer. Ta gärna med någon leksak eller godis så han förknippar promenader med något roligt.

Hoppas det löser sig! :)

Mvh/caroline

AnnaSue
0

min är väldigt envis. Han går jättefort när vi är på väg hem och på de områden han tycker är roliga. HAn är inte rädd utan vill bara bestämma vart han ska gå. När han är lös på gården så springer han runt som en tok. Han verkar bara va envis. Jag undrar om det inte är skadligt för hunden att dra den mkt i kopplet?

Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7 Använd sele, det skadar inte halsen iaf.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.