Foder till sheltie med känslig mage
Min sheltie är precis fyllda 7 och har periodvis haft stora problem med magen - efter det kom veterinärerna fram till att hon kan vara överkänslig mot fåge - hon hade ätit foder med kyckling och även anka tidigarel. Alltså bara lamm eller kött är ok. Har i några år gett henne Olivers Lamb - har fungerat bra tills för ett tag sedan -hon är jättehungrig - kan inte ge henne större portioner för då går hon upp i vikt. Maten verkar inte bra längre för henne. Så jag måste byta.
Tips på bra mat? Har hört om Standartz och NutraGold bla. Nån som har erfarenhet av dem eller andra tips (EJ färskfoder). Har alltid tillsatt vatten till torrfodret - hon får alltså alltid svälld mat.
Min ena sheltie har också dålig mage och hon äter Hill's i/d. Det är superbra, hon har inte alls lika mycket diarréer och kräkningar som tidigare. Det säljs bara hos veterinären, däremot hittade jag inte på påsen vad det är för "smak" på det - på innehållsförteckningen står det "kött och animaliska biprodukter."
Men det är ett foder jag rekomenderar starkt =)
Mina hundar har funkat bra på Nutra Gold Lamm och Ris.
Här äter hundarna standart, ett foder jag verkligen rekomenderar och är otroligt nöjd med. Jag tror nästan det är det närmaste färskfoder man kan komma utan att vara
färskfoder ;)
Vi ska byta foder till vår 2åriga tik, hon har blivit dålig i magen av Eukanuba ris & kyckling som hon äter nu, har dock haft henne på skonkost då vi trodde hon var magsjuk, ris och kyckling och det var inga problem. Kan det ändå vara fågel hon är känslig mot eller är det mer troligt att det är ngt annat i fodret som fuckar upp hennes mage?
#4 Har hon varit dålig länge kanske ni behöver gå till veterinär för att göra en allergiutredning. Det finns så många olika saker i fodret hundar kan bli känsliga mot, fågel, nöt, fläsk, majs, spannmål…
Jag funderar på att byta foder när den här säcken tar slut, eftersom jag vill ha ett foder med mer kött och utan majs. Dessutom tror jag att min tjej skulle kunna ha bättre aptit med ett foder som smakar bättre. Men hon har aldrig haft problem med magen så jag tänker ta det lugnt för att inte förstöra något som är bra.
Hade jag haft en riktig frys hade jag velat ge BARF eller färskfoder. Men som läget är nu är det torrfoder som gäller här. De fodersorter jag funderar på är Standart och Orijen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min hund har också väldigt känslig mage. Han blir lös i magen.
Vi har testat många foder men tillslut så hittade vi ett jättebra foder!
Det funkar jättebra!
Det heter: Eukanuba Rice and lamm(eller hur det stavas^^)
Det funkar jättebra,att rekommendera!;)
Jag tror det stavas lamb;)
#6 ; det är dessvärre det hon ätit tills nu. Men det är i sig ett bra foder som funkat bra hittills.
Vi har nu bytt till Hill's sensitive Stomach som funkar hur bra som helst, i alla fall nu när vi "fasar över". Är väldigt nöjd och lilltjejen verkar tycka att det är hur gott som helst!
Nu har min Sheltie hittils inte visat att hon har någon känslig mage, men jag fodrar med Orijen och det är ett foder jag verkligen kan rekommendera!
Det är ganska dyrt men klart värt varje öre. Det innehåller 70% kött och inget vete. Helt naturligt!
Min lilla Kazper har känslig mage och tål inte Hills och eukanuba, och de flesta andra foder avskyr han. Men nu har jag hittat ett foder som passar honom perfekt - nämligen Doggy's Extra Professional. Dock innehåller det kyckling som nog din hund inte tål, men Kazper mår i alla fall jättebra på detta foder.