Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettutställning
Läst 3449 ggr
PetraKarin
0

Balsam m.m.

Hej!
På söndag ska jag ställa ut Ilsa för första gången och detta innebär ju så klart också en hel del förberedelser som jag inte har någon erfarenhet av alls.

Jag har ett schampo från apoteket men vill ha ett bra balsam också.
Jag har funderat på ett från Espree
Men **har ni några tips på ett bra balsam? 
Bör man ha något mer? Typ någon spray?
**Eller räcker det att bada, föna och borsta?
Hur långt innan utställning brukar ni bada era shelties?

Jag ska också köpa en lite effileringssax så att jag kan fixa till lite runt hennes öron. Kam, borste och sax får bli det jag har hemma tills jag har möjlighet att köpa något dyrare. Är det några andra verktyg ni tycker man behöver inför utställning?

Andra tips?

Sbrodd
0

Hejsan.  Vad kul att du ska ställa ut, lycka till:)

Angående balsamet så kör jag iaf med espree silky show. tycker det är bra:) Sen bör du föna henne torr:) och borsta.

Jag märkte ju på Jenna att hon fick finast päls kanske 2 dagar efter jag badat henne. Men jag har alltid badat kvällen innan.

Sen vad de gäller vad jag ska ha med mig brukar jag lägga fram de på bordet kvällen innan. ( packar jag ner de kommer jag ändå funderar på om jag fått med allt:P)  Godis, borstar, utställningskoppel, STAMTAVLA, Skål, vatten, och nått för hunden att ligga på. sen någonting att fästa lappen med:) Om du har möjlighet så ta med en stol. de kan bli lång väntan om de är många anmälda:P

Hoppas att de går fint för er:)

Starfall
0

Hej!

Jag använder schampoot "Espree Milk n´Honey" samt balsamet "Espree Luxury Remoisturizer" , tycker det fungerar väldigt bra till mina hundars pälsar Glad

SparklingTindra
0

Varför vill du ha balsam till en Sheltie?

NinaToy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lycka till på utställningen!
Själv badar jag min sheltie (har inte så jättemycket päls) dagen innan utställning med K9 schampoo och balsam, på utställningsdagen sprutar jag på K9 balsamspray där det behövs :)

#3 Jag märker stor skillnad med balsam på min sheltie. Pälsen blir mjukare, lättare att borsta och det känns skonsammare att avsluta med lite balsam.

Ressu
0

Vi badar alltid våra sheltien några dagar (allt mellan 2-4 dagar) innan utställningen så deras päls inte ska vara för mjuk och fluffig.
Jag använder på de trefärgade Ring 5ans BlackOut och på de blå så blir det oftast Ring 5ans Proteinschampo eller så minkschampo. Vi använder inte balsam i duschen på våra sheltien just pga att deras päls blir jättemjuk och fluffig av den. Det vi däremot använder vid torken är K9ans spraybalsam för att skydda pälsen mot slitage, balsamet är på det viset jättebra då det inte mjukar upp pälsen alls utan ger den bara ett skyddande "lager" eller vad ska man kalla det, samt så blir dom inte lika snabbt statiskt laddade (till saken hör nu att alla våra hundar älskar att ligga i soffan på fleece).

'Till utställningen brukar vi ha med:

• Trimväska som innehåller: borstar (Roger Paras borste är helt oslagbar enligt min mening), kam, kard (om jag blir tvungen att klippa ännu), saxar (vanlig samt effileringssax) och vanligt vatten i en sprayflaska.
  • Utställningspapper (startnummer samt vägbeskrivning och adress)
  • Vaccinationsintyg och registreringsbevis
  • Utställningskoppel
  • Något att fästa startnumret med (vi har köpt en ficka som man kan lägga in numret i och så spänner man den runt armen, väldigt behändigt och aldrig ivägen)
  • Godis och vatten samt vattenskål
  • Bur och paraply om man är utomhus (inte bara för regn utan också för att skydda mot stark sol)
  • Stolar att sitta på, för det mesta så är man på utställningen i många timmar.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

PetraKarin
0

#3 Jag har hört att det är bäst för hundens päls. Att den blir lättare att föna och borsta då och att hela bad-fön-borst-grejen inte blir lika slitsam på pälsen då.
När hon var liten (badade henne med schampo en eller två gånger då) hade hon bara ull så då tyckte jag inte att balsam var nödvändigt men nu har hon lång fin päls som ska hålla och skydda länge och hon ska dessutom vara snygg på söndag.
Själv märker jag skillnad på mitt hår när jag använt bara schampo eller både och.

Men nu kan jag inte bestämma om jag ska ha spraybalsam eller sådant man tar på i duschen… Obestämd

Sbrodd
0

Ja men just de. Jag änvänder också K9 balsam spray:P Men de harj a bara använt på utställningsdagen när jag borstar henne.