Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettot-prat
Läst 2876 ggr
Ressu
0

SVTs hundprogram "Huset fullt av hundar"

SVT har nu sänt 2 avsnitt av "Huset fullt av hundar" var varje familj får bekanta sej med 6st olika hundar varav de ska välja en som de vill ha som sin hund.

Är det någon annan som sett programmet och vad tycker ni om det? Är idén bra eller dålig?

HÄR finner ni som inte sett det mera info om programmet.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Starfall
0

Jag hade en väldigt negativ inställning till denna serie innan den började sändas, och min inställning är fortfarande lite negativ, men jag måste säga att jag ändå blev positivt överraskad.

Det jag tycker känns märkligt är att de som är med i programmet inte verkar vara ett dugg pålästa om hundar. Jag tycker att man ska vara ordentligt kunnig och påläst innan man skaffar sig hund. Men det kanske bara är jag som uppfattar personerna som okunniga bara för att jag redan från början hade en negativ inställning.

Det som är bra med programmet är att den kan uppmuntra folk till att välja en omplaceringshund istället för en valp. Det finns ju så många omplaceringshundar som behöver nytt hem.

NinaToy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag håller med #1.
I första avsnittet tyckte dem det var märkligt att en av hundarna inte var rumsren, det var en valp. Åtminstone i programmet borde de berättat mer om viktiga saker så som ensamhetsträning, aktivering, rumsrenhet, osv. Måste flika in att chihuauhan Rocky i senaste avsnittet var så söt.. :)

Ressu
0

Jag vet inte riktigt ännu vad jag tycker om hela programmet, vissa saker är superbra medans vissa förstår jag som bara inte.

Det som jag tycker har varit mest märkligt är att om familjen vill ha en mindre hund som barnen kan gå ut med så varför tar de då dit stora klossar som skulle dra båda barnen kring kvarteret om de så vill? Jag tycker då det vore bättre att presentera någon mer mindre ras så de hade mera att välja på.

Och en annan sak jag är förvånad över är mängden jack russels (och terrier i överlag) de har. Som nu sist så 2 (fast de var syskon) hade det inte varit bättre att lägga in en annan ras så de fått lära sej mera om olika raser isåfall?

// Ressu
kennel Westtorpets

Starfall
0

#3 Håller med angående de raser familjen får tilldelade.

Som nu särskilt det sista avsnittet när familjen ville ha en mindre hund och även hade barn i familjen. Sedan får dom dit en rottis-blandning som inte har den minsta grundlydnad. Det fungerar ju bara inte. Då är det ju som sagt bättre att gå efter familjens önskemål och tidigare hunderfarenheter.

[Moollan]
0

Jag tycker det är ett bra program.
Det behövs sånahär program där dom framhäver Personligheten och inte Rasen/Utseendet.
Det är väl också därför de tar in "klossar" till familjer som vill ha en liten hund. För att ge dom en chans att lära känna dessa hundar också, vem vet, dom kanske vill ha en stora snälla nallebjörnen istället.

Ang deras kunskapsnivå så tycker jag inte man kan dömma dom så tufft. Först så visas inte allt dom kan o inte kan i programmet. Det klipps ihop (säkerligen meningen att de ska märkas att dom är nybörjare). Sen så har dom ju faktiskt inte haft hund innan, och för att kunna få tillräcklig mycket kunskap om vad det innebär så måste man nästan haft hund innan. Man kan läsa sig till mycket, men hur det funkar i praktiken är inte alltid lika enkelt.

Kitten86
0

Jag såg bara slutet på första avsnittet!

Men grunden till programmet kan jag tycka är bra. Att folk får upp ögonen lite för alla omplaceringar som finns oavsett ålder eller storlek. Finns ju ganska många där ute som gärna vill ha hund men som vill slippa valpstadiet. Och till viss del är det en fördel att man ser till individen och inte rasen då man kan ha fördomar mot vissa reser. Men i vissa fall kan det uppstå problem, i framtiden, då alla raser har speciella egenskaper som är rasbundna. Något som man pontentiell köpare/hundägare bör vara (eller bli) medveten om. I och med det kan jag kan också tycka att programmet borde utbilda lite. Ge någon typ av information till tittarna och inte bara att man får följa med på familjens "resa" till att hitta sin framtida hund!

Har som sagt inte sett ett helt avsnitt. Bara slutet på första avsnittet, det fick räcka för mig…

Ressu
0

Måste ju bara tillägga att igen har de en jack russell terrier med. Så har de en förkärlek till terriers eller finns det mest JR-terriers som behöver omplaceringshem i Sverige? Skrattande

Men måste säga att otroligt kul att se en Bearded collie i programmet idag =)

// Ressu
kennel Westtorpets

[Moollan]
0

Tror inte många förstår hur mycket en jack russel egentligen behöver aktiveras. Vilket dom tydligt säger i programet :)

Cassii
0

Vet nån när sheltiesen kommer vara med i programmet? Glad

Ressu
0

Någon som såg programmet igår med den helt underbart söta sheltien Sebastian?

// Ressu
kennel Westtorpets

PetraKarin
0

#10 Jag missade det men ska se det i repris på Play! Så har jag gjort med de andra programmen eftersom min sambo tycker det är ett fruktansvärt tråkigt teveprogram haha. Jag kanske inte heller tycker det håller hög standard men kan ju inte låta bli när det handlar om hundar Flört

GuUuLd
0

Riktigt kul att de valde Sebastian som verkligen är en supertrevlig hund. Träffade honom hos uppfödaren när vi var och hämtade Hugo, då Sebastian är från kullen innan Hugo :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Kitten86
0

Jag såg bara en liten kortis då jag zappade in för att se om det var

Ressu
0

Jag missade helt programmet, men var ju tvungen att titta det på SVT play direkt då jag märkte att jag missat det.

Blev så otroligt förtjust i Sebastian, en verkligen härlig kille med otroligt trevligt lynne =)

// Ressu
kennel Westtorpets

Starfall
0

Jag såg avsnittet där Sebastian var med, och jag måste erkänna att jag blev helt förälskad i den killen Kyss Riktigt kul att de valde honom till slut, tror verkligen han kommer passa i familjen Glad

[Moollan]
0

Hade dom inte valt honom hade jag slängt mig direkt på telefonen och tingat honom ^^ hihi

Starfall
0

#16 Hehe, tror nog att många andra tänkte precis som du. Hade det inte varit för att jag redan har tre så hade jag nog gjort precis som du tänkte gjort CoolFlört

alva-m-t
0

Jag har sett alla avsnitten av programmet, förutom början på det första. Jag tycker att meningen med programmet är väldigt bra, men övningarna (som t.ex godissök) tycker jag inte är så jätte bra, men har ej mycket erfarenhet av hundar:)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Ressu
0

Igår var det en sheltie med igen =).

Nog måste det ju vara något speciellt med sheltien då rasen har varit med nu i 2 avsnitt och båda gångerna blivit valda =)

// Ressu
kennel Westtorpets

PetraKarin
0

#19 Självklart är det så Glad
En ras som är enkel och okomplicerad men ändå kan användas till vad som helst.

Starfall
0

Jag såg gårdagens avsnitt och blev helt förälskad i schäfern Kyss Helt underbar, och så snäll! Hade inte haft något emot att låta honom flytta in här Oskyldig Fast, jag har ju redan 3 vovvar, och det får räcka Tungan ute Me drömma går ju alltid Flört

Sheltietiken var också väldigt fin, och roligt att dom valde henne tycker jag! Glad

[countess]
0

Jag har endast sett ett program jag tycker själva iden är bra att dom får välja mellan olika hundar MEN jag vart mest förbannad när jag såg på det . Det var då en barnfamilj som ville ha en golden första hunden dom tar fram är någon blandning och stor som prograledaren åker efter typ, Och då undrar jag hur ska barnen kunna gå ut med den besten ? men jag vet inte hur det har varit med tidigare program men av det jag såg tyckte jag inte att dom tog fram hundar som passade familjen och det slutade ju även så dom valde ingen hund av dom 6 och alldeles för lite info men då vet man ju inte hur mkt info dom får utanför tv rutan ?

PetraKarin
0

Det är nog en del man skulle kunna förbättra men det är överlag ett bra teve-program tycker jag. Informerande så mycket det går utan att ta bort "tv-programs känslan". Man måste nog tänka på att dom måste göra bra teve.

Men Russel grejen är lite skum tycker jag. I alla avsnitt jag har sett (vilket är alla utom de två senaste) har det varit med en JRT om inte två. Alla familjerna blir förtjusta i den hunden men väljer bort den pga dess aktivitetsnivå, vilket iofs visar att familjen fått bra information om det.

Men lite mer variation bland raserna och mer anpassat till familjerna kanske vore bra.
Sen är det konstigt hur de lägger upp aktiviteterna de ska göra. De har med en expert för en snabb demo men sen är det Claudia som instruerar familjen. Jag tycker att Claudia är duktig på hundar men kanske vore det bättre att få lite mer info av de som är mer erfarna inom specifika områden.

Ressu
0

Håller helt med er om att hundraserna kunde nog mera vara efter vad familjen kan ha. Hur många småbarn kan gå ut med en hund på typ 70 kilo som är lika höga som barnen? Visst är det bra att få pröva på, men det är ju ändå frågan om omplacering, och nog finns det fler hundar som behöver omplacering som skulle vara mera i lämplig storlek. Och sedan ska vi börja tala om vad hundraserna kräver av sin familj (då menar jag aktivering och skolning).

Jag var väldigt förvånad i sista programmet då det inte var annat än en terrierblandning med. Där kommer nästa sak in som jag är lite tveksam till. Om de nu försöker ha alternativ åt familjen så borde det väl inte vara 2 av samma ras med?

Sedan håller jag helt med #23 om att det är konstigt då det är Claudia som sist och slutligen visar och lär ut trots att det finns experter inom området på plats.

Men för att inte bara vara negativ så tycker jag det är superbra att det finns ett program som försöker få omplaceringshundar att hitta ett hem och jag hoppas att många av de hundar som inte blivit valda också hittar nya ägare just genom programmet.

// Ressu
kennel Westtorpets

PetraKarin
0

#24 Ja precis! Bra med ett teveprogram som ändå är informerande på flera sätt och vis.
Ja de flesta hundarna verkar få väldigt många förfrågningar från tevetittare Glad
http://svt.se/2.151755/1.2342845/hundarna_som_inte_valdes