Första badet
Under påskveckan och lite där innan har det varit så varmt så på annandagen bestämde vi oss för att försöka få Ilsa att bada.
På somrarna brukar jag och sambon bada mycket i både sjö och hav och även segla med min far så det vore ju tråkigt om vår vovve var en riktig landkrabba.
Men det gick riktigt bra! Eftersom hon gillar att jaga pinnar kastade vi ut pinnar i vattnet som hon glatt skuttade efter. Jag gick med henne ut i vattnet och fick hämta de pinnar som enligt Ilsa hamnade för långt ut. Hon tyckte det kändes lite konstigt att ha vatten så långt upp på magen och hon gick inte såpass långt ut att hon blev tvungen att simma. Men det var kul att se att hon inte var rädd utan gärna kastade sig framåt. Vid ett par tillfällen flöt framdelen upp och jag såg tassarna vispa fint under vattnet, så simmandet kommer nog det med. Eftersom det var rätt kallt i vattnet badade vi inte jättelänge, men när vi satt på stranden och värmde oss ville hon i igen, woho!
Eftersom hon bara är 8 månader gammal blev det inte bara årets första bad utan hennes första bad någonsin 

Är era shelties glada simmare eller landkrabbor?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad mysigt <3
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Ser riktigt härligt ut. Mina har ej varit ute på bad ännu. Då dom luktar gamaldisktrasa om dom badar i sjön här hemma, Men självklart ska även dom få bada vad tiden lider..
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Vad härligt det ser ut! Kul att hon gillar det redan vid första försöket. Min är och har varit av lite olika inställning till att bada. Mest förtjust i vatten av Sheltiesarna har Pepsi varit, som alltid gillat att vara med i vattnet. Helst av allt vill hon vara med på luftmadrass eller nåt annat som flyter, och trillar sen mer än gärna i vattnet. Hon har också varit pinntokig så det har hjälpt till från start. Vi bodde vid havet när mina första två var små, så de var vana vid vattnet. Sen har det varit varierat med de andra. De flesta accepterar att simma, då vi simtränar på sommaren, men de är inte överförtjusta och slänger sig inte jätteglatt i vattnet.

Juno är inte särskilt badtokig, han har aldrig varit ute så djupt att han behöver simma utan bara så att han precis böter ner ryggen.
Var någon som sa att man ska ha flytväst på sheltie så att inte bakdelen sjunker pga. av all päls. Hur gör ni?
Vania och Juno
Jag ska köpa en flytväst nu i dagarna, Ilsa fick det i present av min pappa så att hon kan följa med och segla 
Jag hade tänkt ha den på när vi badar dels för att hon ska vänja sig och dels för att hon inte kan simma än.
Det låter som en skröna det där med pälsen. Däremot sjunker bakdelen på många hundar när de simmar och simmar de mycket eller om man motions- eller rehabsimmar med dem kan det vara bra att ha flytväst så att belastningen blir bra.
Jag tror som #5 att det är en skröna ang att de sjunker pga pälsen. Jag använder dock flytväst när de simtränar, och när vi åker båt. Mycket praktiskt att kunna styra upp hunden med handtaget när de simtränar och även om de skulle falla i från båten.
Vad roligt att Ilsa gillar att bada!
Min Frankie får panik i vattnet, han kan inte ens gå på bryggor utan att lägga sig ner och börja darra i hela kroppen 
Love går gärna omkring vid strandkanten så vattnet går några cm upp på benen, men han vill gärna inte gå längre ut i vattnet. Men det kanske kommer det också.
Kazper har jag inte ens testat att bada med, men tänkte prova nu så snart det blir tillräckligt varmt ute 
Här är alla tokiga i att bada förutom Kiira, men hon kommer ut precis som Ilsa att vattnet tar i magen och så backar hon då hon känner att bakbenen inte mera får fäste =) Men hon blir modigare för varje gång vi är ute och simmar.
Håller med om att det är en skröna att hundarna inte vill simma pga av pälsen. Tror mera det är som med människor, vissa gillar det och vissa inte.
Vi har haft både collies och sheltien som simmar utan att vara brydd om pälsen samt så har jag sett flera samojeder och andra hundar som har mycket päls som gladeligen simmar =)
Dock har alla våra hundar flytväst då de åker båt, bara för att de kan ju skada sej om de faller i och då är flytvästen deras räddning.
Kom och tänka på pudelns kontinentalklippning nu när vi pratar om päls på rumpan. Pudeln är ju en vattenapporterande hund och ursprungligen klipptes kuddarna på rumpan för att skydda i vattnet.
Nu har ju inte pudel och sheltie alls samma pälstyp, men ändå 
Pudelns klippning har ju ändrats så mycket. Då det var från början till för att skydda mot kallt vatten, men nu sitter ju bollarna inte på lederna på rätt sätt. Mycket i klippningen är numera modern och inte skyddande.
#10 Jo visst är det så! Men jag ville bara påvisa att päls på rumpan haft en funktion i vattnet 
Jag tänkte också på pudeln när vi pratade om päls på rumpan:) Jag tycker det ser så roligt ut när Shelties simmar och pälsen lägger sig som en flytring ovanpå rumpan:).
Men den amerikanska klippningen är rumpan helt rakad, Vet inte riktigt vad jag tycker om dessa klippningar. Min storpudel jag hade var klipp i engelsk lejon..
Men oj nu bytte jag samtalsämne..Sorry
#13 Ja jag kan inte helt vad de olika klippningarna är till för men vet att de flesta kommer ifrån en funktion.
Helt okej, var ju jag som tog upp det 
Tack, Vet inte om du visste man jag har haft en pudel för 100 år sedan.
#15 Okej