Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 2763 ggr
medde
2011-04-27 12:19
0

Fästingar

Nu är det ju kommande tiden för dom så trevliga fästingarna. Ja kommande känns lite fel kanske då dom rackarna redan har dykt upp.

Har nu börjat att behandla era hundar för fästingarna eller väntar ni på säsongen riktigt börjar? 

En annan nyfiken OT fråga. Ger ni er själva möjligenheten att vacca er?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

PetraKarin
2011-04-27 13:23
0

Åååh det är så himla svårt!

Jag har inte börjat fästingbehandla Ilsa ännu men känner att jag måste göra det nu.

Jag var bensäker på att jag ville använda bärnsten tillsammans med Fixodida Zx, så att vi slapp gift. 
Men så såg jag stacklet på bilden och gjorde en grej utav det så nu får det nog bli något från apoteket ändå. Ex-spot eller Effipro tror jag.

Jag jag var liten hade vi en sommarstuga i Stockholmsområdet och när vi var där om somrarna fick vi plocka typ 5 fästingar var varje kväll så då började vi vaccinera oss men fullföljde inte, tror vi tog 2 av 3 sprutor eller något sånt så det är ju inget skydd längre.

medde
2011-04-27 13:36
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag andvänder bärnsten till Mickey, så mycket vet jag. ,Men till Blondie och Karimza har jag ejbestämmt mig ännu.

Dotter min kommer att få sin lilla spruta. Mig själv vet jag inte, men dotter prio ett.

[Cevdet]
2011-04-27 16:34
0

Jag och hela min familj är vaccinerade. Planerade först att bara vaccinera vår son för det var viktigast. Men då sa de på vaccmott att om jag som förälder blir sjuk så blir jag mer sjuk än barn och då kan jag inte ta hand om min son. Så då blev vi båda föräldrar prio ett också och fick vaccination.

Till vår sheltie, ja, vi provade bärnstenshalsband som han hade dygnet runt, fick två fästingar som satt sig fast runt halsen, då blev jag så arg och köpte scaliborhalsband. Jag har nu fösta veckan haft det korta stunder för att vänja in. I alla fall inga fästingar hittills. (vi har mycket fästingar här). Men jag är inte helt säker om han mår bra. han är pigg och glad, men äter inte sin mat lika fort längre, ser ut som han inte riktigt vill äta ….  att dessa små kryp ska kunna ha en sådan stor makt över oss och sprida sina sjukdomar.

Ressu
2011-04-28 08:43
0

Jag lade Prac-Tic på mina igår. Själva är vi oxå vaccinerade =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

medde
2011-04-28 20:29
0

#4 Vet du om det finns någon gemensam nämnare i Prac-tic till frontline?

PetraKarin
2011-04-28 20:43
0

Jag ska försöka göra ett eget bärnstenshalsband men det kommer dröja och nu har fästingarna vaknat så jag kände att jag behövde fixa något.

Idag förvånade jag mig själv och köpte till slut Frontline Comp. Är det någon som har erfarenhet av det?

#5 Jag tycker att alla spot-on lösningarna verkar rätt lika…

Kitten86
2011-04-28 21:02
0

Jag har börjat "behandla" hundarna mot fästingar då jag redan hunnit plocka en del. Sen ca 3 dagar tillbaka bär båda hundarna varsitt bärnstenshalsband och än så länge har jag inte hittat någon fästing på dem i alla fall.
Funderar annars eventuellt på att komplimentera med Fixodida Fx för ett ytterligare skydd.

Jag vaccinerar inte mig själv, mycket för att jag inte tycker om sprutor. Men jag har inte heller haft några direkta fästingar på mig, även fast jag är uppvuxen på landet och krypit omkring i diverse snår. Men visst skulle det vara bättre att vaccinera sig så man verkligen är säker…

NinaToy
2011-04-28 21:17
0

Jag började använda fixodida för två veckor sedan och har inte haft någon fästing på hundarna än.
Vaccinerar inte mig själv, visste inte ens att det fanns ett vaccin.

ahlbergaren
2011-04-28 23:44
0

Jag visste inte heller att det fanns vaccin för människor :)

Tycker att det är jättesvårt att veta vad man ska använda till hunden… Det finns så himla mycket. I dagsläget blir det en ordentlig genomgång varje kväll och änsålänge har jag bara plockat 1 fästing trots att vi är ute nästan hela dagarna. Däremot har jag tagit bort flera stycken i pälsen som inte hunnit bita sig fast.. Får se längre fram vad det blir för medel/om det blir något.

Ressu
2011-04-29 08:06
0

#5 Enligt FASS.se så innehåller de inte direkt samma verkningsämnen

Frontline innehåller:
1 pipett á 0,5 ml innehåller: Fipronil 50 mg, (S)-metopren 60 mg,
butylhydroxianisol (E320), butylhydroxitoluen (E321) , etanol,
Polysorbat 80 (E433), povidon, dietylenglykolmonoetyleter.

medan
Prac-Tic innehåller:
1 ml Prac-tic spot-on, lösning innehåller 125 mg pyriprol, 0,1 % butylhydroxitoluen (E321), dietylenglykolmonoetyleter

Det sista ämnet var en gemensam nämnare men annars är verkningsämnena helt olika. Mest fundersam var jag över att Frontline innehåller etanol, det var något helt nytt för mej.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

medde
2011-04-29 09:17
0

#8-9 Det finns en buss som brukar åka runt  på olika stormarkander och centrum som man kan besöka och få sitt get skydd mot sjukdomarna dom små kan ställa till med, men det går även bra hos sin husläkare och dom "vanliga" vacc ställerna. På länken kan ni läsa om fästingvaccinet

#10 Etanol lät inte så kul.. Att jag undrar är för Mickey kan ej andvända Frontline pga alllergi

PetraKarin
2011-04-29 09:23
0

#11 Hur visar sig den allergin?

Jag har ju köpt ett paket Frontline men ska inte applicera förrän på söndag så det finns fortfarande tid att byta om jag skulle ångra mig.

medde
2011-04-29 10:23
0

Mickey fick sin dos av Frontline. Det tog cirka ett par timmar så började det att klia på han, för att ett par timmar senare var hans hud som en elefant helt skrovlig och cirka 80 % av huden var röd av enbart prickar. Som gjorde både ont och kliade. Han för som en vettvillig mellan rummen hemma, så det blev att kasta sig till vetten aktut och kortison behandla han,Sen hem och spola vatten på han under en lång tid, för att svalka och lugna killen och huden.. Vilket var som en befrielse för Mickey, På kvällen var det mycket bättre och på morgonen var det riktigt bra. Men han fick en dos till av vetten för att det helt skulle bli bra.

På något konstigt sätt kan man säga utan att dte låter för knäppt, det var som det brann på hunden…

PetraKarin
2011-04-29 10:36
0

#13 Fasen vad läskigt :( Stackarn.
Provade du Frontline på dina andra hundar?

medde
2011-04-29 10:46
0

Inte var det kul fy tusen rent ut sagt vad Mickey led.

Jag hade det även på Karizma, hon visade inte upp något alls. Så på henne fungerar det, men efter Mickey så är jag väldigt vaksam vad jag lägger på mina hundar. Blondie vet jag inte hur det fungerar då vi haft henne endast sedan jul

Kitten86
2011-04-29 22:00
0

Min pudel reagerade på sitt scalibor halsband sist, så det tänker jag inte använda någon mer gång. Även han fick en otrolig klåda och började tappa lite päls kring halsen, speciellt där halsbandet suttit!

Så i år kommer det bli helt giftfria alternativ rakt av hemma hos oss i alla fall!

medde
2011-04-29 22:13
0

Samma härhemma. Det finns ju i dagensläge många olika alternativ

Ronja06
2011-04-30 21:53
0

Jag tror jag vill ha något giftfritt till mina hundar. (vann en spray på en tävling förra året som jag nu använder på hundarna. Funkar helt OK, och är helt giftfri. Nackdelen är att man måste spraya 2ggr/dag. Funderar på bärnsten. Men kan man kanske köpa sådana online?

Mvh Emelie Förlägen

Sofiatinnert
2011-04-30 22:10
0

http://beautywithsofia.wordpress.com/