Äta gräs?!
Min hund älskar att snön nu äntligen är borta, för då kommer han åt gräset som han gärna tuggar på. Inga mängder men det blir ett strå här och tre strån där, och han vet att han inte får äta gräs för mig så han försöker knycka till sig ett lite så där i förbi farten…..
Är det fler än jag som äger en "flod-ko" som gillar att tugga på gräs?
Någon som vet varför de gör det? Han är inte dålig i magen eller så heller…
Hehe :P
Min betar också lite ibland. Men jag tror mer att det är för att det är gott och sticker fram. Hon är en sån som gillar att krafsa, gnaga och tugga på allt.
Varför får han inte äta gräs då?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mest är det väl då han kan äta ganska mycket, om han får! Därför som jag kan börja undra ibland varför allt detta gräsätande? Men han mår ju bra annars och så…
Ja, han är precis likadan då… Älskar att krafsa, tugga, gnaga och smaka på det han kommer över. Än så länge har han iallafall inte ätit upp något olämpligt, som inte kan komma ut på egen hand. Är nog som du säger att det är något kul som sticker fram och som får att äta på. Godast/ bäst verkar det lite tjockare bladen som är lite kortare och spretar.
Om han mår bra så är det nog ingen fara. Hundar äter inte gräs för att kräkas så som katter gör, tror jag.
Men om han sätter i sig mycket kanske han kan bli dålig i magen, så jag förstår att du begränsar :P
Jag tror inte att min egentligen sväljer så mycket av det hon tuggar på. Det roligaste är nog att slita loss det från marken, särskilt de små skotten i den nysådda gräsmattan utanför :/
Här har vi en storkossa och tre mindre kossor =). Gamlingen är värst med att äta gräs, och speciellt denhär årstiden så är det inte riktigt bra åt hans mage eller någon annans heller då de äter "gammalt" (det som har legat under snön) gräs.
Jag försöker att inte låta hundarna äta så mycket gräs för det kan ställa till med en massa trubbel i slutändan. Strået kan fastna i halsen och börja irritera, sedan kan det ställa till en hel del i tarmarna. Detta kommer inte att vara det aptitligaste att läsa så jag vill ge er en liten förvarning =). På Ressu speciellt kan stråna trassla in sej i bajset och han får då jätteproblem att bajsa och behöver hjälp att dra ut det så att säga.
Det där med vad som kommer ut i slutändan känner jag igen… Oftast klarar han sig ganska bra själv men man kan se att det "hänger ihop" mer än vanligt men visst behöver han hjälp ibland.
Det är oftast inte det gamla gräset han äter utan det gröna friska som poppar upp. Han kan som sagt, försöka, sätta i sig en del om man inte är med och begränsar. Men sen går det lite upp och ner också, vissa perioder så äter han mer och vissa perioder äter han knappt ens ett par strån.
Men då vet jag iallafall att det inte bara är jag som har en ko som gillar att beta av gräset, känns skönt 
#4 Haha ojdå.
Så blir det när Ilsa äter hår. Hon har tyvärr en tendens att sätta i sig av hårtussar som blir från mig och kaninen. Kaninhåret verkar hon klara bra men har hon ätit mitt hår kräks hon upp det eller får trassel i bajset 
Som jag hört det är det så att hundarna också äter det för att det är nyttigt, få kräkas någon gång "rensa magen". Ofta när djur har sådanahär instinkter så beror det på att beteendet har ett syfte. Klart man inte bhöver låta dem vräka i sig, men som sagt ofta finns ett viktigt syfte med sådana här beteenden.