Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: sjukdomar
Läst 6282 ggr
Ressu
0

Känsliga magar och allergier

Vi har ju mycket diskuterat detta med foder och många sheltien verkar ha allergier eller känsliga magar så jag tänkte vi kunde ha en tråd var vi kan ventilera olika funderingar om varför och hur vi har gjort för att dämpa symptomerna.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ressu
0

Hos oss är det bluemerlen som har den känsligaste magen. Det är mycket han inte tål äta samt så har vi haft problem med att han spyr galla.

Detta har blivit mycket bättre sen jag började ge fil med maten (laktosfritt) samt så ger vi grynost (laktosfri) på kvällarna.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

runas
0

min första sheltie (blm) var känslig mot så mkt och fick diaré av bla kyckling och kräktes av allt annat. Iaf kändes det som det…Han åt ett svindyrt special foder från vetten som funkade så där. Han var dock inavlad och hela kullen blev struliga hälsomässigt sett.

Min nuvarande trf sheltie är spannmåls- och nötköttsprotein allergisk och äter Brit Care som fungerar mkt bra. Innan vi kom fram till det fodret fick han ofta äta kortisontabletter för att överhuvudtaget vilja äta lillplutten…

Alla tre av mina pojkar har varit känsliga mot kyckling och fått lös avföring av det, konstigt nog då kycklig ska vara milt…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Kitten86
0

Min sheltie äter ALLT, eller försöker iaf. Och han blir inte dålig imagen, mer än när han ibland får tag i kattens fångster såsom en råtta eller likanande… Det enda han blir gasig av är om han äter laktos i större mängder, då kan jag lova att man inte vill sitta i samma rum som honom när han sätter i gång och fisa!!

Chanku
0

Min kan reagera på stora mängder spannmål, då med kass mage.

Jag kan faktiskt tänka mig att torrfodret ligger bakom många dåliga magar och att själva råvarorna (innan tillagning) egentligen inte är så farliga. Men som sagt, mina egna tankar :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

emma93
0

Jag har tur i stort sett med magarna. En av dem fick i sig råttgift som någon idiot lagt i mat och slängt i skogen, och efter det blev magen känsligare men med foderbyte gick det bra hela livet (han var bara året när det hände). Jag ger dem inte rökta tuggsaker då det ibland blivit lite för kraftigt om de ätit stor bit. Och så har en av mina blivit dålig i magen när hon hittar kattskit. Men det är ju inte så underligt. Så jag är så glad att jag har hundar med bra magar.

maryQ
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min unghund (10 mån) har sedan 3 månader tillbaka varit väldigt dålig i magen. Symptomen är höga och frekventa tarmljud, vare sig äter eller dricker, spänd mage och så spyr han galla. Spy kan han göra utan att de andra symptomen finns, vanligtvis på natten. I vanliga fall går det över framåt eftermiddagen, oftast efter att han fått i sig lite vatten, gått en sväng o jag masserat hans mage. Efter besök hos veterinär ordinerades vi att ge honom mat med 8-10 timmars mellanrum, då veterinären trodde att vovven producerade för mkt magsyra och det fräter ju i magen, vilket gör att han spyr/får ont i magen.

När jag tänker tillbaka så startade allt detta när jag övergick från 3 till 2 måltider om dagen (men fortfarande samma mängd mat) samt eskalerade i samband med att jag bytte från Royal Canin mini Junior till Adult. Det ska sägas att vovven lätt blir uppstressad, vilket säkert bidrar till magsyreproduktionen.

Nu har jag följt veterinärens ordination i ett par veckor och tycker att magproblemen har minskat. Jag har inte bytt mat, men funderar på att byta till Royal canin sensitive (men känns dumt att byta när det nu funkar med den han är van vid). Inga höga tarmljud och han äter med god aptit, men om han stressat upp sig under dagen kan det komma spya under natten. Håller tummarna nu att det inte ska behövas några andra större åtgärder!

Någon som varit med om ngt liknande?

Denna kommentar har tagits bort.
Belethien
0

Min sheltie har inte foderallergier men min stora hund (collie-korsning) har det.

Hon hade perioder där hon kunde kräkas ganska ofta, vara rent besatt av att äta upp allting hon förmådde ute (gräs, hästbajs. hundbajs, harlortar o.s.v.) och spy upp det inomhus på mitt golv Guld i mun Hon hade då problem med rodnad runt ögonen och rödfärgade ögonvitor när hon fick en reaktion.

Jag har provat mängder med olika foder (Royal Canin, Hills, Ekanuba, James Wellbeloved, Standardt för att nämna några få) och det enda hon kunde äta var billig Pedigree torrfoder eller färskt/tillagat. Eftersom hon var matbesatt gick inte en utredning att göra för då skulle hon inte kunna vistas ute utan konstant tillsyn och munkorg..

Nu har allergierna faktiskt dämpat sig. Jag har gett henne mycket omväxling med maten, blandat försiktigt i det hon inte tålde tidigare, gett hemlagat, hästhov, hästbajs etc. så att hennes mage och immunförsvar får jobba och känna efter. Idag kan hon faktiskt äta det mesta och hon blir inte dålig i magen.

Många har faktiskt sagt att färskfoder har gett riktigt bra resultat. Att BARF:a eller köpa färskfoder är ett bra alternativ om man vill ge hunden något gott och nyttigt. Även probiotika/prebiotika sägs vara något som kan fungera. Man har faktiskt gjort lite tester med probiotika på SLU och det har visat sig fungera men det är väldigt individuellt. Forskaren som arbetade på projektet vad min professor och han verkade faktiskt väldigt övertygad om att det kan fungera.

Jag tror att Proplan har svindyra prebiotika pulver-påsar att köpa om man vill prova. Annars finns det nog att hitta något annat billigare märke..

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Bernasdotter
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min sheltietik (snart 2 år) som vi haft i ett år har precis börjat få dålig mage.

Trodde först att det var ngt hon fått i sig utomhus, men efter två vändor skonkost (kokt kyckling & ris) som hon blivit bra av båda gånger men sedan börjat kräkas/ha diaree igen när vi fasat över till vanliga fodret (Eukanuba). Har nu insett att det kanske är fodret det är fel på, men det lär ju inte vara kycklingen som är problemet?

Har ni några bra tips på foder att byta mot? Känner mig lite vilsen för att vara helt ärlig. Detta är min första hund och ja, då blir man nog lite rådvill.

runas
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#9 Är du osäker/orolig så gå till vetten å kolla upp så hon inte är allergisk mot nåt. Annars kan jag varmt rekomendera fodret Brit Care salmon/potato, fungerar klockrent på min allergiska/känsliga kille.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//