Fästingmedel
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Använder ni något fästingmedel på era shelties och vad isåfall?
Jag tänkte testa fixodida (pulverform) i år. Någon som provat detta?
Jag ska nog prova någon form av bärnstenshalsband men funderar på att komplettera med annat.
Fixodida blev jag rekommenderad i djuraffären och har läst på lite om men tror inte att jag riktigt förstår vad det innehåller. Annars verkar det snällt och bra.
Jag vill inte ha något som kan vara farligt, funderar dock på Effipro som verkar vara ett lite mildare spot-on medel.
Jag kommer köra på bärnstenshalsband till mina hundar. Men eftersom et förutspås att det blir ett värre fästingår i år så har jag funderat på att komplemenetera med Fixodida.
Har inte testat det tidigare och vet ingen som testat det heller, men djuraffären rekomenderar det och jag vet att de brukar testa på sina egna hundar innan de tar in, säljer och/ eller rekomenderar en sån produkt.

Jag har också hört att fixodida ska vara bra. Vilka djuraffärer har ni hittat det i?
#3 Arken, Norra Gubbero :)
Eftersom vi bor på ett jättefästingsrikt område så kommer vi nog att ta till samma medel som ifjol dvs Prac-Tic.
#5 Vad är Prac-Tic?
Det är ett relativt nytt spot-on medel som vår veterinär tipsade mej om ifjol då jag hade stora problem att hitta något som inte våra hundar reagerade på.
Front-line kan jag inte ge åt våra och inte heller exspot. Tidigare har vi använt Scalibor halsbandet, men för 2-3 år sedan lade de till myggmedel i halsbandet och då reagerade några av våra på det. Eftersom vi då som nämnt bor på väldigt fästingrikt område så kan de ha allt mellan 0-40 fästingar på sej efter man har varit ute och gått och därför väljer jag att inte använda giftfria medel mera. Har provat örthalsband och något som ska skapa sk. statiskt elektricitet så att fästingarna inte ska komma på men tyvärr fungerade inget av dem här. Mycket misstänker jag just pga av att hundarna blir ofta fuktiga och våta då vi går mycket var de kan gå ner i diken osv och då fungerar halsbandet med statisk elektricitet mera. Örthalsbandet lukta väldigt illa och fungera heller inte alls så det avsluta vi ganska snabbt oxå.

#7 Tack för tipset, blir kanske att testa det om inte fixodida funkar.
Har köpt hem en burk nu iallafall. Hur funkar det när det är i pulverform, då biter väl sig fästingen fast först och sen trillar av isåfall? Inte så kul att ha en massa avramlade fästingar i lägenheten….
#8 Medlet ska verka så att de inte ska bita fast, men precis som med alla andra medel så kan någon enstaka ta fast. Ifjol tror jag att jag plockade 2 som satt fast (på 4 hundar). Dock hittade jag inga som hade fallit av inomhus.
CarliCan är ett annat fästingpulver som har vitlöksolja som verksamt ämne. OBS! inte hela vitlöken då det kan vara farligt för hunden, utan bara vissa delar av ämnena ifrån vitlöken. Ska visst fungera bra har jag hört, men en biverkning finns visst. Hunden luktar vitlök!!
Jag har också hört att B-vitaminkomplex också ska fungera. Har dock inte provat. Annars är ju B-vitamin bra för hud och päls i alla fall.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Men vitlök luktar ju gott sissie!:) Tycker jag.:)
Ressu, har det inte varit några biverkningar alls med det medel du kör med?
Vi har samma problem som du har, hundarna blir fuktiga och då verkar det inte fungera så bra med det statiska. Så jag tror att jag måste komplettera med något. Frontline är ganska verkningslöst tyvärr. Och andra spot-on har några fått klåda av.
Detta gissler med de små pestingarna:(.
/emma93
Vitlökspulver gillar två av mina helt galet mycket, men den andra totalvägrar.
Mickey har sitt bärnstenshalsband i år. PÅ han kommer det inte något annat i närheten efter det som hände förra åter av medlet Frontline.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Vi tänkte ha ett halsband men man kan tydligen inte bada md det och min hund ramlar i poolen ibland,han är jätteduktig att simma:)
Vi stod och funderade och igår så köpte vi medel(vi har aldrig provat medel eller halsband förut,eftersom han bara är ett år och det har liksom inte blivit av).Han har redan fått en 5-9 fästingar kanske mer men igår så satte vi i ett medel.Det heter Exspot vet.
Det kommer fortfarande komma fästingar på hunden men de dör och ramlar ner.
Så vi får se hur det funkar men hon som jobbade där hade själv två(eller en hund) så hon visste väldigt mycket om villket som var bst.
#11 Ingen av mina eller de jag känner som använt medlet har haft biverkningar samt så hade veterinären heller inte hört om några biverkningar sist jag talade med henne.
Dock läser man packsedeln finns ju självklart biverkningar som kan komma.
#14 Så vitt jag vet så är inte Expot vattenbeständigt. Alltså de försvinner då hunden badar. Frontline ska visst klara av vatten.
Personligen så gillar jag varken Expot eller Frontline något vidare. Då det är nervgifter i dem. Men ibland har man inget val, så jag förstår de som använder dem. Dessutom påverkar det ju inte alla hundar.
Wrooom!
#16 Jag tror att det är samma med alla spot-onmedel man köper på apoteket. (Jag velade väldigt mycket mellan dom men valde till slut Frontline eftersom det var den som fanns i rätt dosering på det apotek jag köpte på.)
Det är ingen fara att hunden badar men man ska helst vänta till två dagar efter applicering så att det hunnit sjunka in (sprida sig eller vad man nu säger?) ordentligt. Däremot KAN schampobad förkorta verkningstiden med en cirka en vecka.
Jag har nu satt på utspädd tea tree oil på mina hundar, för att se om det kan hjälpa. Tänkte göra det upprepade gånger för att hålla lukten stark.
Är det någon som prövat tea tree oil mot detta (skall även funka mot loppor)? Det finns nåt som Häromi säljer som är just för detta men jag köpte ren tea tree oil och spädde ut.
#13 är inte vitlök eller ja all lök, giftigt för hundar? Vet att det är det för häst, orsakar anemi…
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Jo, lök är giftigt för hundar. Men vitlöken är inte släkt med röd/gul-lök. Man bör dock inte ge hunden färsk vitlök. Däremot så används små små mängder vitlök som krydda i både foder och godis.
Vitakraft salami-stick finns med vitlök. Jag har till och med hört att en sådan sticka om dagen har hjälp många små hundar att hålla fästingarna borta.
Carli-Can är ett annat pulver att strö på maten som dels är aptithöjande samt håller borta fästingar. Carli-can är gjort på vitlök. Dock inte hela vitlöken.
Så vitlök kan man ge hundarna - men med måtta förståss.
Wrooom!