Utställningsträning för nybörjare
Xavi, som är min allra första hund, är nu snart 14 månader och jag skulle gärna vilja ställa ut honom snart, då uppfödaren tycker han har blivit jättefin haha. :3
Problemet är träningen och allra speciellt uppställningen. Xavi vill aldrig stå perfekt med benen parallellt med varandra, och om jag strävar efter det och utebliver belöning när han inte står bra så hinner han nästan alltid tröttna innan det blir någon okej uppställning. Istället har jag börjat att själv justera benen så han står perfekt eftersom man får göra så på uppställningen på bord. Men lär han sig något av det, som att han känner att "står jag såhär så får jag massa godis!"? Och får man göra så under utställningen, eller måste hunden själv och direkt ställa sig perfekt med benen?
Den senaste och allra första utställningsträningsdagen för Xavi var för några månader sedan, och han som var helt ovan blev väldigt studsig och överlycklig när uppfödaren ställde upp honom på bordet. För att träna bort det finns inget annat tips än att låta massa olika snälla personer känna igenom honom och belöna så fort han är stilla?
Och det sista, när de ska gå runt i ringen. Bör man träna in något kommando som "fot" eller "gå fint" till det eller gäller det bara att hunden kan gå i koppel allmänt fint?
Som ni hör är jag en komplett nybörjare, så skriv gärna om ni har fler tips om utställning! :)
Hejsan!
Först vill jag säga att träning är ju alltid bra inför en utställning, speciellt om man har möjligheten att träna med andra hundar så hunden vänjer sej med att andra hundar också rör sej omkring samtidigt som hunden ska kunna koncentrera sej på matte/husse.
Men ingen domare kräver att hunden ska gå som ett klockverk heller. Är det så att hunden ställer sej fel är det ju bara att korrigera, fast flera gånger, huvudsaken är att man får hunden att stå stilla såpass länge att domaren hinner bilda sej en uppfattning om helheten.
Sedan angående att gå i kopplet så är det ju önskvärt att hunden inte drar eller bara snusar för det är ju rörelserna som domaren försöker bedöma. Dock förlåter nog domare här också att hunden hoppar eller snusar lite men kanske nu inte hela tiden =)
Så mitt råd är att träna lite på ställandet och att gå i utställningskopplet, har du möjlighet så leta upp någon utställningsträningsgrupp.